Sealine Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Har lyst på digitalkamera, billig og greit. Er sony entusiast og lurer på noen par ting. Når det gjelder denne CyberShot DSC-P Serien... Det er jo så vanvittig mange forskjellige. Jeg er intressert i et så billig som mulig, og 3.2mp holder for meg. Ser den største forskjellen ligger i hvor mye optisk zoom som serveres. Det går også på megapixlene, men som sagt holder 3.2 (den med minst) for meg. Hvordan er denne optiske zoomen i forrhold til den digitale? Anbefaler dere optisk zoom på det sterkeste? Og hvor mye er eventuelt nødvendig? 2x eller 3x? Også er det dette med minnekortene. Ser de som regel støtter Memory stick og memory stick PRO. Hvis jeg kjøper Sony minnebrikker (noe jeg gjør uansett) vil de da eventuelt passe i en Sony Ericsson mobiltelefon den gangen minnestøttet blir større? (Feks S700) Håper noen tar seg tid til og svare på alle spørsmålene mine... Mvh Petter Endret 1. juni 2004 av Sealine Lenke til kommentar
dragon9 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Ang zoom: 3 X digital zoom er mere en nok. Digital zoom kutter mye ned på kvaliteten om du bruker det, pluss at du MÅ bruke LCD skjermen for å zomme med digital zoom. Jeg ville ikke akuratt anbefalt digi zoom framfor optisk, da optisk er "ekte" zoom, mens digi er noe kameraet gjør om du skjønner :!: Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Ang zoom: 3 X digital zoom er mere en nok. Digital zoom kutter mye ned på kvaliteten om du bruker det, pluss at du MÅ bruke LCD skjermen for å zomme med digital zoom. Jeg ville ikke akuratt anbefalt digi zoom framfor optisk, da optisk er "ekte" zoom, mens digi er noe kameraet gjør om du skjønner :!: hmm... men hvorfor koster det så mye mere penger for og få med digital zoom da? Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Hei igjen. Tror jeg har bestemt meg for dette kameraet nå: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=51140 Hva tror dere? God kritikk fra alt og alle, bra bildekvalitet og meget lite... Eneste jeg mangler er den optiske zoomen, men man kan jo ikke kreve all verden for 1500,- heller Så, hva syntes dere? Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Linken går til et DSC-P10. Tviler på du får dette til 1500,-, i så fall er det årets handel. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Hvordan er denne optiske zoomen i forrhold til den digitale? Anbefaler dere optisk zoom på det sterkeste? Og hvor mye er eventuelt nødvendig? 2x eller 3x? Optisk zoom er noe som spesifiseres av linsen på kameraet, og optisk zoom har absolutt noe for seg. Den "forstørrer" det du tar bilde av. Hvis du f.eks. sitter på tribunen og skal ta bilde av en som hopper opp til kurva på en basketballkamp, vil personen bare bli en liten "prikk" i bildet. Hvis du derimot har litt optisk zoom på kameraet, f.eks. 3x optisk zoom, vil personen være 3 ganger så stor på bildet. Med 10x zoom vil den bli 10 ganger større. Til gjengjeld vil ikke like mye være med på bildet, siden du forstørrer opp en del av bildet og resten kommer utenfor. Hvor mye zoom du trenger er avhengig av hva du skal ta bilde av. Hvis du skal stå på avstand og vil ha bilde av noe spennende er det ofte nødvendig med zoom, mens hvis du har muligheten til istedet å gå nærmere, vil det gi omtrent samme effekt. Du kan f.eks. velge mellom å stå 100m unna en løve og ta et bilde med mye optisk zoom, der hele løvens hode dekker bildet, eller å stå 1m unna og la være å bruke zoomen. Velg selv.. Digital zoom kan du rett og slett se bort fra. Det kan du istedet gjøre på din PC, der du klipper ut en del av bildet (f.eks. den lille prikken av en basketspiller) og forstørrer den opp til å dekke skjermen. Kvaliteten blir derfor ofte ikke så bra. Man vil heller ha optisk zoom, og bruke PC'en til å klippe bort på kantene hvis det gjør bildet bedre (f.eks. fjerne masse busker i hjørnet av bildet). Å la kameraet gjøre denne jobben er det ingen grunn til. Endret 1. juni 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 skjønner.... her er den riktige linken: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=52905 Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 skjønner.... her er den riktige linken: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=52905 DSC-P32 er et kurant kamera, og ikke noe mer enn det... Det er en STOOOOOOR fordel med optisk zoom altså, og jeg vil bare si at hadde jeg vært deg, ville jeg nok lagt på noen hundrelapper og heller sett på noe fra Nikon. De har gode kameraer med optisk zoom til en pris fra ca 2000. Men Sony er jo et godt merke og alt det der, så du vil nok overleve med kameraet, selv om jeg tror du vil forstå vår skepsis når du har brukt kameraet en stund.... ikke meningen å være gledesdreper, men jeg vil bare gi litt råd.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå