Gå til innhold

Klarer ikke montere root! Hjelp...

Anbefalte innlegg

Sitter på laptopen min, og skrur den på. Den kommer fint opp, begynner å boote, og BANG. Den henger seg. nmap avslører at den ikke er helt død, men ssh kjører ikke så jeg greier ikke få kontakt.

Ender med at jeg kutter strømmen. Skrur den på igjen, BIOS, og sort skjerm. Prøver et par ganger, samme feil.

Etter en stund prøver jeg på nytt. Da kommer GRUB opp, og jeg booter fc2. Kernel panic - no init found (rett etter noen meldinger om "could not find label=/") Prøver et par ganger. samme feil.

Mokker inn tomsrtb. prøver å montere rota. men nei da. det er ikke en ext3/2 partisjon... :scared: Prøver å laste det den foreslår som alternativ superblokk. Men nei da...

Sitter nå og backer opp vha fedora core 2 cd 1 "linux rescue", NFS, og "dd if=/dev/hda3 of=/mnt/NFS/hda3.hd". Vil dette virke? Kan jeg restore parisjonen? Redd..

Fant denne guiden, som fikk meg i litt bedre humør:

http://www.edseek.com/archives/000011.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Greide å finne ut av at disse var backups vha metoden beskrevet:

32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736

Sbesifiserte den første og det virket. Fikk spørsmål om dtime set/open og "illegal block" på et par tusen inoder... Svarte standard (fix) på alt jeg - ved å legge noe tungt på enter...

Virker som om den har kommet over den verste kneika nå, nå er skjermen "enter"'a sort, men hd jobber. har fått et par diverse spm (i_blocks is 16, should be 8). Håper dette går, og hvis det gjør det, blir det første jeg gjør å backe opp til NFS (CD i morgen) så fort jeg får mounta...

står nå "restarting e2fsck from the beginning"...

Håper det ikke er HD feil, men mest av alt GI MEG DATAENE MINE!!!

Lenke til kommentar

Hmm... Ser ut som det går nå. greide å montere etter å ha trykket fix på et par tusen feil... cp -Rp * /mnt/NFS/backup ser ut til å gå.

Hvis det går så sier jeg kun en ting: Takk GUD! I morgen skal mange cd-r offres i brenneren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...