Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på bærbar

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å få til internett på min bærbare så jeg tok og plugget tp-kabelen i nettverkskortet og regnet med at det skulle fikse sakene. Men uansett hva jeg prøvde på fikk jeg opp DNS-error.

Syntes dette var veldig merkelig da jeg har gjort akkurat det samme som jeg gjorde på min stasjonære for å få internett til å fungere.

Har blant annet sjekket ip, dns, tcp/ip er installert.

Noen tips der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ISP er totalnett, en lokal leverandør. Får nett via antenne som mottar signal fra en sender som de har satt opp. Har ikke router.

Har prøvd å sette DNS til motta automatisk og selv angi DNS.

Oppsettet er vel helt standard regner jeg meg, kan ikke si at jeg har så altfor mye kunnskaper på dette området.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

1. Er den stasjonære på nett samtidig som du prøver å få den bærbare på nett? Kun en PC kan være på nett samtidig uten router.

2. Bruker du en krysset nettverkskabel som spesifisert?

Siterer fra websidene til Totalnett:

En ekstern radioboks gir tilgang til radionettet vårt, fra denne boksen som trenger strøm kan det trekkes en krysset nettverkskabel på maks 100m. Denne krysset nettverkskabelen kan kobles direkte i én - 1 - datamaskin, eller direkte i én - 1 - router eller brannvegg.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å komme meg på nett med den bærbare før nei.

Selvfølgelig er ikke den stasjonære pcen på nett når jeg prøve å komme på nett med den bærbare.

Krysste nettverkskabel er i bruk, hvordan skulle jeg ellers ha kommet meg på nett på den stasjonære?

Lenke til kommentar

Det er ingeting som er selvfølgelig. Det eneste som er selvfølgelig er det du opplyser om. Du sa ingenting om at den stasjonære ikke er på nett når du prøver med den bærbare. Du sa heller ingenting om at du bruker samme nettverkskabel til den bærbare som du brukte til den stasjonære. Så de spørsmålene som stilles, er helt legitime i forhold til den informasjonen som du gir.

En litt mer ydmyk holdning ovenfor de som prøver å hjelpe deg, er et godt tips å ta med seg på veien.

Lenke til kommentar

Det var da svært da. Ingen grunn til å leke forum politi.

Hadde da ingen intensjoner om å virke pompøs og arrogrant.

Kul egget og pass på deg selv. Du vet alt det der med bjelken og øyet.

Hvis sofTest følger seg trakasert eller latterliggjort på noen måte så beklager jeg selvfølgelig det. Mente ikke noe sånt med det jeg skrev.

Lenke til kommentar

du kan jo prøve med en ipconfig og se om du har fått noe adresse der i det hele tatt.

Hva slags OS har du?

Ja, og hva slags NIC har du? (og står det til å ta imot IP og DNS fra en DHCP-server eller står det statisk på ett av dem?)

Har du fått IP så kan du jo forsøke å feilsøke etter OSI-modellen.........

Først ping IP -> hvis svar -> ping URL

Som IP så kan du jo bruke vg sin server: 193.69.165.20

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting; har ISP'en et oppsett som registrerer MAC-adresse på den første PC-en som kobles til? Hvis det er tilfelle, må ISP "nullstille" denne slik at MAC adressen til nettverkskortet på den bærbare blir registrert i stedet.

Er det forresten fast eller dynamisk IP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...