Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990
Og at vi spiser andre dyr, som de spiser hverandre forstyrrer ingenting, så lenge vi holder det under kontroll.

Riktig, derfor må vi produsere dyr slik at vi ikke utrydder dyrene i naturen.

Vi fikk vel generelt mer proteiner inn i dieten...

Ja. Og? Hadde tenkt at vi ville blitt bare sterkere av det isteden for smartere. Men jeg er ikke en medisin student, så jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke kan noen ting om. Hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja... og hva inneholder kjøtt som gjorde at hjernen skulle utvikle seg? Bare spør.

Kanskje den utviklet seg pga at man måtte finne måter å fange dyrene man skulle spise.. Jaktlag, strategier, våpenlaging osv..

 

Uansett, ja jeg spiser kjøtt til den store gullmedalje..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest alt her, og sier bare min mening:

Kjøtt er godt, kjøtt er sunt og kjøtt er livsviktig.

Uten kjøtt hadde vi aldri vært på toppen av næringskjeden.

Vi trenger kjøtt for å ha en normal hjernefunksjon.

Jeg trur faktisk at de som ikke spiser kjøtt har en redusert hjernefunksjon = dummere.

Hvor har du alt dette fra? Er det noe du har god dokumentasjon på, eller er det bare dine egne teorier?

 

Uansett, det du sier her er usannsynlig frekt og krenkende. Du sier enkelt og greit at jeg har en redusert hjernefunksjon og er dum. En moderator bør selvfølgelig ikke si slikt på et forum, og det er litt rart at en kjøtteter som deg, med en optimalt fungerende hjerne ikke skjønner dette.

 

"... og kjøtt er livsviktig."

Livsviktig betyr noe som er avgjørende for livet. Hvordan forklarer du da at jeg fremdeles lever i beste velgående etter å ha vært vegetarianer i 15 år?

 

"Uten kjøtt hadde vi aldri vært på toppen av næringskjeden."

Åh?! For at du skal kunne være på toppen av næringskjeden må du liksom spise andre dyr, Brainiac.

Lenke til kommentar

Jeg spiser kjøtt hver dag... klarer meg ikke uten en kjøttbit :-D Uansett hvordan man prøver å vri og vende på det er mennesket en kjøtteter. At vi ikke har tenner som rovdyr trenger ikke å bety annet enn at vi bærer på arven fra apene; Vi fikk ikke nytt tannsett den dagen vi oppdaget alle de stokk dumme, dog utrolig næringsrike, matbitene som vandret rundt på gresslettene. Det er et viktig element i menneskets evolusjon! Fra den gang trengte vi ikke lengre å lete etter nøtter (som var veldig vanskelige å finne) eller spise 50 kg grønnsaker for å dekke kroppens proteinbehov.

 

Problemet er at jorden ikke er laget for at alle skal kunne spise kjøtt. Som det er nå er jorden overbefolket, og det hjelper lite å lange ut med masse piss om at det kan bo så og så mange mennesker pr. kvadratkilometer. Det som er mer interessant er hvor høy dyrebestand planeten kan "opprettholde" samtidig som at vi skal ha det relativt romslig. Det stiller krav til effektivitet for at kjøttbehovet skal dekkes (u-landene havner utenfor da næringsinntaket ofte består av havregrøt fra FN), med dertil følger for dyrene som slaktes. Heldigvis så finnes det fortsatt noen som driver økologisk jordbruk med frittgående dyr osv.

Lenke til kommentar
"... og kjøtt er livsviktig."

Livsviktig betyr noe som er avgjørende for livet. Hvordan forklarer du da at jeg fremdeles lever i beste velgående etter å ha vært vegetarianer i 15 år?

Du må iallfall på en eller annen mystisk måte ha fått dekket proteinbehovet, ellers så hadde du vært død for lenge siden. Kanskje spiser du egg?

 

Men det er fullt mulig å dekke proteinbehovet gjennom ren vegetarkost (husker ikke helt de ulike begrepene, veganer osv...), men det ligger til sakens kjerne at proteinet i kjøtt inneholder flere essensielle aminosyrer. Som regel er poteininnholdet i planter svært lavt, men noen grønnsaker som tar opp mye nitrogen fra jorden, f.eks soyabønner (kan lage mye godt av det :yes: ) og div. nøtter. Sistnevnte inneholder også masse energi i form av fett og det er bra.

Lenke til kommentar

Lurer på hva jeg skulle gjort uten kjøtt. Jeg blir små sur på mamma når ho lager en middag uten kjøtt.

 

Kjøtt er super godt. Okse, lam, reinsdyr, elg, kylling, kalkun, laks, ørett, makrell, gris, kanin, ymse vill fugler, blekksprut, ymse skalldyr, osv. +++ plus litt till.

 

 

 

Gidder ikke tenke på ossen de har hatt det i sitt liv, jeg har ivertfal ike tenkt til å slutte å spise kjøtt i protest. Nei det kan jeg ikke tenke meg.

 

 

 

mmmm... Indrefileer, ytrefileer, koteletter, lår, hele dyret, og alt det andre jeg ikke kommer på i farta. slafs, blei sulten på no gått gitt.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at kjøttetere gidder å argumentere for spisevanen sin. Å drepe et levende vesen for å få seg en kulinarisk opplevelse er rått og brutalt, og kan på ingen måte forsvares. Alle som prøver å finne en eller annen moralsk riktig begrunnelse for dette lurer seg selv. Det går ikke an å finne en moralsk begrunnelse av den enkle grunn at det er en barbarisk handling.

 

Så du er moralsk forarget at også en løve setter tennene i en uskyldig liten gaselle?

 

 

De vanligste argumentene kan lett plukkes fra hverandre:

 

Gleder meg.

 

"D R NATURLIG!!!!!!!!!!111111

- Det er vanlig blant dyr å formere seg med søsken og foreldre, så hvorfor har du ikke sex med mor og far mens du sitter ved middagsbordet og gafler i deg et dødt dyr? Og hvis du skal oppføre deg så naturlig, hvorfor legger du ikke bare en død kalv på bordet, flerrer opp buken med de livsfarlige hjørnetennene (og de skarpe "klørne") dine, og slafser i deg milt, nyrer, blod, tarmer, magesekk, etc.? Det er nemlig slik det gjøres i naturen. I naturen JAKTES det. Ulvene og hyenene handler ikke kjøttet sitt på Rimi.

 

1. Nei det er ikke vanlig for dyr å formere seg med søsken eller foreldre. At det skjer ja, men det vil kjapt føre til nedgang for arten.,

2. Fordi mennesker har overlevd dyrearter fordi vi har en hjerne som er problemløsende. Derfor har mennesker aldri trengt å utvikle sylskarpe klør. Fordi vi har en hjerne som vi kan bruke å lage redskaper med.

3. Hvorfor tror du f.eks en rev som kommer seg inn i en hønsegård og går totalt bananas og dreper mer enn den strengt tatt behøver?

4. Btw. Er du smart?

 

"MANGE DYR HADDE IKKE LEVD HVIS DET IKKE HADDE VÆRT FOR OSS DERFOR KAN VI DREPE DEM!!!"

- Dette er logikk på høyt plan. Har foreldrene dine rett til å drepe deg fordi de har laget deg?

 

Å finne på sine egne motargumenter for så å "motsi" dem med den samme type logikk er dårskap. Type dum dårskap faktisk.

 

De fleste dyrearter beskytter sitt eget avkom, inkludert mennesker. Dessuten er det en latterlig påstand som ingen kjøttetere med hodet i behold ville sagt. Det forbeholder vi vegetarianere som ikke har hodet med seg.

 

"DEN STERKESTES RETT!!"

- Vi bor i et beskyttet sosialdemokratisk samfunn hvor alle svake individer får hjelp. Hvordan vet du at du er blant de sterke? Har du noen gang testet overlevelsesevnen din, naken, uten noen som helst form for moderne hjelpemidler? Har du kanskje en defekt som f.eks. svakt hjerte, diabetes, astma eller lignende? Hvordan hadde du klart deg uten moderne medisin?

 

Er verden sosialdemokratisk? Du verden. En brilliant observasjon iallefall, som jeg gleder meg til å få bevist.

 

Igjen. Mennesker har utviklet en problemløsende hjerne, dog det ser ut som evolusjonen har forbigått deg.

 

 

Spis kjøttet ditt og hold k'jeft. Jeg er drita lei av hykleriske og selvmotsigende argumenter i kjøttspisingens favør.

 

Ser at du har kommet med noen usannsynlig gode motargumenter.

Lenke til kommentar
"... og kjøtt er livsviktig."

Livsviktig betyr noe som er avgjørende for livet. Hvordan forklarer du da at jeg fremdeles lever i beste velgående etter å ha vært vegetarianer i 15 år?

Du må iallfall på en eller annen mystisk måte ha fått dekket proteinbehovet, ellers så hadde du vært død for lenge siden. Kanskje spiser du egg?

 

Men det er fullt mulig å dekke proteinbehovet gjennom ren vegetarkost (husker ikke helt de ulike begrepene, veganer osv...), men det ligger til sakens kjerne at proteinet i kjøtt inneholder flere essensielle aminosyrer. Som regel er poteininnholdet i planter svært lavt, men noen grønnsaker som tar opp mye nitrogen fra jorden, f.eks soyabønner (kan lage mye godt av det :yes: ) og div. nøtter. Sistnevnte inneholder også masse energi i form av fett og det er bra.

Det eneste animalske jeg tar i meg er ost og melk. Ellers spiser jeg korn, nøtter, soya og diverse frukt og grønnsaker. Kostholdet mitt er ikke så veldig variert, og jeg spiser ikke alle de tingene som sies å kompensere for manglende inntak av animalsk føde, som linser og bønner, men hvis kostholdet mitt ga mangelsykdommer hadde jeg vel merket det i løpet av de 15 årene jeg har vært vegetarianer (nærmere bestemt lacto-vegetarianer).

 

Til dere som sier at mennesket er en kjøtteter: Påstanden deres er feil - mennesket er en alteter (omnivore som det heter på utenlandsk). I motsetning til kjøttetere dør vi av mangelsykdommer dersom vi ikke spiser frukt og grønnsaker. Reine kjøttetere produserer nemlig askorbinsyre, og det gjør ikke mennesket:

 

http://www.medical-library.net/sites/frame...ar_disease.html

 

Så, Allysse, du kan jo prøve å kutte ut inntaket av grøntfôr og se hvor funksjonell hjernen din blir.

Lenke til kommentar

 

Så du er moralsk forarget at også en løve setter tennene i en uskyldig liten gaselle?

 

 

Nei, for løven dikter ikke opp latterlige unnskyldninger for å legitimere det den gjør.

 

 

 

1. Nei det er ikke vanlig for dyr å formere seg med søsken eller foreldre. At det skjer ja, men det vil kjapt føre til nedgang for arten.,

2. Fordi mennesker har overlevd dyrearter fordi vi har en hjerne som er problemløsende. Derfor har mennesker aldri trengt å utvikle sylskarpe klør. Fordi vi har en hjerne som vi kan bruke å lage redskaper med.

3. Hvorfor tror du f.eks en rev som kommer seg inn i en hønsegård og går totalt bananas og dreper mer enn den strengt tatt behøver?

4. Btw. Er du smart?

 

 

1. Det spiller forsåvidt ingen rolle hvorvidt dette eksempelet er riktig eller ei. Jeg ville bare poengtere at dyr gjør ting som mennesker finner avskyelig. Noen dyrearter spiser ungene og makene sine, og andre spiser avføringen sin. Det er mye som er naturlig, men at noe er naturlig er ikke i og for seg noen unnskyldning.

2. "Fordi mennesker har overlevd dyrearter fordi vi har en hjerne som er problemløsende." Spis mer kjøtt, så skriver du kanskje bedre.

Klør er ikke nødvendigvis noe som utvikles for å kunne drepe. Har du studert klørne til et ekorn? De er lange og skarpe, og brukes til å holde seg fast i trærne.

3. Dyr gjør mye rart. Hva er poenget ditt?

4. Jeg vet ikke.

 

 

De fleste dyrearter beskytter sitt eget avkom, inkludert mennesker. Dessuten er det en latterlig påstand som ingen kjøttetere med hodet i behold ville sagt. Det forbeholder vi vegetarianere som ikke har hodet med seg.

 

OK.

 

[quote name=Spenol' date='29/05/2004 : 07:27

Er verden sosialdemokratisk? Du verden. En brilliant observasjon iallefall, som jeg gleder meg til å få bevist.

[/quote]

 

Nei, Norge er sosialdemokratisk. Jeg snakker til nordmenn her.

 

Igjen. Mennesker har utviklet en problemløsende hjerne, dog det ser ut som evolusjonen har forbigått deg.

 

Dette er personsjikane, så jeg kunne like godt ha sendt en notis til en moderator angående dette, men jeg velger å benytte anledningen til å kalle deg en arrogant kødd.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Så du er moralsk forarget at også en løve setter tennene i en uskyldig liten gaselle?

 

Nei, for løven dikter ikke opp latterlige unnskyldninger for å legitimere det den gjør.

Og vi kjøttetere trenger å dikte opp en dårlig unnskyldning?

 

Jeg spiser kjøtt fordi jeg har lyst og fordi det er godt. Jeg gir en god faen i om kuen får psykiske problemer etter å ha filosofert over sin eksistens før den blir slaktet.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Noen ganger MÅ man skyte dyr, siden området ellers blir overbefolket av dyr, og da vil alle de andre dø. Da ser jeg ingen problemer med å spise dem.

Jeg ser heller ikke noe galt i det, men i utgangspunktet er vel dette problemet skapt av mennesker?

 

*Rettelse: Rettet skrivefeil.*

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Noen ganger MÅ man skyte dyr, siden området ellers blir overbefolket av dyr, og da vil alle de andre dø. Da ser jeg ingen problemer med å spise dem.

Jeg ser heller ikke noe galt i det, men i utganspunktet er vel dette problemet skapt av mennesker?

Tja, ikke alltid, det kan f.eks være at en del av et sted smelter (menneskets skyld da, men uansett), og mange dyr blir igjen på et lite område.

Lenke til kommentar

Ingen kan vel nekte for at mennesket er et rovdyr? Vi har hender som kan håndtere kompliserte redskaper og et sosialt samhold som gjør at vi kan samarbeide og kommunisere for å løse problemer. At vi ikke har like store tenner og fysisk styrke som rovdyr er ikke et argument. Tvert imot så har evolusjonen forbedret mennesket ved å gjøre oss mer mobile. Dessuten har mennesket blitt svakere, men vi har et komplisert sett med muskler f.eks ansikt og hender. Denne løsningen har vist seg å være langt mer effektiv enn "rå styrke", og det er derfor menneskearten har gått fra å være langt nede på næringskjeden til å havne på toppen.

 

At vi ikke lenger trenger å gå ut i skogen for å jakte, men bare trenger å svippe innom Meny for å plukke opp med indrefilèt er igjen et eksempel på menneskets genialitet og evne til å løse problemer!

 

Derfor Spenol, er det menneskelig å være (litt) "barbarisk". Vi er jo tross alt rovdyr og at du prøver å virke mer sivilisert enn du egentlig er endrer ikke på virkeligheten.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Ingen kan vel nekte for at mennesket er et rovdyr? Vi har hender som kan håndtere kompliserte redskaper og et sosialt samhold som gjør at vi kan samarbeide og kommunisere for å løse problemer. At vi ikke har like store tenner og fysisk styrke som rovdyr er ikke et argument. Tvert imot så har evolusjonen forbedret mennesket ved å gjøre oss mer mobile. Dessuten har mennesket blitt svakere, men vi har et komplisert sett med muskler f.eks ansikt og hender. Denne løsningen har vist seg å være langt mer effektiv enn "rå styrke", og det er derfor menneskearten har gått fra å være langt nede på næringskjeden til å havne på toppen.

 

At vi ikke lenger trenger å gå ut i skogen for å jakte, men bare trenger å svippe innom Meny for å plukke opp med indrefilèt er igjen et eksempel på menneskets genialitet og evne til å løse problemer!

 

Jeg har ikke argumentert mot noe av det du skriver her.

 

"Derfor Spenol, er det menneskelig å være (litt) "barbarisk". Vi er jo tross alt rovdyr og at du prøver å virke mer sivilisert enn du egentlig er endrer ikke på virkeligheten."

 

Jeg vet ikke hva du antyder her, at jeg prøver å sette meg på en moralsk høyhest eller at jeg overprøver instinktene mine som rovdyr, men jeg vil tro at hvis alle mennesker hadde gjort som meg, ville det om noen tusen år påvirket utviklingen av mennesket. Kanskje ville det tatt knekken på mye av den krigerske mentaliteten som finnes i mange mennesker i dag.

 

 

*Rettelse: Tok vekk overflødige ord.*

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...