Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Man kan jo komme inn på command fra windows XP også da. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Stemmer, men bruk "cmd", for "command" viser ikke lange filnavn blandt annet. Fra DOS-tiden kunne filnavn max ha 8 tegn pluss 3 tegn bak punktumet. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 På min pc klikker command når det har vært oppe i rundt 5 sekunder. Vet du hva dette skyldes? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Windows generellt tenker jeg. Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
andesam Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Visual c++ fikser jo slike gui greier for deg. Men er kodene du må skrive da vanskligere? (når man bruker visual c++) Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Har ikke Visual C++, så kan ikke komme med noe svar der. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Bruker du C da? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Har ikke Visual C++, så kan ikke komme med noe svar der. Det har en funksjon, omtrent som Visual Basic, slik at du kan "tegne" knapper og slikt. EDIT: men du kan vel ikke svare på det utifra den opplysningen... (silly me.. ) Endret 30. mai 2004 av andesam Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tha Phreak: Nope, jeg bruker GCC som kompiler, Emacs som editor/IDE og GDB som debugger. Både under Linux og Windows. Jeg koder for det meste i C++, ikke C. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Okey.. Men hva er egentlig compiler, debugger og det der? Jeg bruker bare build nå. Men hva gjør jeg for å f.eks legge programmet som et ikon på skrivebordet? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Fra den andre tråden: Hva er "using namespase std;" godt for egentlig? Hvilken funksjon har det? #include <iostream> using namespace std; namespace A { void hello() { cout << "Hello, this i A::hello() speaking!" << endl; } }; namespace B { void hello() { cout << "Hello, this i B::hello() speaking!" << endl; } }; int main () { A::hello(); B::hello(); { using namespace A; hello(); } { using namespace B; hello(); } return(0); } I iostream og de andre standardheaderene er ting lagt i std-namespacet. Okey.. Men hva er egentlig compiler, debugger og det der? source code -> preprocessor -> compiler -> linker -> "exe-file"/library (.dll-fil). Under Visual C++ er det cl.exe som er kompileren. Debuggeren brukes for å f.eks. "fryse" programmet under kjøring for så å titte på variabler og "statusen" til programmet. Jeg bruker bare build nå. "Build" som du finner i menyen kaller cl.exe (kompileren) med visse parametere. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Er namespace, variabler med bokstaver i stedet for tall da eller? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Nei-nei .. Les: http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter02.html#Heading86 http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter10.html#Heading303 Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Ta også en titt her for mer info om kompilere og sånnt: http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter02.html#Heading66 Det finnes flere C++-compilere, men C++ er et "fast" eller standarisert språk som (skal) tolkes likt av alle compilere. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Så namespace er måte å lagre ting på da? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Hm, nei - tror ikke det -- men hva mener du med "å lagre ting"? Flere måter å forklare det på, men: Programmering handler om å sette navn på ting. Sammenlign dette med at vi har navn på ting her i den virkelige verden. F.eks. i Norge så har vi ordet "blyant", mens i England har vi et annet navn på samme tingen - "pencil". Vi kan beskrive dette v.h.a. kode: namespace Norway { string pencil = "blyant"; }; namespace England { string pencil = "pencil"; }; Et komplett eksempel: #include <iostream> #include <string> using namespace std; namespace Norway { string pencil = "blyant"; }; namespace England { string pencil = "pencil"; }; int main () { cout << "In Norway we say: " << Norway::pencil << endl; cout << "In England we say: " << England::pencil << endl; return(0); } Les mer om det på linkene jeg pastet ovenfor - det står veldig greit forklart der. Edit: Endret typene fra char const* til std::string. Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Bare glem det jeg sa om å lagre ting. Jeg bare surra littegrann. Nå tror jeg jeg skjønner det bedre. Men hvis jeg kunne få en komplett forklaring på hva de delene her av koden var for noe så kunne jeg begynt å lage noen programmer for å teste det. 1. Hva skjer egentlig når man skriver dette: namespace Norway { char const* pencil = "blyant"; }; namespace England { char const* pencil = "pencil"; }; eller når man skriver dette: cout << "In Norway we say: " << Norway::pencil << endl; cout << "In England we say: " << England::pencil << endl; 2. Hva betyr :: som står her Norway::pencil Er liksom "pencil" en slags variabel, eller hva er det? (Jeg høres sikkert ut som en noob når jeg spør om så mye rart) Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Foreslår at du leser litt før du spør mer. De 3 første kapittlene i boka jeg linker til er et greit utgangspunkt og forklarer mer enn jeg (eller andre) noengang kan skrive i denne lille ruta. Her blir to variabler deklarert og definert. Og de får noen verdier bundet til seg. For info om ::, ta en titt her om scope: http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter03.html#Heading125 ..og om scope resolution: http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter10.html#Heading308 http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter04.html#Heading205 pencil er en variabel ja. Egentlig kan du lese hele boka, du finner svar på (nesten) alt om selve språket der, i hvertfall sammens med Volume 2 av boka. Så kan du begynne å kikke rundt etter hvilke(t) API(er) du vil bruke siden. Edit: Kort om resolution operatoren; hadde vi sagt: cout << "In England we say: " << pencil << endl; ..hvordan skulle da compileren vite hvilken av pencil-variablene du mener? Det finnes jo to av dem; en i Norway-namespacet, og en i England-namespacet. Derfor sier vi "pencil variabelen som holder til inne i England-namespacet": cout << "In England we say: " << England::pencil << endl; ..eller så kan vi fortelle compileren at "fra nå av mener jeg England-namespacet hvis du er i tvil": using namespace England; cout << "In England we say: " << pencil << endl; Derfor kunne et "Hello World" program blitt skrevet på flere vis: #include <iostream> using namespace std; int main () { cout << "Hello World!" << endl; return(0); } ..eller.. #include <iostream> int main () { std::cout << "Hello World!" << std::endl; return(0); } ..eller en tredje måte, som jeg ikke har snakket om ennå (ta en titt i boka): #include <iostream> using std::cout; using std::endl; int main () { cout << "Hello World!" << endl; return(0); } Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 ..og en fjerde.. heh.. litt rar måte: #include <iostream> namespace std { int blah() { cout << "Hello World!" << endl; return(0); } } int main() { return(std::blah()); } Vet ikke helt om den kan samstilles med de andre egentlig .. Den illustrerer i hvertfall at navn/ting i et namespace er tilgjengelig innenfor definisjonen av det samme namespacet, ellernoe. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Dette er verdens mest primitive dataspill. Hvis noen ikke skjønner konseptet, så går det ut på å velge mellom flere alternativer for å til slutt klare spillet. Men hvis dere prøver å kjøre det, vil dere finne et par bugs, f.eks at man svarer på to spørsmål samtidig. Kan noen gi meg en pekepinn om hva som er feil? P.S. Koden er ikke på langt nær ferdig, men det skulle være mulig å finne hva som er galt alikevel. #include <iostream> #include <string> using namespace std; namespace hus { string streng = "a house."; }; namespace tre { string streng = "a tree."; }; namespace gh { string streng = "You walk over to the house, and discover that the door is not locked."; }; namespace st { string streng = "you turn around and walk back into your house. The story ends!!"; }; namespace dig { string streng = "You walk over to the tree and you discover a hole in the ground"; }; int main () { int a; int b; int c; int d; cout << "Do you want to look left or right? Type 0 for left, or 1 for right" << endl; cin >> a; if (a == 0) cout << "You look to the left, and see see " << hus::streng << endl; b = 0; if (a == 1) cout << "You look to the right, and see " << tre::streng << endl; b = 1; if (b == 0) cout << "Would you walk over to the house? Type 0 for Yes, or 1 for No" << endl; cin >> a; if (b == 1) cout << "Would you walk over to the tree? Type 0 for Yes, or 1 for No" << endl; cin >> c; if (a == 0) cout << gh::streng; if (a == 1) cout << st::streng; if (c == 0) cout << dig::streng; return (0); } Endret 30. mai 2004 av Tha Phreak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå