Gå til innhold

Lære å spille gitar.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er mange som vil lære å spille gitar men som hopper av etter at de erfarer at det ikke er så lett som det ser ut som. Derfor, ikke kjøp så vanvittig dyrt utstyr.

Sånn er det når du skal lære deg og spille...

Du kommer til det stadiet da det er helt umulig å komme "videre" og du har bare lyst til å kaste deg utfor en bru... Men alt går etter mye trening..

Har holdt på å gi opp flere ganger selv, er ikke kommet så langt .. men noe kan jeg..

 

En gitar trenger ikke å være så veldig dyr, selv har jeg en Squire Telecaster..og den passer meg ypperlig. Av forsterker så har jeg en 15 watts Peavey forsterker.

Trenger ikke noe bedre for å starte å lære.

 

Jeg har noen venner, de er selvlærte (dvs via ting de har lest på internett), og de er faktisk veldig flinke nå. De har vell spilt "seriøst" i ca. 1 år nå..

 

Lykke til HalTan

Lenke til kommentar

Jeg bruker et program som heter Powertab, det er et program som viser notene og spiller sangene med MIDI-lyd. Ganske kjekt egentlig :yes:

 

Du bare laster ned de sangene du vil lære på guitar, og spiller de av. Du kan selvsagt gjøre masse rart med dette programmet, men jeg kan bare basics.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva vill du gjøre med spillingen din?

spille andres sanger, eller lage egen musikk (band)

 

jeg spiller i band og har altid gjort det, jeg har lært alt selv, det er gjort ved og bare sitte å spille, da får jeg min egen spille stil sikkert mye teknisk feil men jeg bryr meg ikke så lenge jeg liker det og det høres bra ut.

 

inspirasjons kilde er andre band som jeg hører på og alt mulig annet, og ideer til oppbygging av sanger og intresange breaks, bridge, intro, outro, ref, vers

det eneste som stopper er fantasien og talent, men det blir jo bedre å bedre.

 

jeg kan selvsagt spille andres sanger hvis jeg vill men jeg gidder ikke å lære meg dem og jeg glemmer det fort. har nok med å lage egen musikk.

 

jeg mener også at det er liten vits å spille gitar hvis man ikke også er i band.

 

men det som er litt viktig å kunne er navnet på tonene hvor på gripebrettet disse er, strenger, stemming, utstyr, vedlikehold av gitar osv.

 

en bok som også kan vere intresang er:

Erling Jensen. Vis meg din Gitar, og jeg skal si deg hvem du er.

 

her står det mye nyttig, men man finner også mye på nettet

Lenke til kommentar
Jeg bruker et program som heter Powertab, det er et program som viser notene og spiller sangene med MIDI-lyd. Ganske kjekt egentlig :yes:

 

Du bare laster ned de sangene du vil lære på guitar, og spiller de av. Du kan selvsagt gjøre masse rart med dette programmet, men jeg kan bare basics.

Du kan også bruke Guitar Pro (4). Noen tabs finner man bare i gitar pro 4 format, og noen finner man bare i powertab format.

Lenke til kommentar
Jeg bruker et program som heter Powertab, det er et program som viser notene og spiller sangene med MIDI-lyd. Ganske kjekt egentlig :yes:

 

Du bare laster ned de sangene du vil lære på guitar, og spiller de av. Du kan selvsagt gjøre masse rart med dette programmet, men jeg kan bare basics.

Du kan også bruke Guitar Pro (4). Noen tabs finner man bare i gitar pro 4 format, og noen finner man bare i powertab format.

Ok, takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvis du leser litt nøyere så står det: JEG mener... altså en personlig mening.

fordi hvis man sitter å øver mye lager sanger er det for å nå et sted, jeg sikter mye høyere en antagelig det dere gjør. her snakker vi om og lage album å spille live over alt.

 

men hvis man bare vill sitte å spille tom duly men kammerater rundt bålet, så legger man ikke så mye vekt i å lære seg instrumentet, da holder det med 3 akkorder så kan du spille alt de der og det lærer man på 2 sek.

 

så det kommer helt ann på hva du vill med spillingen, som jeg spurte om i første post.

Lenke til kommentar

Men her har vi vår alles kjøre Haltan som har lyst til å spille gitar.

 

Ikke spill på nylon gitarene på grunn av den tykke halsen, noe som er lett på førsten men blir litt rart å hoppe fra det til en vanlig el-gitar med normal hals.

 

Akord for meg er kjedelig, Fingerspilling ruler gata. Har spilt veldig lenge nå, men har aldri lært meg å stemme gitaren... hehe

 

Noen andre her enn meg som bruker programmet "Guitar pro"?

 

Edit: Vond akutisk på førsten gutt!

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar
hvis du leser litt nøyere så står det: JEG mener... altså en personlig mening.

fordi hvis man sitter å øver mye lager sanger er det for å nå et sted, jeg sikter mye høyere en antagelig det dere gjør. her snakker vi om og lage album å spille live over alt.

 

men hvis man bare vill sitte å spille tom duly men kammerater rundt bålet, så legger man ikke så mye vekt i å lære seg instrumentet, da holder det med 3 akkorder så kan du spille alt de der og det lærer man på 2 sek.

 

så det kommer helt ann på hva du vill med spillingen, som jeg spurte om i første post.

Jeg ser at det står "JEG", og at det er din personlige mening, men det går vel an å spørre hvorfor likevel?

 

For meg virker det som du ser på deg selv som 'bedre' enn andre her, bare fordi du spiller i band.

 

Det jeg spiller på gitar nå er gøy å ta med rundt bålet med kompiser, men jeg virkelig lagt vekt på å lære meg instrumentet likevel. Du sier egentlig at hvis man ikke spiller i band så trenger man ikke å lære seg det skikkelig.

 

Jeg har spillt gitar i 3-4 år nå og det er fortsatt gøy å utvikle seg stadig mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har aldri sagt at jeg er bedre enn noen, sikkert noen som er bedre enn meg her.

men jeg sikter antegelig høyere en de fleste her...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja man har forskjellige meninger..

 

men nå handler ikke tråden om det da, handler om en kar som vil lære seg å spille gitar. grunnen til jeg spurte som jeg gjorde i første post er for å finne ut om hva slags råd jeg kan gi han.

 

hvordan utstyr og slike ting, hva man sikter etter hvor man vill med å lære å spille.

 

skal man spille rund bålet og bare lære seg å kunne spille holder det fnt med en akustisk gitar.

Lenke til kommentar

Hei igjen! :) Takker for masse god informasjon. Har prøvd meg mer på stålgitaren fra tidlig 70-tall (=P), og det må jeg si, å stemme jæver'n lar seg ikke gjøre. Har egentlig bare lekt meg med überlett basics hittil, type: 7 nation army og litt nirvana-nips, dere vet, slikt som spilles på to strenger.

 

For å svare NIrD -> I første omgang er jeg interessert i å lære meg å spille godt nok til å spille i et eventuellt band, band kommer da i andre rekke. Men i utgangspuktet vil jeg spille for å spille, fordi jeg savner å spille instrument og vil prøve meg på noe nytt og utfordrende (trommer er ikke så pop her hjemme lenger. :(). VIL etterhvert skaffe elgitar, men har skjønt at akustisk er best i starten (?).

 

Takker folkens. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...