Cobos Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Jeg driver å vurderer å kjøpe en Ultraportabel bærbar i løpet av relativt nær fremtid (type 2-3 måneder). Jeg skal på ferie til USA i August slik at f. eks. IBM blir en mye bedre løsning der enn i Norge prismessig. Men jeg er veldig i villrede om hvilke modeller som tilfredstiller mine krav. Mine krav: 1:Lang Batteritid, minimum 5t gjerne 7t+, og jeg vil helst ikke ha et batteri som er koblet med en kabel eller dockingting, men som del av maskinen. 2: 12.1-12.5 LCD skjerm, med 1024x768 oppløsing 3: En CPU som klarer å kjøre Divx, XVID osv ellers så strømgjerrig som mulig. 4: Helst mulighet for 2GB ram, men jeg oppgraderer gjerne over 512MB på et senere tidspunkt. 5: Nettverk 100Mbit og trådløst nettverk inkludert. 6: Bluetooth eller CF leser kjekt å ha 7: Lav vekt, 1.5kg er absolutt maksimum. (Og det er MED 5t min batteritid, iogmed at mange produsenter lister batteritid med største batteri og vekt med det minste ) 8: 2USB porter og en PCMCIA klasse II minimum, gjerne flere USB porter. 9: Støysvak, gjerne helt lydløs når jeg sitter å bare skriver/surfer. (Krav i tilfeldig rekkefølge) Finnes det en bærbar som tilfredstiller kravstore meg Cobos Endret 27. mai 2004 av Cobos Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hvis du går opp til 2 kg, er Dell Latitude D600 et meget godt alternativ, både specs og pris. Men du skal vel ha IBM, du. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg skal ikke nekte for at jeg har tenkt på 1.0Ghz X40 IBM maskinen, noe av grunnen til at jeg spør her er fordi det er godt mulig at det er noen leverandører jeg ikke har tenkt på som har noe gunstig... D600 fra DELL er for stor og tung... den eneste som virker interresant hos DELL er X300 men batteritiden er for dårlig på den... Hmm med nærmere ettertanke er batteritid, vekt og støy de viktigste kravene, de andre kommer i andre rekke. Cobos Lenke til kommentar
knut Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 X40 er nok det eneste relle alternativet, men husk å kjøp med det større batteriet om du skal ha 5 timer+ batterilevetid. Dette batteriet vil da stikke litt ut av maskinen bak, men jeg vil tro at vekten fortsatt holder seg under 1,5 kg. Asus har noen meget fine ultraportable: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18336 http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=17999 m5200 er nok den letteste maskinen som har innebygd optisk drev. Den veier til standard 1,5 kg men da er det et ganske lite batteri som neppe klarer noe mer enn 3 timer. Lenke til kommentar
ble Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Her er det vel ikke tvil: gå for en thinkpad x40! Kjøpte en selv, da jeg var interessert i en bærbar slik du beskriver med lang batteritid. Den utrolige snertne og lette x40 tror jeg er et "bankers" valg. Meget elegant løsning på lang batteritid, med batteriet som bare stikker litt ut bak. Vurderte lenge andre alternativer som f eks toshiba r100 og asus m5n (?), men valget falt på x40 mye pga batteritiden. Ville ha gått for en med 1,2 ghz p-m, og 512mb ram da en med 256mb "bare" kan oppgraderes til 1,28gb ram, mens 512mb- versjonen kan oppgraderes til 1,54gb ram. Og ikke glem å bestille med 8- cellers batteri som skal gi opptil 7,5 timer. Lykke til! Lenke til kommentar
hce Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Vil bare føye meg inn i rekken og si at X40 må være perfekt for deg. Se oversikt på ibmshop.no. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Men den er svindyr. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til en IBM. Men har man råd, så har man råd. Lenke til kommentar
akerman Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 I don't think ANY notebooks can comply with all of your demands. X40 probably comes the closest - but with the standard battery, it only lasts 2.5 hours - so you'll need the bigger one, which brings the weight a bit above 1.5kg. Or two small ones! Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har sett at hvis jeg kjøper en X40 i USA kan jeg få den for rundt 10k + moms og ymse når jeg tar den inn til Norge blir det ca. 12-13000 litt avhengig av nøyaktig hvilken konfigurasjon, og da er det plutselig ikke så ille dyrt likevel... Men det er altså ingen andre maskiner som kommer i nærheten av kravene mine enn X40 ? Uansett takk for all hjelp og tips. Cobos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå