Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig. Mener å huske fra biologien at mennesket trenger 20 aminosyrer. Kroppen produserer 13 av disse selv, og resten må komme utenifra. Mange av disse kommer via kjøtt.

 

Ser man på menneskets historie, så har nesten alle grupperinger av mennesker gjennom tidene spist kjøtt. Dyr blir avlet opp for å spises. Dette skjedde under mao i kina, stalin i sovjet, kennedy i usa. Bare for å si det, så blir dyr fortsatt avlet opp i de samme landene i dag. Profitt ? tja Hva med matbehov?

 

Leste gjennom noen av de første postene, og der var det en fyr som hevdet at mennesket ikke var skapt til å spise kjøtt, blant annet fordi vi ikke hadde klør, svettet gjennom huden, tenner osv. Tror nøkkelordet for vi som er sterkt uenig i disse påstandene er evolusjon. Mer er det vel ikke å si om den saken. Haier, slanger osv. svetter ikke gjennom tungen? de spisr kjøtt. Da må vel de ha misforstått meningen med livet siden de spiser kjøtt.

 

Nei, vegeterianere kan få lov til å la være å spise kjøtt. Det går an å leve uten kjøtt, men noen vegeterianere har dessverre satt seg for lite inn i kosthold og ernæringslære. Spiser man de rette tingene, følger spesielle dietter og sånne ting er det fullt mulig å leve et godt liv som vegeterianer. Det et personlig valg å være vegeterianer på lik linje som det er et personlig valg å leve i sølibat, være religiøs, politisk synsvinkel osv. Men en ting skal være sikkert, mennesket ER skapt for å spise kjøtt. Det går det ikke an å si noe på...

 

EDIT : Holdt på å generalisere. Svært mange er feil å si. Noen er mest korrekt.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, de fleste hinduister (Ikke budhister som jeg kom i skade for å skrive i forrige innlegg) er vegetarianere, mange afrikanere har ett kosthold bestående av hovedsaklig vegetabilsk kost. Poenget mitt er ikke at mennesket er vegetarianere, jeg er ikke vegetarianer selv og har ingen planer om å bli det, men mennesket kan fint leve med ett kosthold bestående hovedsaklig av vegetabilske retter.

Og om hele verden skal bli mettet så MÅ vi senke kjøttforbruket vårt. Merk dere at jeg ikke sier at vi må kutte ut kjøtt, men senke forbruket og på den måten få plass til mer korndyrking eller lignende og samtidig spare inn masse korn som tidligere ble brukt som dyreføde.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gris?

Fordi det er skittent... :p

 

Hvis han er muslim eller jøde eller veldig konservativ kristen så er det jo forståelig...

 

Står jo i gamle testamentet at man ikke skal spise grisekjøtt.

 

Du skal ikke ete noget som er en vederstyggelighet.

Dette er de firføtte dyr som I kan ete: oksen, fåret og gjeten,

hjorten og rådyret og dådyret og stenbukken og fjellgjeten og villoksen og villgjeten.

Alle de firføtte dyr som har klover og har dem tvekløvd helt igjennem, og som tygger drøv, dem kan I ete.

 

Det er bare disse I ikke skal ete blandt dem som tygger drøv, og blandt dem som har klover som er kløvd helt igjennem: kamelen og haren og fjellgrevlingen, for de tygger vel drøv, men har ikke klover, de skal være urene for eder,

og svinet, for det har vel klover, men tygger ikke drøv, det skal være urent for eder. Av disse dyrs kjøtt skal I ikke ete, og ved deres døde kropper skal I ikke røre.

 

Dette kan I ete av alt det som er i vannet: Alt det som har finner og skjell, kan I ete;men alt det som ikke har finner og skjell, skal I ikke ete, det skal være urent for eder.

 

Alle rene fugler kan I ete;

men disse fugler skal I ikke ete: landørnen og havørnen og fiskeørnen

og kråken og falken, og glenten efter sine arter,

og alle ravnene efter sine arter,

og strutsen og gjøken og måken, og høken efter sine arter,

kattuglen og hubroen og nattravnen

og pelikanen og gribben og dykkeren

og storken, og heiren efter sine arter, og hærfuglen og flaggermusen.

 

Alt kryp som har vinger, skal være urent for eder, det skal I ikke ete.

Men alt flyvende som er rent, kan I ete.

 

I skal ikke ete noget selvdødt dyr; du kan gi det til den fremmede som bor hos dig, forat han kan ete det, eller du kan selge det til en utlending; for et hellig folk er du for Herren din Gud. Du skal ikke koke et kje i dets mors melk.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Gris er et mer "skittent" kjøtt en fra f.eks okse. Grisen kan ikke svette.... Det er vel kanskje derfor grisekjøtt har en så distinkt lukt?

 

Angående alle hinduer og ikke minst alle munker som bare spiser ris, så er det faktisk en grunn til at de har en veldig lav levealder. En kost som består kun av karbohydrater sliter nok litt på kroppen (det er kanskje derfor Buddha var smellfeit til tross for at han levde i askese osv.. ?)

 

edit: Jeg må ha en kjøttbit hver dag :-D

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Å ekskludere èn type kjøtt fra middagsbordet synes jeg er tull. Man får gå for full pakke, da har man i det miste klart å "ofre" seg for dyrenes/barna i Afrikas/osv. skyld. Men å gjøre det halvveis bare av religiøse grunnen, er for meg idioti.

 

Da kan det ikke lenger forklares/forsvares med at man ikke spiser kjøtt for å hjelpe barna i Afrika, som er en av de få akseptable grunnene - i mine øyne. Misforstå meg rett; jeg misliker fremdeles ikke Buddha bare fordi han gjør noe – i mine øyne - tullete.

 

Man kan nok diskutere om det er like tullete å tro at dyrenes forhold blir noe bedre pga. noen få vegetarianere, som det er å ta Bibelen for Sannheten™ å være, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Litt fakta om proteiner:

 

Det finens 20 aminosyrer som kroppen vår trenger. Aminosyrer er byggeklossene til proteinet. Forskjellige sammensetninger av aminosyrene gir forskjellige proteiner. I all type kost vi spiser, er variasjon viktig. Å slutte og spise kjøtt, og få proteiner fra altarnative kilder vil ikke være gunstig, da disse proteinene ikke har de samme egenskapene som proteiner fra kjøtt og melk. Litt enkelt kan man si det finnes "raske" og "seine" proteiner, samt at de har forskjellige egenskaper. Proteiner fra kjøtt og melk har en god sammensetning av protein-typer, som gjør dem gunstige for muskeloppbygging og methetsfølelse (fordi de en del av proteinene i disse produktene er "seine").

 

Jeg er derimot helt enig i at man kan redusere forbruket av kjøtt (pga miljøskadene), spise mer variert, og ta proteintilskudd basert på melkeprotein i større grad. Mange kvier seg for dette fordi de tror bare "boler" gjør dette.

 

Mennesker MÅ ha proteiner fra disse kildene fordi kroppen vår ikke produserer aminosyrene vi trenger selv, som feks. gorillaen som bare spiser planter.

 

Side note:

Å argumentere med at så mange folk i asia ikke spiser kjøtt er bare tåpelig, da disse ikke spiser kjøtt fordi de ikke har råd til det. En europer har også en større og mer muskulær kropp genetisk, enn en asiater, og vil trenge en større mengde proteiner.

 

Edit:

Proteiner senker også glykemisk index på karbohydrater når de spises sammen, som reduserer økningen av insulin etter et måltid.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...