Espen K Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg har et gammel 3COM nettverkskort ligende og lurte på om jeg kan bruke det til ADSL ? Kortet har betegnelsen 3C509B-TPO Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg har et gammel 3COM nettverkskort ligende og lurte på om jeg kan bruke det til ADSL ? Kortet har betegnelsen 3C509B-TPO Ja, det er helt utmerket det men det er jo ISA så det passer ikke i de nyeste maskinene. Er det ikke satt opp med Plug&Play kan det kreve litt konfigurering med et eget DOS-program for og funke. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Har prøvd dette kortet på en PIII maskin men får det ikke til å virke på min adsl linje. Får nok lese litt på hjemmesidene til 3Com Takker for hurtig svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Har prøvd dette kortet på en PIII maskin men får det ikke til å virke på min adsl linje. Du må antagelig konfigurere det til og bruke TP-porten, dette må gjøres manuelt på endel av disse. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 her er drivere og dokumentasjon om kortet http://www.3com.com/products/en_US/searchb...d&search=3c509b mvh JanEirik Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Nå har jeg prøvd i syv lange og syv breie, men får det ikke til å virke Har fulgt innstruksene til punkt og prikke, har fått innstalert kortet. Men når jeg skal frigi og motta ny ip henger maskinen seg i ca 20-30 sekunder før jeg får følgende feilmedling: DHCP-Serveren er ikke tilgjengelig: fornyer kortet"". Har lest litt i brukermanualer men skjønner ikke så mye Noen som har hatt lignende problem med slike kort på WIN98se ?? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Kortet er laget for nettverks bruk. Hva du legger i et modem kort undres jeg på. En ting du må huske er at ISA slots ikke er direkte støttet under XP. Du må få tak i en fil på din installasjons CD for win xp som heter pnpisa.inf , på den trykker du høyre musknapp og velger installer. Dersom kortet virker og er på plass, noe som din manglende DHCP addresse melding kan indikere til en viss grad, så vil jeg be deg sjekke konfigurasjonen på selve modemet ditt, for du er nødt til å ha et DSL modem uansett. Du kan ikke bare plugge et nettverkskort i telefonpluggen og håpe det virker. Endret 29. mai 2004 av Hawkie Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Det vil si at det ikke er kompatibelt med min ADSL linje ? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Alvorlig talt... Hva tjener du i timen? Et nytt nettverkskort koster under hundre kroner. Gjør en kjapp hoderegning og svar deg selv på spørsmålet: Synes du timelønnen for å knote med et gammelt kort er verdt det? (Forbehold om at du ikke har et hovedkort som KUN støtter ISA og ikke PCI...) Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Det vil si at det ikke er kompatibelt med min ADSL linje ? Hvordan kobler du? Kabel rett fra kortet og inn i telefonkontakten/splitteren? I såfall er jo dette den åpenbare feilkilden. (Regner ikke med at du er så lost, men en vet jo aldri.) Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Alvorlig talt... Hva tjener du i timen? Et nytt nettverkskort koster under hundre kroner. Gjør en kjapp hoderegning og svar deg selv på spørsmålet: Synes du timelønnen for å knote med et gammelt kort er verdt det? (Forbehold om at du ikke har et hovedkort som KUN støtter ISA og ikke PCI...) Det er ikke pengene det står på her, men ønske om å lære litt om data. Hadde håpet dette kortet kunne brukes siden jeg først har det liggende her. Min interesse for data er på hobby basis så om jeg bruker et par timer å knoter med det så har jeg gjort det av fri vilje, kanskje jeg tilogmed har lært noe Det ser ut til at jeg kjøper et nytt i morgen, eller en annen dag Er ingen hast. Jeg har tolket tidligere svar som at dette kortet kan brukes til ADSL, det er jo mulig jeg tar feil da jeg ikke er noen ekspert på dette feltet Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Det vil si at det ikke er kompatibelt med min ADSL linje ? Hvordan kobler du? Kabel rett fra kortet og inn i telefonkontakten/splitteren? I såfall er jo dette den åpenbare feilkilden. (Regner ikke med at du er så lost, men en vet jo aldri.) ja er det kanskje derfor det ikke virker, må sette i en kabel også Nei så blåst er jeg ikke Har da litt peil, men er ingen ekspert heller Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har tolket tidligere svar som at dette kortet kan brukes til ADSL, det er jo mulig jeg tar feil da jeg ikke er noen ekspert på dette feltet For å koble en PC til Internett via ADSL trenger du et nettverkskort og et ADSL-modem. Modemet har du fått fra din ISP, og kortet skal i følge andre i denne tråden være et vanlig nettverkskort. Ergo skal det funke. Har du fått koblet til med annen pc/annet nettverkskort tidligere? Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Denne pc´n har aldrig vert på nett med det kortet tidligere, gamledeler med ny instalasjon av win98se. Linjen har vert i bruk i over et år på denne pc´n jeg bruker nå(har en ny også), så det er ikke noe galt med verken linjen eller ADSL modemet Derfor mener jeg at det må vere kortet jeg har montert i den gamle pc´n som det er noe tull med Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Denne pc´n har aldrig vert på nett med det kortet tidligere, gamledeler med ny instalasjon av win98se. Sjekket om det bruker TP-inngangen? Dette har vel også Coax og AUI-tilkobling og er det satt opp feil så vil det lytte på feil port og du får denne meldingen. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Dette kortet har kun en inn/utgang og det er tp kontakten. Har fulgt annvisningene som jeg finner på hjemmesdiene til 3COM men får det fremdeles ikke til å virke. Nå gir jeg opp og kaster det kortet så langt jeg klarer Kjøper meg et nytt i morgen i steden Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Kortet er et gammelt ISA kort, det som da er utslagsgivende er hvilket OS du bruker. Du må heller ikke glemme at gamle kort godt kan være defekte etter f.eks lyn nedslag og lignende. Sjekk kabelen også, men det antar jeg du har gjort. Lykke til uansett, for det kan noen ganger vre gøy å knote litt med gammel hardware :-) Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Bruker gode gamle win98se på den maskinen kortet skulle stått i Får se om jeg gidder å knote litt med det i kveld før det går ut av vinduet i 3. etasje Lenke til kommentar
jocke Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 *mimre* Aner ikke hvor mange slike kort jeg har brukt/installert gjennom min levetid, men det kan hvertfall ikke telles på 4 par hender. Uansett, kortet skal smokke rett inn i XP - hvis ikke er det noe galt med enten kortet eller maskinen (regner med kortet). Har også hatt noen problemer med ISA før, men litt knoting i BIOS, samt litt tålmodighet, fikset det problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå