Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg kjøpte vannkjøling på januar, laga jeg meg en vannblokk til grafikkortet (da 9600pro, i dag 9800pro).

Her kommer noen bilder fra den prosessen:

PC%20025.jpg

Har her saga og borret ut blokka som måler 40x48x10mm

Bunnen er en kobberplate på ca 1mm

PC%20024.jpg

Her har jeg satt delene oppå hverandre for å vise sånn ca hvordan det vil se ut.

PC%20026.jpg

PC%20028.jpg

PC%20029.jpg

Der var loddingen ferdig, tid for en runde med våtslipepapir.

Endret av Terje82
Lenke til kommentar

Blokken er laget slik at kjernen på kortet kommer rett under inngangs-nippelen.

På bildene er lexantoppen skrudd fast ved at jeg gjenget opp hull kobberet, dette er siden endret til gjennomgående skruer. Imellom kobberet og lexan plata ligger en hjemmelaget paktning av et silikonbasert stoff.

PC%20041.jpg

PC%20042.jpg

Blokken festet til mitt gamle 9600pro kort.

PC%20045.jpg

Endret av Terje82
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært en ide med nylon skruer? Eller hvertfall noen nylon skiver mellom mutteren og kortet. Ser ut som om du ikke har det. Hadde aldri turt å kjøre uten. Godt arbeid, du har ikke noen temperaturer (selv om det er vanskelig å sammenligne. Hadde vært bra om du hadde noen temperaturer med bare den blokka i systemet, og så forskjellen mellom vanntemp og VPU temp)

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært en ide med nylon skruer? Eller hvertfall noen nylon skiver mellom mutteren og kortet. Ser ut som om du ikke har det. Hadde aldri turt å kjøre uten. Godt arbeid, du har ikke noen temperaturer (selv om det er vanskelig å sammenligne. Hadde vært bra om du hadde noen temperaturer med bare den blokka i systemet, og så forskjellen mellom vanntemp og VPU temp)

Har aldri fått målt vanntemp, men gpu blokka har funka kjempebra. Fikk klokka 9600pro kortet til 626mhz på core og 9800pro til 500mhz. I begge tilfellene gikk vannet først gjennom cpu(p4 3.2 @ 3.9). Det svakeste leddet i systemet er radiatoren, en blackice extreme :(

Når det gjelder skruene så ser jeg ikke på det som et problem, på baksiden av kortet sitter festemekanismen til min vga silencer. Der er d jo også brukt vanlige skruer igjennom kortet, jeg har bare satt i noen lengre skruer

Lenke til kommentar
Ser bra ut, men lurer på hva trykket og pumpa sier til den blokka. Og tempen, ikke minst. Dessuten blir det en del slangerot med 4 utganger og seperat inngang.

Har ingen problemer med trykk og flow med gpu blokka, og den er det mye mer motstand i enn det er i x blokka. Tempen er jeg spent på selv, det er bare ett problem. Det kan virke som om tempsensoren har klikka, den har temperatursprang på ca 20 grader annenhvert sekund :no:

Har også et prosjekt til gående, peltkjøler til grafikkortet.

Kommer kansje med bilder fra det senere i kveld :dribble:

Endret av Terje82
Lenke til kommentar

Det første jeg laga var coldplate ettersom den måtte tilpasses for å ungå diverse komponenter på grafikkortet.

IMG_1343.jpg

Bilde av selve kjøleblokka

IMG_1276.jpg

IMG_1280.jpg

Etter at dette var loddet sammen var det tid for testing. Ble ganske irritert da jeg oppdaget at det var alt for mye motstand i blokka. Den ble derfor varmet opp og delt. Jeg tok deretter fram dremmelen og kvittet meg med det meste av finnene i blokka:

IMG_1339.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...