Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

Mangelsykdommer en en fin ting. I god solidarisk ånd foreslår jeg herved at vi bytter ut det store kjøttforbruket med poteter og annet raskt (usunt) karbohydrat. Melk substitueres med mjøl (øl) som er dannet av korn. Fedme og livsstilssykdommer skyter i været, men hva gjør vel det - så lenge vi er litt energikonservative?

Jepp. Og så kan vi blande ut kjøttdeigen i hamburgere med mel, slik som fast food-kjedene gjør. Da drøyer kjøttet enda litt lengre, og folk blir feitere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gaar veldig fint aa leve uten kjoett, saa lenge man er flink til aa spise de groennsakene som har de riktige vitaminene. Det er mange som bare kaster seg paa vegetarianer-boelgen, og tror at saa lenge de spiser groenn salat, er det nok til aa erstatte kjoettet. Saa lenge du setter deg inn i det, saa trenger du ikke faa noen mangelsykdommer av det. Bare altfor mange som ikke undersoeker nok hva de boer spise for aa holde kroppen igang. Det er ogsaa mange vegetarianere som lever usunt for det; sjokolade og andre saker gaar ned i store mengder.

Lenke til kommentar

Les på din lokale melkekartong, og se at den inneholder vesentlig mer karbohydrat enn protein. Kjøtt består hovedsakelig av proteiner, og er derfor bra oss som trener.

 

Man kan få kjøpt kunstige proteiner eller proteiner via visse grønnsaker, men bønner smaker drit.

Lenke til kommentar
Les på din lokale melkekartong, og se at den inneholder vesentlig mer karbohydrat enn protein. Kjøtt består hovedsakelig av proteiner, og er derfor bra oss som trener.

 

Man kan få kjøpt kunstige proteiner eller proteiner via visse grønnsaker, men bønner smaker drit.

Bønner smaker dritt ja, har dog ikke smakt hvite bønner. Hva med Tofu og soya produkter?

Lenke til kommentar
Det gaar veldig fint aa leve uten kjoett, saa lenge man er flink til aa spise de groennsakene som har de riktige vitaminene. Det er mange som bare kaster seg paa vegetarianer-boelgen, og tror at saa lenge de spiser groenn salat, er det nok til aa erstatte kjoettet. Saa lenge du setter deg inn i det, saa trenger du ikke faa noen mangelsykdommer av det. Bare altfor mange som ikke undersoeker nok hva de boer spise for aa holde kroppen igang. Det er ogsaa mange vegetarianere som lever usunt for det; sjokolade og andre saker gaar ned i store mengder.

Man kan leve fint uten kjøtt, men man kan ikke bytte ut kjøttet med salat. Løsningen blir å leve på mindre proteiner. Protein finnes hovedsakelig i ting som lever. Kjøtt, fisk, egg.. Enkelte grønnsaker inneholder protein, men dette er av en dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Les på din lokale melkekartong, og se at den inneholder vesentlig mer karbohydrat enn protein. Kjøtt består hovedsakelig av proteiner, og er derfor bra oss som trener.

 

Man kan få kjøpt kunstige proteiner eller proteiner via visse grønnsaker, men bønner smaker drit.

øhh.. ja ja, det kan godt hende det, men det var jo ikke det som var poenget :roll:

De snakket om vitaminmangler hvis man skipper kjøtt, og så sa jeg bare at jeg har hørt man får de stoffene som er viktige i kjøtt også i melk

(vet ikke sikkert om det er riktig da..)

Lenke til kommentar

Man får ikke mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt nei. Spiser man variert frukt/grønt er man trygg. Det jeg ville frem til er at løsningen på verdens matproblem ikke er å fore alle med korn, da karbohydrat ikke er bra i for store mengder, og ikke inneholder særlig mye næringsstoffer utover ren energi.

 

Man kan leve fint på melk og brødskiver, du har helt rett i det.

 

Dersom man f.eks har diabetes eller er overvektig, bør man forsøke å bytte ut karbohydratet med protein.

Lenke til kommentar
Man får ikke mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt nei. Spiser man variert frukt/grønt er man trygg. Det jeg ville frem til er at løsningen på verdens matproblem ikke er å fore alle med korn, da karbohydrat ikke er bra i for store mengder, og ikke inneholder særlig mye næringsstoffer utover ren energi.

 

Man kan leve fint på melk og brødskiver, du har helt rett i det.

 

Dersom man f.eks har diabetes eller er overvektig, bør man forsøke å bytte ut karbohydratet med protein.

interessant. Det har jeg hørt flere si, mindre brød og mer kjøtt og pålegg.

