Jarlharry Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg opplevde ett uvanlig problem i dag. For å ta starten først. Jeg bygger meg selv en ny maskin, med Abit KT7A som hk. De andre komponentene jeg bruker er: AMD Athlon XP 2000+ med Globalwin XP3200+ kjølevifte 2x128 pc133 og 1x64pc100 Ram gammelt skjermkort - ati mach64vt2 enkelt lydkort (Sunsway) og nettverkskort(HP) Topcom wireless PCI-card nytt kabinett med 400w strømforsyning eldre HP cd-writer+ 7 Og en WD 20GB - WD200BA HD, CD-brenner, skjermkort og ram kommer fra en Pentium 200Mhz maskin, der de har virket helt fint inntil i dag (dvs, jeg tok dem ut fra denne maskinen i dag, så de kan ikke virke der lenger ). Problemet kommer når jeg starter maskinen. Da henger den seg en god stund på søker etter IDE drives, for å komme frem til at der ikke eksisterer noen WD200BA. Den finner den rett og slett ikke. Bios er oppgradert til siste versjon, CMOS utnullet og alt er tipp topp... Det som gjør at jeg kan påstå dette, er: Når jeg starter maskinen UTEN strømtilførsel til WD200BA, men putter denne i to til 5 sekunder ETTER at maskinen er startet, SÅ VIRKER DEN ¤%//¤"# HARDDISKEN. Den virker tilogmed om jeg booter, både med resetknapp, eller fra WinXP. Så alt er installert på HD'n, alt fra OS, antivirus, drivere til alle komponenter, konf til hjemmenettverk, osv. MEN, kutter jeg strømtilførselen (slår av maskinen, trekker ut strømkabelen e.l.), SÅ FINNER DEN IKKE WD'n... Mildt sagt, så føkker dette opp hodet mitt en del. Har prøvd å justere IDE-delay i BIOS, fra 2 til 15 sek, uten at det hjelper noe osm helst. Har også prøvd å bytte om på IDE1 og IDE2 med respektive CD-ROM og WD-faen, uten at det hjelper. Har prøvd alle fire strømplugger. Har tilogmed prøvd å la strømpluggen sitte litt løst, for å se om der var noen dårlige koblinger. Men den må nok helt ut, og inn igjen litt etter oppstart. Er det noen der ute som har litt snøring på hva som har skjedd med WD'n min? Tviler på at det er strømforsyningen, siden den finner CD-rom'n hver gang. Lenke til kommentar
Jarlharry Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Er det ingen som vet hva som har hendt.? Har prøvd med en annen harddisk, og den gikk helt fint (Connor 340 Mb). Er det styrestrømmen til disken som er gåen, eller er det en justering på IDE delay som må gjøres?? Lenke til kommentar
Jarlharry Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Etter mye prøving og feiling, har jeg funnet ut at det ikke er noe i veien med harddisken (WD200AB, ikke WD200BA som i spørsmålet over. Er det et spesielt stille som må gjøres i BIOS for at denne skal finne harddisken? Det er ett eller annet som gjør at disken starter for tidlig, men hva, det aner jeg ikke. Har i tillegg sjekket strømforsyningen, og +2,5V er den eneste som ikke holder seg innenfor 75/125 % grensen, for denne ligger på 3,3 Volt. Er det noen som har erfaring med at det skaper problemer,? Er det noen som har en formening om hva som kan gjøre dette? Hadde i såfall vært fint om de ga en lyd, for all hjelp er bedre enn ingen Hvis det eventuelt er +2,5V'n som gjør det, er der noen rutine på hvordan man skal få denne tilbake til ca 2,5V?? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 2.5V har jeg aldri hørt om, tror det er 3.3V'en du mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå