Gå til innhold

Project Black Breeze

Anbefalte innlegg

Project Black-breeze

Sommern nærmer seg fort, og det er ikke lett å bo i Norge når du har tilpasset deg den kalde vinteren, for også pluttselig få et tilbakesmell fra moder-jord, og få en steikende sol på deg.

Meningen med prosjekt black-breeze er for alle de varme dagene du skulle ønske du hadde en vifte som var stor nok til å blåse kald luft midt på trynet ditt, men smatidig ikke skal stå iveien mellom skjermen og deg.

Jeg kan allerede nå røpe at dette prosjektet er ekstremt simpelt og budsjettet ikke er mer enn 400kr.

Vi har alle sett "usb vifter" som egentlig er ganske dårlig kvalitet og funker heller dårlig. Ideén er å ha en datavifte som skal blåse på deg. Men problemet er: hvordan skal den stå stødig og i en liten vinkel så den peker mot deg?

"Tingene"

1174.JPG

• Papst Vifte 120x120x25mm, 114m³/time 32dB(A), 4412FGML
  • Stativ
  • Bryter
  • Usb kabel med leds i kontaktene
  • Vanlig USB kabel
  • Logitech USB til PS2 adapter

USB

Desverre gir USB bare 5V, noe som senker viftas ytelse til under halv kraft. Derfor må jeg få tak i 12V et annet sted.

Jeg velger å sette en USB kontakt i en 4-pin diskett stasjons-kontakt. Jeg må fortsatt ha med 5V fordi led'sene i USB kabelen lyser BARE hvis den vanlige strømmen fortsatt er der...

Prosessen

1176.JPG

• Jeg demoterer først logitech adapteren så det eneste som gjenstår er USB delen.

• Så demoterer jeg 4-pin'en ved å løsne ut hver pin

• så stapper jeg inn pin'ene i USB kontakta, lodder dem fast. Lodda metallet på USB kontakta til Jord.
    1177.JPG

• teiper igjen alt med svart elektro-teip.
    1178.JPG

Egentlige rekkefølge på USB kontakt:

5V | Data 0 | Data 1 | Jord

Min rekkefølge:

5V | 12V | Jord | Jord

1181.JPG

Så testa jeg den ut, *jippi*

Vifta

Meninga er å gjøre om 3-pin til USB, jeg skal også ha en bryter som står i mellom, for å slå av og på vifta.

Prosessen

• Jeg klipper over strøm-ledningene
  • Kobler +kabelen til ene polen på bryteren og lodder den fast.
  • kutter over en annen USB kabel, helt vanlig kabel...
  • kobler den hvite ledningen til 2. polen på bryteren og kobler den grønne ledningen til jord på vifta.
  • Teiper alt igjen sammen, så det ser fint ut.

1183.JPG

Ramma

1175.jpg

Denne ramma er hjemmelagd av bremserør (til bil). Når jeg pønska ut planen på skolen, lurte jeg på hva jeg skulle bruke som ramme, og siden jeg går på VK1 kjøretøy, og det lå en bunte med lett bøylig, men samtidig solid og rustfri bremserør i skapet. Så tok jeg det.

Jeg kappet et 560mm lagt rør, og begynte å bøye rørene etter nøyaktige mål, som jeg selvfølgelig hadde notern ned før, og tenkt gjennom.

**[OBS]** hvis du skal bøye noe, husk at for hver 90grader, så skal du legge til 1/3del av tykkelsen til i lengde. DVS hvis du har et 9mm rør, skal du legge til 3mm for hver gang du bøyer den 90grader eller mer.

Når jeg var ferdig, pussa jeg den, og lakkerte den med matt svart, lakk fra biltema til 35kr.

Jeg bøyde inn noen spesifike punkter, så stripsen skulle "ta tak", så den ikke sklei ned.

Så monterte jeg på vifta, og stripset den fast.

1184.JPG

Resultat

1186.JPG

Alt funker fett, deilig deilig frisk bris blåser på meg, mens sola prøver å steike rommet mitt... Mission: Acomplished!

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...