 

Et problem er at kjøtt, grønt og frukt blir ganske dyrt å basere seg på daglig for vanlige folk. Det blir så mye billigere med brød og graut

Lenke til kommentar

Problemet er som regel at mat som inneholder protein er dyrt, og mat som inneholder karbohydrat er veldig billig.

 

Årsaken til dette er jo selvfølgelig at brød, pasta, ... er mye billigere å produsere. Denne tråden tar jo også opp det faktum at noen dyr lever under grusomme forhold. Nettop for å holde kostnadene nede under produksjonen av kjøttet.

 

Et resultat av å aktivt se til at dyrene lever innen en viss standard, vil nok påvirke prisene på kjøtt ganske kraftig. Jeg, for min del, er villig til å betale litt mer for biffen min, dersom kuen ikke har spist sin egen avføring, som noen nevnte tidligere i tråden.

 

Jeg håper EU vil opprette direktiver for hvordan dyrene skal behandles mens de lever, og under avliving. Naturen er grusom, men vi trenger ikke gjøre den verre.

 

Løsningen er ikke å forby kjøtt. Jeg respekterer dem som velger å avstå fra å spise det, så lenge de ikke legger seg opp i meg og biffen min.

Lenke til kommentar
Problemet er som regel at mat som inneholder protein er dyrt, og mat som inneholder karbohydrat er veldig billig.

 

Årsaken til dette er jo selvfølgelig at brød, pasta, ... er mye billigere å produsere. Denne tråden tar jo også opp det faktum at noen dyr lever under grusomme forhold. Nettop for å holde kostnadene nede under produksjonen av kjøttet.

 

Et resultat av å aktivt se til at dyrene lever innen en viss standard, vil nok påvirke prisene på kjøtt ganske kraftig. Jeg, for min del, er villig til å betale litt mer for biffen min, dersom kuen ikke har spist sin egen avføring, som noen nevnte tidligere i tråden.

 

Jeg håper EU vil opprette direktiver for hvordan dyrene skal behandles mens de lever, og under avliving. Naturen er grusom, men vi trenger ikke gjøre den verre.

 

Løsningen er ikke å forby kjøtt. Jeg respekterer dem som velger å avstå fra å spise det, så lenge de ikke legger seg opp i meg og biffen min.

Som jeg skulle ha sagt det selv! :thumbup:

Lenke til kommentar

orka ikke lese alle postene, men forde om dere kjøper okologisk kjøtt eller egg eller whatsoever, er ikke dermed sagt att dere får det. det er omtrent som om du kjøper oksenakke kjøtt greier å du får et gammalt lår av ei gammal seig ku. ikke alt er som det egentlig skal være. naboen våres f.eks svindla gått på økologisk bruk, du fikk mye penger for å drive det før, så på pappirene gjorde dem det, men i virkeligheten nei.. det er mye dårlig oppdrett av dyr, det er jeg enig i, men kjøtt vil jeg ikke leve uten, siden jeg spiser mye kjøtt. å hver gang jeg spiser kjøtt tenker jeg liksom ikke på åssen det dyret hadde det osv.. det er også mange dyr som lever godt her i norge, de fleste dyrene ute på byggdene får komme på beite om sommeren, til tross for en lang å kjedelig vinter har dem det godt om sommeren. og når er dyr skulle måtte avvlives av en eller annen grunn ser jeg absolutt ingenting feil i å spise det hvertfall, så helt vegiterianer blir jeg aldri. men så er det jo sånn da att alt jeg spiser av kjøtt ikke kommer fra sånn, men ren oppdrett. but what can i do?

Lenke til kommentar
Egg er protein, men også ufødte kyllingfostre. Godt på bødskiven, for seg selv, og som speilegg, eggedosis og omelett. Mye brukt i baking, så der forsvant mange av argumentene mot egg som næringskilde.

Det er ikke noe ufødte kyllingfostre i egg.

 

De eggene du kjøper ikke butikken er ikke befruktet og dette sjekker de ved gjennomlysning på klekkeriet. Så du spiser ikke noe kyllingfostre ved å spise egg.

Lenke til kommentar
Egg er protein, men også ufødte kyllingfostre. Godt på bødskiven, for seg selv, og som speilegg, eggedosis og omelett. Mye brukt i baking, så der forsvant mange av argumentene mot egg som næringskilde.

Det er ikke noe ufødte kyllingfostre i egg.

 

De eggene du kjøper ikke butikken er ikke befruktet og dette sjekker de ved gjennomlysning på klekkeriet. Så du spiser ikke noe kyllingfostre ved å spise egg.

Men hønene som legger egga blir behandlet som dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...