Norgemann Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei! Det har nesten netopp kommet "dual" hovedkort... Hva er det til? to prosessorer? hvis du lurer på hva jeg snakker om: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl NEED ANSWERS! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Det er nok en forsinket aprilspøk. Det finnes ikke dual-hovedkort. Det er jo helt teit. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Han mener nok hovedkort som tar 2 CPU'er... Ja, Norgemann, det finnes. Til AMD kom vel det første sommer'n 2001 tror jeg, Tyan Thunder K7. Man kommer nok ikke over 3Ghz da CPU'ene ikke opererer som en sammenslått, men de kjører forskjellige prosesser slik at én slipper å ta alt aleine. Dette er forutsagt at operativsystemet og programvaren som kjøres også støtter dette (evt. kan man manuelt sette prosesser til den enkelte CPU om operativsystemet støtter dette) Tror jeg skal ha meg sånn når T-Bred kommer... Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Ja, til to prosessorar. Men nei, det blir ikkje 3GHz sjølv om du puttar i to. Du må ha spesiell programvare for å få utnytta begge. Lenke til kommentar
Norgemann Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Så det går ikke å kjøre begge prossesorene samtidig? Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Joda.. De jobber sammen. Men du får ikke 3ghz allikavel..sånn er det bare Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Kjører du program som utnytter multitasking så blir over 3Ghz. Det spørs jo åssen CPU`er du har. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Kjører du program som utnytter multitasking så blir over 3Ghz. Det spørs jo åssen CPU`er du har. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Litt flisespikkeri, men: 2 prosessorer på 1,5 GHz ER ikke en på 3 GHz. Ei heller yter de like mye. De er to prosessorer på 1,5 GHz som kan yte mellom en og to instruksjoner på samme tid som en enkelt prosessor. Jeg tror "typisk" (hva enn det er) ytelse er 150% av single cpu. Dette er litt avhengig av intel/amd og veldig avhengig av os applikasjon. win2k, XP, linux og OS X kan kjøre dual. win98, ME kan ikke. Tror OS 9 og før kan kjøre dual i visse applikasjoner? K. Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Når jeg kjører apps som støtter dual, så korter jeg ventetida til det halve. Når jeg kjører 2 programmer som bruker 1 prosessor til hver, så får begge programmene 100% cpu-kraft hver, og begge jobber like raskt som med et prg. på single-hk. Er det forresten noen her som vet cpu-testen til sandra 2002 med 1xXP1800? Jeg får i alle fall 8700 Mips. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 23:49, knutinh skrev:Litt flisespikkeri, men:2 prosessorer på 1,5 GHz ER ikke en på 3 GHz. Ei heller yter de like mye.De er to prosessorer på 1,5 GHz som kan yte mellom en og to instruksjoner på samme tid som en enkelt prosessor.Jeg tror "typisk" (hva enn det er) ytelse er 150% av single cpu. Dette er litt avhengig av intel/amd og veldig avhengig av os applikasjon.win2k, XP, linux og OS X kan kjøre dual.win98, ME kan ikke. Tror OS 9 og før kan kjøre dual i visse applikasjoner?K. SPM er det som har 150% mer ytelse enn en prossesor, forytsetter da dual. Støtter programvare dual, så snakker man om halverte arbeidsprosseser. Om jeg kaller det 3 eller 50Ghz er det bryr jeg meg ikke om. Men per dagens dato så er det mer enn bare kjernefrekvens som har betydning på ytelse. Så egentlig vil jeg si at spørsmålet er teit. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 150% bedre ytelse med dual CPU!? Det for noe surr da? Fleste tester jeg har lest på nettet så får man bare 80% raskere ytelse i programmer som er skrevet for dual. Med dual CPU og SCSI disksystem er det vel mulig å brenne en CD og spille ett spill samtidig uten at ytelsen i spillet reduseres :wink: Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg kan uten problemerhakking spille mens jeg lager mp3dvd-avirendre eller andre ting. Ytelsen til kompileringen er så å si den samme som uten spill i gang. Ex: Jeg startet en quake3-server og deretter spillte jeg ut med samme fps som uten. (Eller var det motsatt - ut-serv og spilte q3) Og da gikk serveren helt perfekt. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-12 01:48, Betroz skrev:150% bedre ytelse med dual CPU!? Det for noe surr da? Fleste tester jeg har lest på nettet så får man bare 80% raskere ytelse i programmer som er skrevet for dual.Med dual CPU og SCSI disksystem er det vel mulig å brenne en CD og spille ett spill samtidig uten at ytelsen i spillet reduseres :wink: Tror du misforsto. SPM er er system for multiprossesering. Da mener jeg en prossesor 100% ytelse, 2 prossesorer 150% ytelse. Dette er teori så klart. AMD MP bruker en bedre form for multiprossesering fordi CPU`ene kommuniserer med hverandre uten å gå igjennom chipsettet. Og da kan ytelsen i dual komme opp i 175%. Men kjører du quad med AMD`s sin løsning så blir det en skuffelse. Kanskje en grunn til at jeg gleder meg som et barn til begynnelsen av neste år. Da skal vi få QUAD SLEDGEHAMMER med båndbredde på 21,6 Gb`s til testing. Hypertransport er virkelig saker! Det er fremtiden også! P.S. Med dual så kan man kjøre mange appliksjoner samtidig uten ytelsetap i noen av dem. Jeg har ikke problemer med å sette opp flere dedikerte spillservere på maskinen min. _________________ AMD Athlon XP 2100+ x2 Søren de ble lansert ASUS A7M266-D Fullt SCSI U3 Grensesnitt ASUS v8200 GeForce3 Deluxe <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-04-13 17:42 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-04-13 17:43 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-04-13 17:43 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå