tKila Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å svare på hvordan lisenser og Win2003 fungerer. Har 5 brukere, men 7 maskiner i nettverk. Hver maskin har egen innlogging, må jeg da ha 7 lisenser? Vil det "fungere" med 5 lisenser? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Du må vel ha en lisens til hver instalasjon. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Er det ikkeno sånn som at man må ha lisens per bruker som har tilgang til serveren? Lenke til kommentar
tKila Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Er det ikkeno sånn som at man må ha lisens per bruker som har tilgang til serveren? Det er det jeg egentlig lurer på. Lenke til kommentar
CBK Comm. AS Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Er det ikkeno sånn som at man må ha lisens per bruker som har tilgang til serveren? Det er det jeg egentlig lurer på. Pomfri har nok rett. Hver klient som skal ha tilgang til serveren, skal ha hver sin CAL (Client Access License). Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 nei nei nei.... Under installasjonen kan du velge mellom "Per Server" eller "Per Seat or per user". Per Server: En lisens for hver oppkobling mot serveren samtidig. Per Seat: Hver klient må ha egen CAL (Client Access Licence) Per User: Hver bruker må ha egen CAL. Slik jeg har fått det forklart kan du altså gå for "Per User" og da trenger du 5 stk. "Per User Cal"¨. En server som kjøpes "retail" kommer vanligvis med 5 "Per Server" lisenser slik at du kan la 5 klienter kobles på. Da mangler du bare 2. Lenke til kommentar
CBK Comm. AS Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Saken er vel at hvis han har 5 brukere som skal ha tilgang til serveren, trenger han bare 5 lisenser, men de 2 andre maskinene vil ikke kunne få tilgang...samtidig. Skal alle 7 PC'ene ha tilgang til serveren samtidig, trenger han også 7 CAL'er. Enig? Her er det en nyttig forklaring, med link til MS offisielle lisensregler for 2003 CAL'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå