Kid-A Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Er det fortsatt slik at LCD-skjermer er uegnet til bilderedigering? I så fall, hvorfor? Lenke til kommentar
tronh Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Ja, og nei. De nyeste LCD panelene er av svært høy kvalitet og egner seg utmerket! Min erfaring er at man bør opp i over 6000 kroner for en 15-tommer for å få god nok kvalitet. Litt eldre LCD-skjermer, og de aller billigste nye modellene, har helt klart store problemer med fargene, og sliter ofte med de mørkeste og lyseste gråtonene. Styr for all del unna rimelige 17 tommere! Tips: vurder kvaliteten nøye før du legger penger på bordet. Ta med deg egne bilder til butikken og utsett skjermen for noen vanskelige oppgaver. Lenke til kommentar
runegri Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg har en 16" Eizo LCD skjerm, og jeg vil tro at den er god nok for bilderedigering. Bildet er i allefall veldig skarpt (kontrast 400:1 eller deromkring) og med god lysstyrke. Fargene er veldig fine og du kan stille "temperaturen" og mye annet. Absolutt anbefalt! Lenke til kommentar
tronh Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 13:00, runegri skrev:Jeg har en 16" Eizo LCD skjerm, og jeg vil tro at den er god nok for bilderedigering. Bildet er i allefall veldig skarpt (kontrast 400:1 eller deromkring) og med god lysstyrke. Fargene er veldig fine og du kan stille "temperaturen" og mye annet.Absolutt anbefalt! Ja Eizos 16 tommere er goody good! Burde gå an å få bra pris på en L461 nå som L465 har kommet. Foruten Eizo er Nec/Mitsubishi kongene på LCD. Lenke til kommentar
tronh Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 13:00, runegri skrev:Jeg har en 16" Eizo LCD skjerm, og jeg vil tro at den er god nok for bilderedigering. Bildet er i allefall veldig skarpt (kontrast 400:1 eller deromkring) og med god lysstyrke. Fargene er veldig fine og du kan stille "temperaturen" og mye annet.Absolutt anbefalt! Ja Eizos 16 tommere er goody good! Burde gå an å få "bra" pris på en L461 nå som L465 har kommet. Foruten Eizo er Nec/Mitsubishi kongene på LCD. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Det er jo bare å se på hva Apple gjør. Mac'ene brukes jo veldig mye i grafisk bransje, og mye til bilderedigering og fargekorrigering. Apple produserer ikke lenger vanlige CRT-skjermer, men kun flatskjermer i 15",17",22" og 23". Disse er i svært bra kvalitet, men når man ser på spesifikasjonene, så er de fleste moderne flatskjermer for PC minst like god. Arcade Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Joa, Apple sine skjermer er meget gode. Når det gjelder bilderedigering på LCD-skjermer, så har det ikke bare med for eksempel kontrasten å gjøre. Det er flere andre minst like viktige ting. Fargeektheten er viktig og man må kunne kalibrere skjermen sin(hvis du da skal skrive ut arbeidene dine) Lenke til kommentar
Kid-A Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Kan LCD-skjermer kalibreres på samme måte som rørskjermer? Lenke til kommentar
arcade Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Ja, TFT skjermer kan kalibreres på samme måte som med CRT skjermer. Man kan bruke ICC-profiler, eller stille inn kontrast, lysstyrke etc. ofte både på skjerm og i programvare. Arcade Lenke til kommentar
tet Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jada, kan godt brukes til både bildebehandling og video redigering Har selv en hitachi 15" (ca 6000kr hos ps) som fungerer meget bra til formålet - anbefales TET Lenke til kommentar
Roella Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Hva med de som selges til 3995, 15", kan de brukes til spill eller videoredigering. Det er kjekt med en lcd skjerm som den ene av to skjermer når en bruker dualhead/twinview. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 En av de 4000 kroners skjemen kom veldig godt ut i dinside sin test. Hadde i tillegg dvi inngang. Helt kurrant bilde og skjerm. Jeg har aldri hatt så bra bilde på noen skjermer noen gang før. Får hodepine når jeg har sittet en halvtime foran trinitron og maxtor kort. Nei ati 8500 og eizo l365 på dvi er konge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå