Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, mennesket er ikke avhengig av kjøtt.
Mennesket er ganske avhengig av kjøtt. Naturligvis kan vi klare oss med erstatninger som soyabønner, fugleegg og lignende, men vi er kjøttetere. Vårt tannsett er laget for kjøtt, ikke for planter. Planteetere har en annen type tannsett.

Neineinei... les artiklene jeg nevnte i den forrige posten.

En god venn av meg sier alltid: "Hadde vi vært laget for og spise korn, hadde vi hatt nebb!" :hmm:

Endret av Ostekake
Lenke til kommentar
Joda. Men det er ikke særlig etisk å spidde rygghvirvelen til en hval med 3-4 jævla harpuner.  :ermm:

Det skytes en harpun _med_ en sprengladning. Må det skytes mer er det ikke akkurat etter boka. Verden har kommet lengre enn Moby Dick

Jepp, og hval er skikkelig snax!!!!

Lenke til kommentar
Joda. Men det er ikke særlig etisk å spidde rygghvirvelen til en hval med 3-4 jævla harpuner.  :ermm:

Det skytes en harpun _med_ en sprengladning. Må det skytes mer er det ikke akkurat etter boka. Verden har kommet lengre enn Moby Dick

Jepp, og hval er skikkelig snax!!!!

Er hval godt?

Har lenge tenkt på å prøve det, men har liksom ikke komt til det enda av frykt for at det ikke er så veldig digg.

Hvordan tilbereder man hval?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg spiser kjøtt. Det har helt fra jeg var liten vært en naturlig del av min hverdag. Men så hadde jeg siviltjeneste på Dyrebeskyttelsen og ble straks litt mer klar over hva slags kjøtt jeg kjøpte, og gjorde det jeg kunne for å begrense mengden uten at det gikk ut over min egen livskvalitet (egoist? ja, jeg vet).

 

Men... jeg spiser nesten ikke kyllingkjøtt lenger. De er genmodifiserte til å spise seg i hjel om de får nok mat, så de får akkurat nok til at de ikke gjør det. I løpet av få dager har de vokst like mye som en vanlig kylling gjør på noen måneder. Er ikke det sykt, vet ikke jeg. Slakteprosessen foregår ved at de blir, hengende opp ned, ført gjennom ett strømførende vannbad for så å få skjært over strupen. Noen kyllinger er for små til å "rekke" ned til det strømførende badet, men det resulterer jo bare i større smerter under selve forblødningen etter at strupen er kuttet. I tillegg lever de sine få dager som sild i tønne...

 

Det er nok kylling som har det verst, selv om de lever få dager. De fleste andre dyr har flere rettigheter, men de fleste har det ikke særlig bra. Ser vi bort fra kjøttproduksjon, så er det nok pelsdyrindustrien som er verst. Dyrene blir så frustrerte av å sitte i bur som er så vidt like store som de selv, at noen begynner å spise på seg selv, eller spise sine egne avkom. De lever på gitter, og må gå på gitter hele tiden, i solsteik og kulde. Hvordan de avlives? De får stappet opp en strømførende metallstang i baken, og en ned i halsen, og drepes ved strøm.... hvorfor? Fordi det er den eneste avlivningsmåten som bevarer pelsen helt fin... ikke fordi det er raskt og smertefritt, for det er det så absolutt ikke.

 

Jaja, det var dagens moralpreken...

Lenke til kommentar
Jepp, virker som det er på tide med noen nye diskusjonstemaer her.

 

Fakta:

Bare i Europa havner 11 millioner dyr på samlebåndet hver dag, dette er selvfølgelig en befrielse for dem grunnet det helvete de har hatt forut.

 

------------------------------------------------

 

I norge blir 650.000 grisunger årlig kastrert uten bedøvelse. Grisene, som i naturlig tilstand bruker 20-30 % av aktiv tid på å tryne, får aldri mulighet til dette. Grisene lider av konstant sult fordi kraftfôret har for lite volum til å gi metthetsfølelse.

 

------------------------------------------

 

Bare ca. 30 % av kyllinger kan bevege seg normalt, dette vises av undersøkelser fra våre naboland, og skyldes avl for økt kjøttfylde. Kyllinger og kalkuner holdes innesperret i konstant tusmørke (ca. 5 lux) for at de skal vokse fortest mulig.

 

-------------------------------------------

 

Ny forskrift gir hønene mindre bruksareal i burene enn hittil (600 cm2 i fremtiden mot 700 cm2 i dag). Mange høner lider av benskjørhet fordi de produserer så mange egg, og må sitte stille i bur hele livet.

 

-------------------------------------------

 

I 1997 i Norge døde ca. 52.000 dyr under transport på vei til fabrikkene.

 

--------------------------------------------

 

I Norge i 1998 ble det drept ca:

 

23 millioner slaktekyllinger

 

1,3 millioner griser

 

1,1 millioner sauer og lam

 

700.000 rever og minker

 

340.000 storfe

 

24.500 geiter og kje

 

10.000 kalver

 

2.300 hester

 

Det er bevist at dyr kan føle smerte og lidelse, men alikevel behandler vi dem som slaver som avles opp til ett formål, å bli spist.

 

----------------------------------------------

 

Ressursmessig er det dyrere at en kjøttspiser går 10 km enn at vedkommende heller tar bilen samme avstand, sistnevnte transportmåte er en større miljømessig besparelse fordi:

 

I vestlig industrialiserte land går en tredjedel av det totale energiforbruket til forbruk av kjøtt, fra kunstgjødsel, sprøytemidler, oppdrett, slakting, transport, frysing og til det ender i mikrobølgeovnen.

 

I USA går halvparten av vannforbruket til marker som skal bli til dyrefor.

 

Mer enn halvparten av regnskogene forsvinner for å gi areal til kveg som ender som hamburgerkjøtt.

 

Ei ku har 16 ganger mer avføring enn ett menneske, tidligere gikk dette til gjødsel, men nå ender det i elver, vassdrag og i grunnvannet.

 

Vannforurensingen fra dyreekskrementer er mer enn 10 ganger all den kloakk som kommer fra menneskeheten. Bare kjøttindustrien avgir tre ganger mer skadelig organisk avfall enn all annen industri.

 

--------------------------------------------

 

Selv spiser jeg kjøtt: "vanlig", økologisk og vilt, selv om jeg vet om alle grusomhetene jeg selv støtter opp under. *dumme, dumme meg* :cry::scared:

Kanskje det er fordi jeg inbiller meg at jeg "trenger" kjøtt av en eller annen grunn, jeg vet ikke... :hmm:

Kjenner mer prinsippholdene folk som bare spiser vilt (altså dyr som er skutt og drept i skogen), og folk som ikke spiser kjøtt i det hele tatt.

 

Noen spiser ikke kjøtt i det hele tatt fordi de tenker på dyrene og miljøproblemer osv. Noen spiser ikke kjøtt fordi de tenker på sin egen helse. Andre drar til Sverige og fyller fryseren full med industrikjøtt. Mens noen fortrenger fakta og spiser kjøtt når det blir servert. Hvilken gruppe hører du til? Synes du det er etisk forsvarlig og spise kjøtt? Hvis ja, hvorfor? Noen mener at om 200 år vil det å spise og avle opp dyr i stor mengder bli sett på som barbarisk og noe som hører fortiden til, akkurat som gladiatorkamper, slaveimporten og jødehatet f.eks. Er du enig?

--------------------------

Kilder:

www.yogasenteret.no :p

www.dyrebeskyttelsen.no

 

EDIT: Vet det er ubehaglig og snakke om for mange :p, tar du opp problemstillingen med en kjøttspiser er det ikke uvanlig at han blir litt stille. Men det er absolutt et viktig samfunnspørsmål som det er viktig å reflektere over.

Behandlingen av slakte dyr er galt, ingen tvil om det.

Og så lenge motstandere skriker stopp på slakting av dyr, og mener at kjøtt spising vil bli saga blott.

Så tviler jeg på at kjøtt industrien vil endre seg.

 

For det er sant, at vi trenger kjøtt.

 

Jeg fikk for 6månder siden beskjed av legen at jeg måtte gjøre noe jeg var 10Kg overvektig og kolesterolen var høy. Og hjertet ”sleit”.

 

Greit, men hva gjorde jeg? Jo da, jeg spiste mer kjøtt, mindre grønt ikke noe havre eller korn. (altså ikke noe brød)

Kutta ut også kjøttdeig, så da blir det igjen kylling, okse (ku) og gris.

Ukvernet, gikk da stort sett i indre/ ytrefille, kottletter og slikt med saus til.

Og egg med bacon til frokost og lunsj.

 

Jeg gikk ned i vekt til ditt jeg skal være, og kolesterolen er perfekt.

Det oppnådde jeg på 3 måneder. Og har holt meg der.

 

Så ja, vi trenger kjøtt. Så hvorfor skal kjøtt industrien stoppes helt??

Hvorfor ikke endre produksjonen til mer humant.

 

H….

Lenke til kommentar

Kjøtt smaker godt. Derfor spiser jeg kjøtt og er fornøyd med det. Ingenting er som en saftig biff med bearnesaus (hvordan staver man det eg.?) eller peppersaus.

 

Behandlingen dyrene får er en annen sak. Der er det mye som bør forbedres. Uansett, jeg kommer aldri til å slutte å spise kjøtt, uansett hvor mye dyrevernerne hyler og skriker.

 

Til vegetarianere og dyrevernere som maser om at vi må slutte å spise kjøtt:

0160.jpg

 

:D

Lenke til kommentar
Lungemannen: Latterlig argumentasjon. Om en person anser det å spise kjøtt som umoralskt, så er det en selvfølge at den personen prøver å overtale andre personer til å slutte å spise kjøtt.

Hvorfor er det en selvfølge? Mennesket har spist kjøtt i alle tider. Kjøtt er en viktig proteinkilde som er vanskelig å erstatte. Selvoppnevnte bedrevitere som vil "misjonere" og spre sitt budskap om at en viktig del av vårt kosthold til alle tider plutselig er "moralsk forkastelig" klarer jeg dessverre ikke ta alvorlig. Som jeg sa i forrige inlegg er jeg enig i at dyrenes forhold bør forbedres, men jeg slutter ikke å spise kjøtt av den grunn.

 

Lungemannen: Latterlig argumentasjon.

Yeah, likewise. Dessuten; hvorfor ikke ta ting med litt humor til en forandring, istedetfor teite kommentarer?

Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikkehvorvidt det å spise kjøtt er moralskt forkastelig eller naturlig og flott, men at det er en selvfølge for en person som har "innsett" at no er "moralskt forkastelig" å overtaler andre til å se det samme. Bilde som skulle forestille din argumentasjon er latterlig, da du rett og slett bare avfeier veganeres argumentasjon som vås. Det er også ett ypperlig eksempel på latterligjøring.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var ikkehvorvidt det å spise kjøtt er moralskt forkastelig eller naturlig og flott, men at det er en selvfølge for en person som har "innsett" at no er "moralskt forkastelig" å overtaler andre til å se det samme. Bilde som skulle forestille din argumentasjon er latterlig, da du rett og slett bare avfeier veganeres argumentasjon som vås. Det er også ett ypperlig eksempel på latterligjøring.

Vil det ikke da, for oss som spiser kjøtt, være rimelig at vi prøver å prakke vår oppfatning på vegetarianere?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Poenget mitt var ikkehvorvidt det å spise kjøtt er moralskt forkastelig eller naturlig og flott, men at det er en selvfølge for en person som har "innsett" at no er "moralskt forkastelig" å overtaler andre til å se det samme. Bilde som skulle forestille din argumentasjon er latterlig, da du rett og slett bare avfeier veganeres argumentasjon som vås. Det er også ett ypperlig eksempel på latterligjøring.

Vil det ikke da, for oss som spiser kjøtt, være rimelig at vi prøver å prakke vår oppfatning på vegetarianere?

Nja. Veganere/vegetarianere har innsett at noen lider og dør for å skaffe mat på bordet, og vil gjøre noe med det. Om en kjøttspiser prøver å overtale en veggis til å spise kjøtt så er det fordi kjøttspisern er redd for det ukjente eller ikke takler at noen ikke spiser kjøtt, ingen moralsk årsak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...