strekkode Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hei, jeg sliter noe med linja hjemme her, veldig ustabil når jeg bruker en D-link 604. Så jeg tenkte jeg skulle sette opp linux boxen min som router i stede, fant en artikkel på Linux magasinet som inneholdt dette: 'modprobe iptable_nat' Legg til enkel NAT-regel(eth0 er ADSL, eth1 er internt): 'iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -o ppp0 -j MASQUERADE' Deretter må du muliggjøre ruting av trafikken: 'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'. Ser også at Online ADSL min kobler opp med interface ppp0. Men jeg kommer ikke på nett Jeg satte deretter hele linux boxen etter Routeren og bytta ut ppp0 til eth1, da funker alt fint. Prøvd så igjen med interface ppp0 men da kommer jeg ikke gjenom. Jeg kan fint lese alle sider fra linux boxen men ikke andre pc'r som er tilkoblet switchen. For morro skyld satte jeg opp Apache på Linux boxen, taster jeg ip adressen til Linux boxen i adresse feltet ser jeg siden som var satt opp., altså det er et eller annet fusk i koblingen mellom interface eth0 og ppp0 Bruker Ukrysset Cat5e RJ-45 hele veien, for morro skyld prøvde jeg også å koble laptopen rett i Nettverkort (eth0) med krysset kabel også uten hell. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Kastes over til Linux/Unix delen av forumet. Passer bedre der en under internett og nettverk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Etter hva jeg kan se er komunikasjonen i orden til-fra linux-boksen. Problemet er å få den til å rute? Hva er ppp0 og hva er eth0? Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Etter hva jeg kan se er komunikasjonen i orden til-fra linux-boksen. Problemet er å få den til å rute? Hva er ppp0 og hva er eth0? ppp0 er den oppringte forbindelsen min til Online eth0 er nettverks kortet som skal dele ut linja via en switch Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Men du har to nettkort, ikke sant? et til switch og ett til modem? går ppp0 over eth0 eller eth1 (1?) Forøvrig vil jeg nevne at Clarc-connect og smoothwall gjør en veldig god jobb Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Naa vet ikke jeg hvilken distro du bruker, men vis du kjorer slackware saa er denne guiden veldig bra http://www.slackwarehelp.org/make_DHCP_gat...kware_linux.htm Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Virker ikke som der DHCP som er problemet, men routing... Hvis noen kan gi meg noen tips om hvilke config-filer som er interessante kan jeg gi deg de til min smoothwall - som router mellom ppp0 (ISDN-kort) og eth0 (LAN) Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Stadig samme problem, jeg blir sprø snart!!!! Ingen som vet eksakt hva som er feil? Endret 1. juni 2004 av strekkode Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 viss du enda har problemer. pm meg. Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg klarer nå faktisk å pinge diverse ip adresser utenfor det lokale nettverket men kommer ikke gjenom med nettleseren Jeg kjører foresten Fedora Core 1 Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Nå funker det, fant denne manualen.. http://fedoranews.org/ghenry/gateway/ Men nå trenger jeg litt hjelp til å vidre sende port 80 fra rutern til den lokale ipadressen 192.168.0.132 port 80 Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Nå funker det, fant denne manualen.. http://fedoranews.org/ghenry/gateway/ Men nå trenger jeg litt hjelp til å vidre sende port 80 fra rutern til den lokale ipadressen 192.168.0.132 port 80 iptables -I PREROUTING -t nat -p tcp -i ppp0 --dport 80 -j DNAT --to 192.168.0.132:80 hvis du mu ha udp så er d bare å bytte tcp til udp tror jeg. Endret 2. juni 2004 av Espen_^ Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Takker.... Det funka.. Men kan noen si meg hvorfor når jeg gjør eksakt den samme prossen på en anne maskin fungere det ikke, akkurat det samme problemet som jeg hadde på den første... Det virker som om dns ikke kommer igjenom, Jeg får åpnet ipadresser med ikke domener.... Mulig jeg er helt dum men er litt forvirett jeg Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Takker.... Det funka.. Men kan noen si meg hvorfor når jeg gjør eksakt den samme prossen på en anne maskin fungere det ikke, akkurat det samme problemet som jeg hadde på den første... Det virker som om dns ikke kommer igjenom, Jeg får åpnet ipadresser med ikke domener.... Mulig jeg er helt dum men er litt forvirett jeg Og har du satt opp DNS-server/DHCP riktig? Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Og har du satt opp DNS-server/DHCP riktig? Bind kjøres ikke på noen av de, den ene funker den andre ikke, DHCP serveren er 100% lik... Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Da fungere alt sammen, ser om jeg lager en How-to til punkt å prikke i løpe av noen få dager, linker den opp her når jeg har laget den jeg.... Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Har laget en liten Guide til hvordan jeg satt opp ruteren min, kan jo være til nytte for noen [url="http://www.dittdatt.net/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=11"]Ta en titt her[/url] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå