Gå til innhold

Billedkunst: [løst]Tegne utstyr

Anbefalte innlegg

Jeg har altid kunn tegna i kladdeboka på skolen, slik med linjer, og kunn brukt en vanlig trykkpenn.

Jeg har begynt å like mer og mer å tegne, så jeg tenkte at jeg kunne invistere i noe sikkelig utstyr. Men nå så er det slik at jeg ikke har noe peil på hva jeg trenger og slikt.

I første omgang så trenger jeg kunn utstyr til å tegne svart hvit, men det hadde ikke gjort no med noen eksempler på noe ok farge utstyr heller. Jeg har ingen ting, så jeg trenger blokk, blyanter og visklær vil jeg tru, men hva slgs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Selv tegner jeg en god del Manga (aseatisk tegnestil), og jeg kom også frem til (etterhvert) at jeg burde kjøpe meg litt bedre utstyr enn de oransje Bonanza blyantene som man får på skolen.

Jeg gikk til en kunstforetning/rammeforetning, og stillte litt spørsmål etc. og jeg kom frem til at jeg ikke hadde behov for et helt sett med "vanlige" blyanter.

Til slutt landet jeg på blyanter fra en engelsk produsent, derwent graphic, som hadde noen ok blyanter til 10kr/stk. Hvor bløte/harde du vil ha de, må du nesten prøve i butikken, mao. finne ut av selv (det kan være lurt å ha 2 myke, 2 harde, og to midt i mellom (f.eks. 6b,3b,Hb,F,3h,6h)).

Av fargeblyanter så har jeg alltid (siden jeg var liten) brukt Caran D'ache fargeblyanter, og de er noen som jeg kan anbefale. Jeg har et sett med 20 blyanter (det dekker de fleste farger sånn "grovt") som jeg ikke har funnet i butikkene i det siste, men jeg vet at et sett med 12 farger, fra Caran D'ache koster 95 kr på Ark. I dette settet mangler den voksbaserte "hvitfargen" som er flott til å få en mykere overgang mellom to farger.

Det er heller ikke spesiellt negativt med et godt viskelær (jeg bruker et edding r20), og godt papir. Forskjellig type papir har jeg dóg ikke så stor kjennskap til. Siden jeg tegner på alt jeg kommer over (les: skolepulten, bokbind, kladdebøker, oppgaveark, etc.).

håper jeg var til hjelp

-l

Edit: en god blyantspisser er heller ikke å forakte! :)

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar

Kjøp deg 4-5 forskjellige blyanter i forskjellige mykhetsgrader, spør du meg er 4-5 stykk nok til å dekke hele spekteret, selv om du har flere titalls å velge mellom. Derwent er gode blyanter. Kjøp deg også en god blyantspisser. Et godt viskelær er heller ikke å forakte. Dette er vel egentlig det eneste du strengt tatt trenger, spør du meg. :)

Lenke til kommentar

Gå for blyanter med varierende bløthetsgrad, utover det er det bare til å prøve seg frem... Du finner nok egne metoder og utstyr du liker godt å bruke etterhvert. Det kan være lurt å kjøpe billig tegneutstyr, masse billig papir og bilige penner og lignende.

Edit, HalTan, Det kan være lurt å kjøpe minst ett ark også. :)

Edit igjen, litt mer nøyaktig svar: Kjøp billigste papiret du finner, gjerne A3 størrelse og A6 størrelse så du kan ha noe å tegne på når du venter i kø og lignende, viskelær bør vel være så mykt som mulig, bare spør etter ett mykt viskelær der du handler slikt.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Har noen av dere her ting liggende på nette som dere har tegna? Om dere har, ville dere gitt meg adressa? Ville gjerne sammenlikna litt.

Takk for tipsa.

Skal bli deilig med noen mykere blyanter. Den jeg har nå er rimelig hard, og er derfor vrien og skyggelegge med.

Lenke til kommentar

Det var faktisk en del hjelp i å få no bedre tegne utstyr. Den trykkpennen jeg altid har brukt har et knall hart bly, og derfor vrient og tegne med, syntes jeg. Bruker en slik 2H sak nå, og den var MYE bedre. Letter å tegne svakt risse, for så å legge legge på mer og mer detaljer. Var også mye letter å lage skygger med noen av de bløte blyantanne.

Var faktisk lettere av en eller annen merkelig grunn å tegne rettere og jevnere streker med den 2H en med den gammle trykkpennen. :hmm:

Holder på å lage et kult dragehode nå. Har holt på i 2t ca. og er ikke halferdig med stadiet før skyggelegging en gang. Tar LANG tid når en ikke er så god. Men så blir den detaljer også da.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg bruker stort sett utelukkende en trykkblyant av typen pilot shaker med 2b bly. 2b er mykt nok til at jeg får hele valørspekteret, pluss at en trykkblyant tilbyr full kontroll hele tiden, da den ikke blir sløv. Ikke bland forskjellige mykheter på samme tegning, lær deg heller god valørkontroll med en hardhet, det vil du få mer ut av i det lange løp. Du vil ikke få noe mørkere resultat om du bruker en supermyk blyant, det krever bare litt mindre kraft på blyanten.

Jeg bruker myke blyanter om jeg skal tegne stort og raskt, ved f. eks akttegning. Men da er egentlig kull mye deiligere å holde på med!

Av tegneblokker liker jeg windsor/newton sine cartridge skisseblokker. Akkurat passe tungt/glatt papir etter min smak. Men det går helt fint å tegne på kopipapir om en måtte ønske det. I allefall så lenge det er kun for øvelse.

Av viskelær bruker jeg knetgummi (ja, til blyant.) og et trekantet et som jeg ikke husker navnet på, der logoen er for lengst slitt vekk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...