runela Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Ach.. Les Paul er jo dritpene, men halsane er IMO mildt sagt ekle. Kan si meg eni i at de er ikke akurat 100% komfortable og spille på. Men de har en sinsykt fenomenal lyd Og er pene. Det er nok for meg det. Men jeg som spiller på jackson fikk sjokk første gangen jeg prøvde en les paul. Kjennes ut som og spille på kasse gitar me stålstrenger Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Wooo! Jeg fant en rå gitar. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Når jeg ser dette får jeg seriøst lyst til å ta seriøst fatt på gitarspillingen. *lurer på om man skal melde seg på musikkskolen* Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Flyttes til musikk.... Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Jeg kan ikke fordra vib-arm, og det er ytterst få ibanez-gitarer uten dette makkverket, men halsen til ibanez er deilig å spille på. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg der. Bruker aldri vibarm og neste planken blir UTEN. Men for en hals de har..! Lettspilt og absolutt deilig. Når det gjelder LP.. er den i mine øyne OVERRATED. Verden er full av ungdommer som tror det er den ULTIMATE gitaren, fordi helter som bl.a. Slash spiller mye på den. Gibson innså jo for lenge siden at de kunne skru prisen til ugudelige nivåer (den dyreste LP modellen i norge koster rundt 120.000,-....!!). Folk som vil bruke så mye penger på en gitar har en mildt sagt spesiell interesse for det. Epiphone LP Heritage sies å være bortimot like bra som en standard LP, og det til en pris av litt over 5 høvdinger. Jeg vurderer den selv, enten det eller en Ibanez. Har hatt sistnevnte før, og elsker merket. Mye gitar for pengene. Epiphone har jo også kommet med en alt annet enn billig serie nå, kalt "professional". Da er prisene så høye (opptil minst 15k) at man like gjerne kan bruke pengene på "the real deal". Endret 16. august 2004 av Hidden Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Men det Ibanez gitarane mangler er sustainen som er heilt vill i både LP gitarer, og Epiphone gitarer. I tillegg er signalet ut av gitaren sikkert tre ganger så sterkt. (uten at det har så viktig betydning utenom studio) I tillegg har jo ikkje gitarane vib-arm, og har ikkje floyd rose. personlig liker eg nemlig å stemme gitaren min litt opp og ned, og utforske andre måter å spele på enn den nøyaktige standarden.. Motorpsycho speler mykje i DADGAD (eller er det DADF#AD ) og føle seg fram der kan gi mange andre klanger du berre kan drømme om i EADGHE Men misforstå meg rett, elsker Ibanez gitarer også. Min personlige favoritt er Js-signaturen som i mine auge er en mellomting mellom LP og Ibanez. Ikkje fullt så tynn hals, og såvidt eg veit uten floyd rose systemet. Men til alle som liker LP og Epiphone, kjøp en Greko. Japansk merke, som ser ut som en LP, men som har en enda bedre sustain pga av at gitaren er laga av lufttørka tre.. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Lekker Ibanez med Floyd Rose! *Sikle* Lenke til kommentar
GTS Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Har da sett penere Ibanez Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Den hadde vært fin på veggen. Og der hadde den blitt, for jeg kan ikke jukse-G engang. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hm vel, det er jo nettopp vibsystemet som dreper sustainen i gitarer. Det finnes et utall merker som har gitarer uten vibarm og med høyere output, men ikke skjær alle Ibanez over en fjøl. Man får hva man betaler for, men med det ute av sekken vil jeg likevel gjenta at man får mye for pengene i Ibanez gitarer. Min første Ibanez var en Roadstar RG140, og da jeg for et par år siden snakket med en amerikansk gitarist, viste det seg at han hadde presis samme gitar, men han hadde byttet ut pickupene, justert vibsystemet en del og en masse andre ting. Tror t.o.m. han byttet ut halsen på den, og det var den beste gitaren han hadde i følge ham selv, kunne aldri tenke seg å selge den. For det går jo an å f.eks. bytte ut pickupene om signalet ut er for svakt. Det er nærmest standard prosedyre å gjøre om man liker gitaren godt ellers men ikke er helt fornøyd med dem Dessuten har elektronikken en tendens til å bli dårlig skjermet, og vanlige pickuper som følger med på gitarer til under f.eks. 10 lapper er oftest dårlig skjermet, slik at om du spiller inn i hjemmestudio, vil monitoren forårsake utrolig mye støy og ødelegge lyden helt. Da jeg drev med slike opptak med den siste planken jeg hadde, måtte jeg slå av monitoren når jeg skulle spille inn soloer og komp. Solgte gitaren før jeg gadd å bytte ut pickupene, var noe med den jeg aldri likte helt (Samic Blues Saraceno), vanskelig å sette fingeren på det. Jeg har i skrivende stund bare en akustisk roundback gitar. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 ESP LTD B-50, bassen min Let litt lenger nedover på siden. Den ser bedre ut i virkeligheten... Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 *..* Skal sei meg enig i at en ikkje skal skjære alle ibanezer over ei fjøl. Skal i tillegg sei meg enig i at en bytter pickuper (og ofte stemmeskruer) om en virkelig liker gitaren. Men det fins meget gode gitarer til under 10 høvdingar.. Greko...look it up...like bra, om ikkje bedre enn LP. (med tanke på at det har nøyaktig samme form) Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Ja jøss, per i dag får folk utrolig gode gitarer til under 10 høvdinger! Det er helt sant, og det har aldri vært enklere å komme i gang på både gitar, bass og keyboard på et lavt budsjett Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 ESP LTD B-50, bassen min Let litt lenger nedover på siden. Den ser bedre ut i virkeligheten... Hey, PJ-bass jo! Nice. her er min Yamaha RBX-370a (aktiv): Yamaha RBX 370 Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Post flere bilder av bass-gitarer! Jeg holder på å lære meg bass, og jeg trenger en bass hos mamma også Den hos fattern er en standard Fender Jazz ting. Husker ikke det nøyaktige navnet, men den er uansett ikke veldig fet, bare schvær... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg satte min ESP LTD B-50 i et helsort stativ, og bruker en sånn helpolstra luksusreim (sort, den også) til over 600,- og det var dritstilig! Jeg ville ha en stilren gitar som ikke tiltrekker så mye oppmerksomhet (hvit plate= FYFY når man er komp på russerevy etc.) og bassen er rett og slett konge! Pick-up'ene er ikke så grå som på bildet, og gitaren er blankere. Det er kanskje litt harde kanter på den, men den er ikke stygg Bassen veier ikke så mye, og den er veldig lettspilt. Det er god lyd på den m.m. Den kostet 4100,- på Vedvik i Tønsberg, men siden jeg kjøpte for over 10 000,- fikk jeg nesten 2 000,- i avslag. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Damn ESP LTD B-50 i svart var sinnsykt fin! Du sa den kostet rundt 4000 kr, var det brukt? Hvor mye koster en grei bassforsterker? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) 4100 ny... Jeg ga 3900 for forsterker, men den er kanskje litt overkill i forhold til hva man strengt tatt "trenger". Du får forsterkere fra 2500,- tenker jeg. Jeg bruker forsterkeren kun til å øve og som høyttaler på SMÅ scener, for på scenen bruker vi "link" på DI-boksen og sender det til forsterkeren, da de fleste monitorer bare gjengir diskant og mellomtone. Den er så pass kraftig at i Nøtterøy kulturhus (500 seter) klarer den lett å overdøve det som kommer ut av høyttalerene av basslyd på rolige sanger. Edit: Forsterker... Endret 17. august 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå