larbjov Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Er på jakt etter en BIOS til mitt AWARD hovedkort. Sjekka hjemmesidene dems og man må betale (24$) for en oppdatering. Finnes det et sted som har denne BIOSen gratis? Er det noen som har den og kan sende den til meg? Lenke til kommentar
Taterunge Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Er på jakt etter en BIOS til mitt AWARD hovedkort. Sjekka hjemmesidene dems og man må betale (24$) for en oppdatering. Finnes det et sted som har denne BIOSen gratis? Er det noen som har den og kan sende den til meg? Award hovedkort? Trodde de stort sett bare hadde BIOS jeg. Helt sikker på at hovedkortet ditt heter Award? Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hmmm--- Award hovedkort? 24$ for en bios upgrade? Det synes jeg ikke hørtes helt riktig ut. Award lager kun bios brikker, ikke hovedkort. Dette er jeg 99,9% sikker på. - Judaz - Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) For det første er det som "Taterunge" og "Judaz" skriver, Award lager BIOS og ikke hovedkort. Uten å være sikker, siden du gir så lite oplysninger, går jeg ut fra at du er ute etter en opdatert BIOS til ditt hovedkort? Hvert enkelt hovedkort har sin egen tilpassede BIOS. Brikken kan gjerne være lik på mange forskjellige hovedkort, men programvaren i brikkene er forskjellig. Når hovedkortene har vært ute på markedet en stund kommer det gjerne oppdateringer til BIOS-programvaren med rettinger av feil som har blitt oppdaget, støtte for prosessorer som ennå ikke var på markedet når hovedkortet ble produsert, bedre funksjonalitet eller ytelse o.s.v. Disse opdateringene legger hovedkortprodusentene ut gratis på sine hjemmesider, og denne oppdateringen kan en middels datakyndig person utføre selv. Men man MÅ vite hva man gjør og hvordan man skal gjøre det, ellers kan man risikere at maskinen blir umulig å starte igjen. Trenger du derimot en ny BIOS-brikke skal du være heldig om du finner noen som gir den bort, og er hovedkortet gammelt kan det ofte lønne seg å kjøpe et brukt hovedkort i stedet for å bytte den. Endret 28. mai 2004 av TheLoco Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Er på jakt etter en BIOS til mitt AWARD hovedkort. Sjekka hjemmesidene dems og man må betale (24$) for en oppdatering. Finnes det et sted som har denne BIOSen gratis? Er det noen som har den og kan sende den til meg? 24 dollar er hele cmos brikken. Man kan få kjøpt nye brikker hvis man ødelegger den gamle. Hvilken produsent har du av hovedkortet ditt, og hva er betegnelsen på det? Hvis du oppgir disse parameterne, skal jeg finne biosen til deg Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Skal opdatere BIOSen min, ikke bytte ut BIOS brikka. Når jeg booter PCen så står det : AWARD MODULAR BIOS v4.51PG, An Energy Star Ally Copyright © 1984-98, Award Software, Inc. Hovedkortet vet jeg ikke produsenten til om det ikke er Award som laget hovedkortet. Kan det være Energy Star som har laget hovedkortet? Faren min sin data så jeg vet ikke nøyaktiv hvilke komponenter som er laget av hvem. Må oppdatere BIOSen da jeg ikke får installert Win2000. Skal opne dataen og se om det er noen label på HK. Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Nå har jeg opna og granska HK litt nøyere fant en label med følgende skrift: MSI Slot1 Mainboard - MS-6163 PRO Ser ut til å vere MSI som har laget hovedkortet, tar å sjekker litt rundt det. Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Forskjellige BIOS versjoner til MSI 6163 PRO. Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Fant BIOSen her: http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=113&kind=1 Jeg er litt usikker på hvordan man oppdaterer BIOSen, kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Fant det ut, fulgte med en readme, hehe How To Upgrade BIOS: 1. Make a bootable system floppy disk by typing [FORMAT A:/S] from the DOS prompt. 2. Download the BIOS file from MSI web page. 3. Extract the BIOS file into the bootable floppy. 4. Boot up system with the bootable floppy disk. 5. Run Award (Ex. Awdfl770) or AMI (Ex. amifl822.exe) Flash utility & follow the on-screen instructions. 6. After flashing the BIOS, reboot system, press [DEL] to go into BIOS setup. 7. Select [Load Setup Default] for or [Load Optimized Defaults] and press Key [Enter] and press Key [Y]. 8. Press Key [F10] than answer [Y] to reboot system again and finish upgrade procedure. Håper andre kan dra nytte av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå