svamp Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hei Jeg fant her i forumet php-koden for å koble til/skrive ut fra MySql-database. Men jeg får det ikke til å virke. Har sida på home.no.net, og databasen på freesql.org. Her er koden: <?php $hostname = "freesql.org"; $user = "brukernavn"; $password = "passord"; $db = mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Fikk ikke kontakt"); mysql_select_db($db); $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC"); while ($news = mysql_fetch_array ($setning)) { print ("<P><B>$news[Tittel]</B> | <B>$news[Dato]</B><BR>$news[Nyhet]</P>"); } ?> Her er feilmeldingen som blir skrevet ut på sida: Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /public_html/start.php on line 18 Line 18 er denne: while ($news = mysql_fetch_array ($setning)) Noen som vet? Jeg har prøvd ganske lenge men nå er jeg lei.. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Kan det ikke godt nok til å se noen feil, MEN (av egen erfaring...) har du sjekket at stavemåten er lik i koden og i feltnavnene i tabellen? Stemmer det f.eks at det skal være store forbokstaver? Dette funker hos meg: $sql = "SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC "; $setning=mysql_query($sql); while ($news=mysql_fetch_array($setning)){ print ("<P><B>$news[Tittel]</B> | <B>$news[Dato]</B><BR>$news[Nyhet]</P>"); } Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC"); Bytt til: $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC") or die("Feil i spørring: ".mysql_error()); Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hmm... Så vidt eg kan sjå, har du glømt å spesifisera kva database du vil velja. Dette må du gjera med mysql_select_db(), og då blir linja som no er slik: mysql_select_db($db); ... slik i staden: mysql_select_db("databasenamn",$db); Les meir om denne funksjonen og alle andre i PHP-manualen. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) primaxx: Jeg sjekka felt/tabellnavn i databasen, og alle stemte. lumted: Oi, da fikk jeg "Feil i spørring: No Database Selected". Det betyr vel at jeg ikke har fått kobla til databasen, eller? EDIT: Haaland, takk, det var feilen. Takk til dere andre også. Nå har jeg lært noe i dag også Endret 28. mai 2004 av svamp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Det betyr at du må lese manualen: http://no2.php.net/mysql_select_db Du har gjort en fin feil Edit: Haaland har svart på hva som er problemet ditt, men les manualen uansett. Endret 28. mai 2004 av Slettet-rXRozPkg Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Det betyr at du må lese manualen:http://no2.php.net/mysql_select_db Du har gjort en fin feil Edit: Haaland har svart på hva som er problemet ditt, men les manualen uansett. Har lest, og forhåpentligvis husker jeg det også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå