Gå til innhold

Linux router og Online ADSL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter noe med linja hjemme her, veldig ustabil når jeg bruker en D-link 604. Så jeg tenkte jeg skulle sette opp linux boxen min som router i stede, fant en artikkel på Linux magasinet som inneholdt dette:

'modprobe iptable_nat'

Legg til enkel NAT-regel(eth0 er ADSL, eth1 er internt):

'iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -o ppp0 -j MASQUERADE'

Deretter må du muliggjøre ruting av trafikken:

'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'.

Ser også at Online ADSL min kobler opp med interface ppp0. Men jeg kommer ikke på nett

Jeg satte deretter hele linux boxen etter Routeren og bytta ut ppp0 til eth1, da funker alt fint. Prøvd så igjen med interface ppp0 men da kommer jeg ikke gjenom. Jeg kan fint lese alle sider fra linux boxen men ikke andre pc'r som er tilkoblet switchen. For morro skyld satte jeg opp Apache på Linux boxen, taster jeg ip adressen til Linux boxen i adresse feltet ser jeg siden som var satt opp., altså det er et eller annet fusk i koblingen mellom interface eth0 og ppp0

Bruker Ukrysset Cat5e RJ-45 hele veien, for morro skyld prøvde jeg også å koble laptopen rett i Nettverkort (eth0) med krysset kabel også uten hell.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg kan se er komunikasjonen i orden til-fra linux-boksen. Problemet er å få den til å rute?

Hva er ppp0 og hva er eth0?

ppp0 er den oppringte forbindelsen min til Online eth0 er nettverks kortet som skal dele ut linja via en switch

Lenke til kommentar

Takker.... Det funka.. Men kan noen si meg hvorfor når jeg gjør eksakt den samme prossen på en anne maskin fungere det ikke, akkurat det samme problemet som jeg hadde på den første... Det virker som om dns ikke kommer igjenom, Jeg får åpnet ipadresser med ikke domener....

Mulig jeg er helt dum men er litt forvirett jeg :blush:

Lenke til kommentar
Takker.... Det funka.. Men kan noen si meg hvorfor når jeg gjør eksakt den samme prossen på en anne maskin fungere det ikke, akkurat det samme problemet som jeg hadde på den første... Det virker som om dns ikke kommer igjenom, Jeg får åpnet ipadresser med ikke domener....

Mulig jeg er helt dum men er litt forvirett jeg :blush:

Og har du satt opp DNS-server/DHCP riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...