fjotten Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg tror vel en offfentlig kino hadde fokusert mer på norske filmer. En privat kino hadde uten tvil sendt Fahrenheit 911. Jepp, men private får gjøre som dem vil. Det kalles ytringsfrihet. Jeg vil derimot ikke at staten skal sende slikt. Så staten skal ikke ha ytringfrihet? Eller, hvertfall når det gjelder filmer som kritiserer USA. Nei. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 1. Driften av kinoene kan være privat eller offentlig. Private aktører bør så absolutt være med i bilde så en evt. dårlig kommunal kino kan utsettes for konkurranse. En ting jeg har hørt, men som jeg ikke kan bekrefte, er at siden det er mange kinoer i Norge blir filmene dyre. Når filmselskapene forhandler prisen for visningen av filmen med kinoen gjøres dette for hver enkelt kino. Derfor kan små kinoer få dårligere vilkår enn de store. Kanskje det offentlige kunne hatt en rolle i denne sammenhengen? 2. Norske filmer koster mer enn amerikanske blockbustere pga. av mindre marked. Men siden produksjonen er subsidiert koster billetten ca. det samme eller mindre. Syns det er helt greit. Det som er problemet er vel heller om filmen i det hele tatt blir vist. 3. Moms har jeg ingen formening om. 4. Jeg er ikke så veldig opptatt av kvaliteten. Det som gir meg kinoopplevelsen er at lerretet fyller store deler av synsfeltet, at det er mørkt og at lydenanlegget er ok (lydkvalitet og surround). De fleste kinoene jeg har vært på er gode nok. Nå skal det nevnes at jeg ikke er spesielt fan av amerikansk action, og det er vel der kvaliteten er mest kritisk. 5. Syns kinotilbudet har veldig mye amerikanske filmer. Mange er dårlige og ses av folk som bare må en tur på kino, men ikke vet helt hva de vil se. Mange av disse kunne med fordel vært byttet ut med mindre profilerte filmer av høyere kunstnerisk kvalitet (noen nevnte at kino var vår tids teater). Er mest kjent med kinoene i Bergen, og tilbudet der er jo relativt bra siden byen er stor. Det som er litt kjedelig er at tilbudet blir dårligere i mindre byer. Vil til slutt nevne at i Frankrike er det en kino som heter Utopia og som finnes i en rekke storbyer. Denne kinoen er litt anderledes på mange måter: -Alle filmer vises i originalspråk (i Frankrike er det vanlig å dubbe filmer) -Kvaliteten på utstyret er akseptabel, men ikke noe fantastisk. -Alle filmene som vises velges utifra sine kunstneriske / opplysende / samfunnskritiske / nostalgiske (stryk det som ikke passer) kvaliteter. Kort sagt kvalitetsfilmer i en filmelskers øyne. -Det vises ikke reklame -En kan ikke kjøpe godteri på kinoen. -Kinoen gir ut avis hver måned med filmomtaler, debattsider, leserbrev osv. -Antall forskjellige filmer vist i løpet av en måned var ca. 50. -Noen dokumentarfilmer etterfølges av en debatt, gjerne med inviterte som er kjent med temaet i filmen. -Billetten er billigere enn hos andre kinoer. Det nærmeste en kommer dette som jeg kjenner til er Bergen Filmklubb/Cinemateket, men det er ikke helt det samme. Hadde dette vært en idee for å supplere det klassiske filmtilbudet vi har i Norge? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 1. Driften av kinoene kan være privat eller offentlig. Private aktører bør så absolutt være med i bilde så en evt. dårlig kommunal kino kan utsettes for konkurranse. En ting jeg har hørt, men som jeg ikke kan bekrefte, er at siden det er mange kinoer i Norge blir filmene dyre. Når filmselskapene forhandler prisen for visningen av filmen med kinoen gjøres dette for hver enkelt kino. Derfor kan små kinoer få dårligere vilkår enn de store. Kanskje det offentlige kunne hatt en rolle i denne sammenhengen? Etter det jeg har hørt blir filmavtalene forhandlet frem for hele Norge, med unntak av Oslo. Oslo ville ikke lenger være med i den avtalen, fordi de mente at de stod sterkt nok til å forhandle alene. Om dette er et smart trekk får vel noen fra Oslo kinomotografer svare på. 3. Moms har jeg ingen formening om. Kinoene ville selv ha momsen, for å kunne trekke fra utgifter de hadde i forbindelse med innkjøp. Det de la på billettprisen vil spare kinoene for mange millioner, men dette kommer ikke tilbake til oss i form for lavere billettpriser. Den utopia kinoen virket veldig interennsant. Selv går jeg på kino for å få god kvalitet både på bilde og lyd. Vanlige dokumentarfilmer kan jeg likså godt se hjemme. (min mening). Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Den utopia kinoen virket veldig interennsant. Selv går jeg på kino for å få god kvalitet både på bilde og lyd. Vanlige dokumentarfilmer kan jeg likså godt se hjemme. (min mening). Da er man jo litt avhengig av at den går på TV. Eller? Det blir jo interessant med slike filmer om kinoen skal "ha et mål utover det kommersielle underholdningtilbudet". Kinoen var jo et nyhetsmedium før, men nå har TV tatt over. Ikke det at jeg ønsker meg tilbake til filmavisdagene, men kinoen har et potensiale når det gjelder dypere analyser av aktuelle saker i media. Det er forresten ikke så veldig mange dokumentarer: 5 blant 50. Det som er bra er å se filmer fra Øst- og Sentral-Asia, Sør-Amerika og mindre filmer fra Europa. Fins noen filmer fra Afrika, men jeg kommer ikke på noen så jeg vet ikke hvor mange det er. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Det er sant, hvis filmen ikke er mulig å oppdrive, så er kino et godt alternativ. Så City of Gof for ikke så lenge siden, og må si det var en veldig god film. (brasliansk). Om de sender mange bollywood filmer, bryr jeg meg lite om, men hvis det kommer intresannte dokumenterer eller andre filmer hadde sikkert det fristet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå