Gå til innhold

Hvilken HD til OS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok, da får jeg vel gjøre det. men hvordan får jeg satt den på "first boot device"? jeg får valgt: cd-rom, harddisk, ls120, osv, osv. men ikke sata harddisk.

Får du opp sata disken i det hele tatt?

Du kan jo sette first på disket neste på cd-rom og sette yes på boot other devices. Det kan jeg iallefall gjøre i min bios.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Du har tydeligvis en S-ATA-kontroller i form av et PCI-kort.

Da vet ikke hovedkortet ditt noe særlig om S-ATA...

Har det slik selv... Hos meg må jeg sette First Boot Device til "SCSI".

Lykke til!

har ikke et pci-kort. sata er på hovedkortet(epox 8kra2+)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært borti epox-bios på noen år så.......men jeg tar det slik som jeg antar at den er.

First boot device settes til = Harddisk (evt HD-1) -cdrom på neste osv.

Finn HD priority = Sjekk at Sata'en står øverst.

Mulig "Add in bootable device" eller lignende

Sata er selvfølgelig aktivert i bios? enablet, sjekk at raid ikke er enablet, skal stå av eller IDE tillsvarende.

Men......

Drivere antar jeg MÅ være installert på "Ghost imaget" for å få det til å funke på "den" måten.

Beste er å ta det fra begynnelsen - ny disk nytt OS.

Tips :

Det er en del ting i bios du må sørge for er i orden. Sata kan være litt slit første gang. Manualen er en ofte undervurdert sak.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å sette dem i RAID, du kan ha disken på kontrolleren, men du trenger ikke å lage et RAID oppsett. Ved tanke på first boot device, så trenger du antakelig ikke å gjøre noe spesielt der, hvis Windows/Linux or whatever finner disken under installering så vil det ordnes automatisk.

Lenke til kommentar

Du har jo foretatt en Windows installasjon med vanlig IDE HD, og hvis du ghoster denne over på sata HD, vil ikke windows ha den nødvendige konfigurasjon av drivere og registernøkler som trengs for å kjøre på sata disken.

Det man evt. kan prøve er å kjøre "sysprep -pnp" før du lager ghost image, da må du legge inn koder, navn, passord og drivere på nytt. Se litt her........

Er ikke helt sikker på om det funker, har ikke prøvd det selv, og som nevnt før må man trykke på F6 tidlig i installasjonen for å spesifisere raid drivere. Hadde det vært meg ville jeg installert windows på nytt...

Lenke til kommentar
får vel installere windows på nytt... men er det mye forskjell å ha os'et på sata istedenfor pata?

Kommer an på hvilke disker du har, mange av s-ata diskene som selges i dag er ide disker som di bare har byttet overføringsmetode på, de er derfor så og si like raske.

Lenke til kommentar
får vel installere windows på nytt... men er det mye forskjell å ha os'et på sata istedenfor pata?

Kommer an på hvilke disker du har, mange av s-ata diskene som selges i dag er ide disker som di bare har byttet overføringsmetode på, de er derfor så og si like raske.

Jeg har Western Digital 160GB 8mb cache SATA (WD1600JD).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124273&cks=PRL

Har det noe å si om jeg bruker overgang for strømen? Det er plass til de vanlige kontaktene som er på powersupplyet, men jeg tror jarddisken skrudde seg av og på når jeg beukte den...

Endret av shamanix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...