alexf Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Man har bibliotek til slikt. For å få privat internett har man to muligheter. Bygge nettet selv, eller kjøpe tjenester av noen som allerede har gjort det. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Når vi først er inne på bibliotek er dette en ting jeg er veldig positiv til. Ja til større og bedre biblioteker. Det hadde vært artig med et Great Library i Norge også, så kunne vi hatt en bygning å være stolt av. Og ja, bibliotekene skal selvsagt være gratis å bruke. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Ja til større og bedre biblioteker. Støtter den! I desentraliserte strøk er det iallfall mange biblioteker som forfaller. Biblioteket er simpelthen et fantatisk sted å slappe av med en bok og en kopp kakao. Det er noe med atmosfæren. Gratis bibliotek er en selvfølge. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Fint det, men jeg tror nok ikke bare biblioteker holder. Man får dessuten mye mer ut av internett. Og interessen er større. Å bygge seg access til internett er da litt vanskelig, er det ikke? Man må vel ha linjer, utstyr og saker? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 On-Topic:Jeg ser ikke problemet med at "kapitaleiere" eier internettilgangen din. Disse har brukt penger på å bygge ut nettet, og det er ikke annet enn rett og rimelig at du får benytte internett på deres premisser. Det er ikke en menneskerett å ha tilgang til internett. Det var ikke ment som et "problem". Det var snakk om Internett var demokratisk eller ei, og dette minsker jo ytringsfriheten når det gjelder Internett. Så... det var ikke ment som en klage, men det var noe jeg poengterte som et ledd i min tankerekke om Internett virkelig er demokratisk og åpent for alle. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Internett gir lett tilgang til åpen informasjon. Etterhvert har man også fått en del biblioteklignende tjenester via Internett, gjerne for lukkede grupper, betaltjenester et.c, men utbudet er fortsatt lite sammenlignet med tradisjonelle folkebibliotek (som igjen er knyttet til fylkesbibliotek/universitetsbibliotek). For meg kan man gjerne digitalisere bøkene og legge dem ut via Internett. Enn så lenge er ikke det gjort. Dermed faller også internett som informasjonskilde (to sider her, fem linjer der, alt uredigert, sammenlignet med 3 og 500 siders bøker om samme emne...) helt utenfor som kunnskapskilde i mange, mange tilfeller. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Internett gir lett tilgang til åpen informasjon. Etterhvert har man også fått en del biblioteklignende tjenester via Internett, gjerne for lukkede grupper, betaltjenester et.c, men utbudet er fortsatt lite sammenlignet med tradisjonelle folkebibliotek (som igjen er knyttet til fylkesbibliotek/universitetsbibliotek). For meg kan man gjerne digitalisere bøkene og legge dem ut via Internett. Enn så lenge er ikke det gjort. Dermed faller også internett som informasjonskilde (to sider her, fem linjer der, alt uredigert, sammenlignet med 3 og 500 siders bøker om samme emne...) helt utenfor som kunnskapskilde i mange, mange tilfeller. Det som er interressant med Internett som kunnskapskilde er jo personressursene. Veldig lett å spørre om noenlunde kvalifisert hjelp på diverse forum osv... Dette tror jeg kommer til å bli mer og mer viktig når det gjelder internett. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Veldig mange bøker er tilgjengelig som e-book på Amazon. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Internett pr i dag tilbyr brokker av spredt informasjon. Du kan spørre noen på et forum om et spesifikt problem. Det er en bra begynnelse. Men du kan ikke spørre noen på et forum for å få inngående kunnskap om 3. grads ligninger, hvordan konstruere en motor med stempler eller for inngående kunnskap om utviklingen av moderne, økonomiske systemer. Forståelse og bred kunnskap om et emne krever tykke bøker. Jeg skulle gjerne sett at de tykke bøkene fantes tilgjengelig via Internett. Bøker (og fagblader) er dessuten redigerte. De har vært (eller blir av journalister etter utgivelsen...) utsatt for kildekritikk. Informasjonen i fagbøker er kvalitetssikret. Internett i seg selv er som tidligere påpekt anarkistisk på det punktet. Mye av det som tilbys av gratis informasjon på Internett er søppel. Med Google som eneste søkemotor bruker man dessuten masse tid på å finne frem. Dog har jeg hørt at det forskes på semantisk søkning, altså emnerelevans, heller enn Googles rangering etter antall linker. Det gleder jeg meg til kommer. Kunnskap er nødvendig for demokrati. Da gjelder det at folk får tilgang på god kunnskap, og at de ikke gir opp før de finner den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå