znapper Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Hei Lurer på hva folk mener om at man "signerer" sine egne bilder som man legger ut på nett. Det vil si at man legger inn f.eks. navn og år nede i hjørnet på bildet man legger ut, slik at man unngår at folk kanskje "gjenbruker" bildet som sitt eget? Tenker da spesiellt når man legger ting ut på fora og på diverse websites som foto.no ol. hva er den generelle oppfatningen av dette blandt dere? Ikke det at jeg tar mesterbilder selv eller noe da, men hadde jo vært surt om et av bildene man hadde tatt, hadde vunnet konkuranser eller liknende, så får noen andre æren for arbeidet...? Bare lurer altså. Endret 27. mai 2004 av znapper Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg ser da ingenting galt i det. Bare ikke bruk vannmerke over hele bildet Nyeste gallery har innebygd støtte for vannmerking. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Uansett, hvis du bruker vannmerke - ta vare på originalen din...(det er ikke så lett å fjerne vannmerket etterpå) Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Uansett, hvis du bruker vannmerke - ta vare på originalen din...(det er ikke så lett å fjerne vannmerket etterpå) Er ikke det litt av poenget med vannmerking da..? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Uansett, hvis du bruker vannmerke - ta vare på originalen din...(det er ikke så lett å fjerne vannmerket etterpå) Er ikke det litt av poenget med vannmerking da..? Poenget er at andre ikke skal kunne bruke bildet uten at vannmerket synes. Hvis du selv vil trykke ut bildet ditt, eller sette sammen flere bilder, redigere bildet, etc....så er det helt klart en fordel om du bruker originalen uten vannmerke. Jeg liker ihvertfall ikke å ha en digital signatur nederst i hjørnet på et bilde jeg skal henge opp. (Da skriver jeg heller på baksiden eller utenfor bildet) Ta alltid vare på originalen. Endret 28. mai 2004 av anderfo Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg ser da ingenting galt i det. Bare ikke bruk vannmerke over hele bildet Nyeste gallery har innebygd støtte for vannmerking. Har innstallert Gallery 1.4.3pl må mitt område. Hvordan lager jeg et vannmerke? og hvordan setter jeg det inn i bildet? Regner med at det er mulig å legge vannmerke på bilder som allerede er lastet opp. Leste "User Guide", men det står det ikke mye. Lenke til kommentar
dragon9 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Finnes det en måte å lage vannmerker uten gallery? F eks i photoshop el. lignende? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Finnes det en måte å lage vannmerker uten gallery?F eks i photoshop el. lignende? Du kan nok lage en "batch" (automatisert jobb) som setter inn vannmerket ja. Les om Actions og Batch i manualen til PS.. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg ser da ingenting galt i det. Bare ikke bruk vannmerke over hele bildet Nyeste gallery har innebygd støtte for vannmerking. Har innstallert Gallery 1.4.3pl må mitt område. Hvordan lager jeg et vannmerke? og hvordan setter jeg det inn i bildet? Regner med at det er mulig å legge vannmerke på bilder som allerede er lastet opp. Leste "User Guide", men det står det ikke mye. Det første du må gjøre er å lage deg et vannmerke å sette på bildene dine. Bruk ditt favorittegneprogram og lag noe i retning av dette. Du får det sikkert til bedre enn meg også, det der var mest en hastejobb. Det viktigste er å sørge for at du får gjennomsiktighet, slik at du ikke får en stygg firkant med vannmerket ditt inni. Det absolutt beste bildeformatet til dette er PNG, siden den støtter alfakanaler (delvis gjennomsiktighet). Last så vannmerket ditt opp på serveren. Under installasjon av gallery skal du ha stilt inn hvor gallery skal lete etter vannmerker. Nå kan du logge inn som administrator på galleriet ditt, og til hvert album så skal det være et menyelement som heter "watermark album". Her kan du velge hvor på bildet vannmerket skal dukke opp. Når du har valgt vannmerke og plassering av dette starter du prosessen som tar en liten stund. Nå har du vannmerket bildene dine (i det albumet ihvertfall). Her er et eksempel fra galleriet mitt. PS! Last opp et dummyalbum med bare et par bilder så du kan prøve deg frem først. Det er surt å laste opp igjen alle bildene på nytt fordi vannmerket ikke oppførte seg helt som du ville. Jeg brant meg på det der et par ganger... Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Nå kan du logge inn som administrator på galleriet ditt, og til hvert album så skal det være et menyelement som heter "watermark album". Her kan du velge hvor på bildet vannmerket skal dukke opp. Når du har valgt vannmerke og plassering av dette starter du prosessen som tar en liten stund. Nå har du vannmerket bildene dine (i det albumet ihvertfall). Her er et eksempel fra galleriet mitt. Har laget vannmerke både i PNG og GIF. Når jeg legger til vannmerke får jeg ingen feilmelding, men det komme ikke noe vannmerke på bildene. Har prøvd mange størrelse på vannmerket. Bruker NETPBM. Link til galleriet. Link til vannmerkene. Endret 13. juni 2004 av berntmh Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Det problemet jeg hadde var at det var noe galt med bildet jeg prøvde å bruke som vannmerke. Hvis jeg prøvde å åpne bildet i visse programmer så fikk jeg bare feilmelding. Jeg brukte Paint Shop Pro 8 til å lage bildet, og det virker som om dette programmet ikke klarer å lagre informasjon om alfakanaler på rett måte. Håper denne informasjonen er til hjelp... Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hmm. Tror problemet mitt ligger i NetPBM, etter at jeg la inn 1.4 pl2 sluttet alle funksjonene å fungere. La inn 1.1 igjen, og da fungerer alt utenom vannmerking av bilder, noe som denn versjonen heller ikke støtter. Aktiverte debugging, fikk noen feilmelinger om at "kernel too old", så det kan være at linux versjonen på serveren er for gammel til å støtte netPBM 1.4 pl2. Tar gjerne imot flere tips hvis noen har. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Ja, da er det vel bare å smekke inn en splintrende ny 2.6.7-kernel da Men blir det problemer rundt dette er det sikkert like greit å ta det på linuxdelen av forumet... Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Er nok det. Men det er skolen sin server, så jeg skal nok ikke tukle med den. De skal uansett kjøpe ny i løpet av sommeren, og da blir det også ny kernel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå