Gå til innhold

hp bærbar og linux

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal få meg en ny bærbar på jobb. valget står imellom HP Compaq nx7010 og nc6000. Noen som har erfaring med disse mot linux? Jeg har en N800v i dag og den kjører Suse 9.0 så det griner. men er det støtte for centrino cpu, trådløskortene etc. i linux, eller blir disse maskinene for nye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en IBM T40p (1.6 P-M, ATI fireGL 9000 mobile og 802.11a/b/g wlan). Alt fungerer finfint i Linux.

Måtte laste ned drivere fra ATI til skjermkortet

Måtte laste ned madwifi driverene til wlan-kortet (sf.net prosjekt)

Mest sannsynlig vil laptoppen din fungere fint i Linux, men hold deg unna Intel sitt WLAN kort, de har ikke laget Linux-drivere enda.

Lenke til kommentar
hce, der tar du feil. det har kommet linux drivere til intel 2100b kortet:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=6175

Prosjektet har kommet godt i gang, og de kommer med unified driver med både 2100b og 2200bg kortet snart.

Flott :) De jobber også rimelig ofte med nye releases ser jeg. Den så ikke helt stabil ut enda, men det må man vel bare regne med sånn i starten.

Du glemte forresten en bra snart ;)

Lenke til kommentar

da er det vel bare et spørsmål om man skal velge nx7010 eller nc6000. Sitter med en nx7010 på fanget nå. sykt bra skjerm, men er vel stor. nc6000 har jo knøttis-skjerm men er jo veldig portabel. ser for meg å ha den med meg hjem ca. hver dag så da er jo vekt viktig.

nx7010 har vel intel wifi og nc6000 har noe annet...

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, Jeg skriver dette innlegget på en laptop med Intel PRO/Wireless 2100, under Linux, og jeg kan skrive under på at driveren funker gullfint, ha tilogmed 128-bits wep-kryptering nå :)

I de siste releasene har jeg ikke merket noe ustabilitet.

Centrinocpuene funker gullfint, med speedstep og hele pakka. Eneste jeg ikke får til å funke er ACPI C3/C4, men jeg har ikke gidda å gjøre noe med det... :p

Har en Tundra 1557P.

Endret av GNUfan
Lenke til kommentar
hce, der tar du feil. det har kommet linux drivere til intel 2100b kortet:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=6175

Prosjektet har kommet godt i gang, og de kommer med unified driver med både 2100b og 2200bg kortet snart.

Jeg har nå lagt inn Suse 9.1, og her var driveren til intel kortet med i pakken! men ser ikke ut til å virke forde da.. får en feilmelding om in out error eller no....

suse 9.1 ser foresten utrolig bra ut!

Lenke til kommentar

Har en nw8000 (som er helt lik nc8000 og ikke helt ulik nc6000), og sleit litt med SuSE 9(.0). Problemet var at ACPI støtten som er integrert i kjernen ikke er god nok. Maskinen vil overopphete hvis du ikke bruker ACPI=OFF slik at vifta går på full spiker hele tiden. Dette kan fikses med en rekompilering av kjernen. 'cpufreqd' ble heller ikke automatisk aktivert, slik at CPU hastigheten ikke ble variert ut i fra load.

SuSE 9.1 funker perfekt med en gang, ACPI støtten har blitt mye bedre og det har kommet en 'powersaved' modul som erstatter 'cpufreqd' og funker bedre.

ATI grafikken går greit med 2D, men 3D støtte er fortsatt noe flakkende. ATI har ikke brukt for mange kroner på implementasjon av god OpenGL driver ennå...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en hp nx7010 og har skrevet en liten side om å kjøre gentoo på den her. Dog på engelsk... :roll:

Hvis det er noe jeg ikke har dekket der så bare spør meg på PM.

Edit: kort oppsummert, det funker bra. All hardware og suspend fungerer :w00t:

Endret av arp-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...