Gå til innhold

Kinodrift - privat eller offentlig?

Anbefalte innlegg

Som ivrig kinogjenger har jeg merket meg at kinoprisene stadig blir skrudd opp. Ikke mange år siden det kostet 50 kroner å gå på kino, nå betalte jeg 85 kroner sist da jeg så Troja.

Nesten alle kinoer er privatisert idag. Det merker man, både på filmutvalget, reklamen, de gode setene, den svindyre kiosken og den dyre billetten. Ingen tvil om at kinodrift er big buisness i de store byene, der en full sal (250 plasser) fort vekk drar inn 10 000 kroner pr time en premierekveld. Ganger du dette med 7-8 saler (aldri helt fult, menmen), så ser man fort at det er penger å hente i kinomarkedet. Nå vet ikke jeg hva det koster å vise en kinofilm (betlaing distributører etc), men kan tenke meg at alle parter tjener fett, og vi forbrukere betaler prisen.

Tenkte å innlede en diskusjon om fordeler/ulemper med privat kinodrift. Før hadde vi offentlige kinoer som hadde både politisk og kulturelt innhold. Kino ble sett på som et billig massemedium til å underhold og ikke minst undervise folk som et ledd i nasjonssammensveisingen etter krigen. Kinofilmer var nok billigere og lage den gang, og kinobiletten kostet nok en del mindre. 85 kr idag er ca en arbeidertimelønn etter skatt. I tillegg tar staten moms på kinobilletter, dette var neppe tilfelle før. Så til innledene spørsmål:

1.Bør kinodrift være en offentlig eller privat oppgave?

2.Bør kinoer ha et mål utover det kommersielle underholdningtilbudet? F.eks, bør norske filmer være subsidiert så billetten koster halvparten, nettopp fordi de er norske?

3.Bør det være moms på kinobilletter?

4.Ville du ha firt litt på standarden mht dyre lydanlegg, bildefremvisere og seter mot en lavere billettpris?

5.Hva synes du om kinotilbudet i Norge generelt? For få smale filmer eller jevnt bra utvalg? (i byene altså).

(Dette er del 1 i mitt ledd for å innføre diskusjoner som overhodet ikke nevner Bush, Irak eller Osama.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak :)

Personlig er jeg tilhenger av kommunale kinoer. Så lenge kommunen bruker penger på de, noe som enkelte kommuner IKKE gjør, mens andre bruker masse penger på kinoen. Ett eksempel:

Ålesund

Ålesund har to kinosenter. Løvenvold Kino og Moa Kino. De store filmene kommer først på Løvenvold og går der ei stund før de blir flyttet til Moa. Løvenvold Kino er en gammal kino som ble bygd på20-30 tallet om jeg ikke husker helt feil. En vakker kino, men det hjelper ikke når helningen i den ene salen er for dårlig og faktisk ikke tilstedeværende på de fremste radene. Lyd annlegget er bra, men akustikken er skikkelig på trynet, så om du er heldig og havner ca midt i salen så får du kanskje oppleve noe sorround effekt. Og lyden er lav fordi naboer klager på støy :p Elles så må det jo nevnes at lerretet faktisk hang feil vei i 15 år. Ikke at det hjalp noe særlig på bildekvaliteten å snu det, da framviseren er fra gudane vet når. En kollega av meg installerte en telefon i maskinistrommet i fjor en gang, og han trodde framviseren bare var noe gammelt rask de ikke hadde fjernet enda, helt til han så hullet :roll:

Det andre kino senteret, Moa, ligger ett stykke utenfor byen i ett bygg som også rommer bank, ett lite treningsstudio og svømmehall. To av salene er små og en er litt større. Akustikken og helningen er bra i alle salene. Men lyd annlegget er skikkelig på trynet og i de to minste salene hører du lyd fra de andre salene, da de ligger vegg i vegg og tydeligvis er dårlig lydissolert.

Begge kinosentrene er kommunale. Men filmutvalget er dårlig. Heller smale filmer kommer ikke hit før etter lang tid, om de i det hele tatt kommer. Er mange filmer jeg gjerne kunne tenkt meg å sett som ikke kom i det hele tatt.

Altså så drives den kommunale kinoen skikkelig elendig. Jeg tror at en kommunal kino kan drives kjempebra. Det som må til er penger. Grunnen til at jeg vil det offentlige skal drive kino er at smale filmer kan bli vist om man bestemmer seg for det, hjemmelagede filmer kan bli vist (om man har digital framviser vel og merke), kinobygget kan brukes til mer enn bare kino og alle hjerter gleder seg.

Svar på spm:

1. offentlig

2. ja. norske filmer er ofte kjempebra, men det er få som går og ser de fordi de heller vil se en voldsom amerikansk (ooops) effekt film.

3. moms suger generelt sett. kinobiletten burde kostet MAX en femtilapp.

4. seter, kanskje. Ikke at jeg tror dårligere seter vil senke billettprisen noe særlig. . . Om kommunen er villig til å spytte inn noen kroner i kinodriften så kan man få billige billetter og kjempebra kino.

5. Ålesund er en by, tilbudet suger, og mange filmer kommer aldri.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Private kinoer er smart. Veldig smart. SF har vel etterhvert åpnet kino i Tønsberg? Mulig at det kan føre til at prisen går opp. Men konkurranse er jo en fin ting. Og det fører til det stikk motsatte!

Sandvika Kino er vel helt privat eiet. Og hva har det ført til? Jo, seks THX-saler. Og ikke bare det, Oslofolk har begynt å dra til Bærum for å se filmer. Kino1 heter vel selskapet, og de har skapt konkurranse, slik at Oslo Kinematografer kanskje må innse at de ikke er så konkurransedyktige. At de taper kunder ved å ikke ha topp utbygde anlegg.

Høyre og FrP har det jeg vet gått inn for at aksjene i Oslo Kinematografer AS skal selges. Desverre har ikke dette skjedd, og "OK" er et resultat av masse kommunalt byråkrati.

Private kinoer - NÅ!

Lenke til kommentar
Private kinoer er smart. Veldig smart. SF har vel etterhvert åpnet kino i Tønsberg? Mulig at det kan føre til at prisen går opp. Men konkurranse er jo en fin ting. Og det fører til det stikk motsatte!
SF har en flott og moderne kino i Tønsberg ja. Er som oftest der eller i Drammen, Kino City. SF i Tønsberg har etterhvert utkonkurrert Kilden som tidligere var hovedkinoen i Tønsberg. SF vinner på bedre saler, moderne utstyr og ikke minst en bedre beliggenhet. Bystyret i Tønsberg har ikke åpnet for sentrumsdannelse på kilen (det er en annen mer sak av mer lokal karakter), men Kilden kino satser, tror eieren legger 50 mill i nytt senter, er under bygging...men nok om det. SF har tilnærmet monopol, og har dermed kunnet skru opp prisen ganske kraftig. Men jeg er av den oppfatning av at folk felst og kinogjengere har såpass mye penger at det ikke betyr så mye om billetten koster 60 eller 90 kr. Kinogjengerne er trofaste og mener at det er verdt prisen. Tilbud og etterspørsel.
Lenke til kommentar

Fordelen med private er at de viser filmer publikum vil se, for å tjene penger.

2.Bør kinoer ha et mål utover det kommersielle underholdningtilbudet? F.eks, bør norske filmer være subsidiert så billetten koster halvparten, nettopp fordi de er norske?

Helt klart, kino er dagens teater. Produksjonen av filmen blir subsidert, slik at filmer som ikke er like kommersielle blir vist.

Momsen som kom på kinobillettene ville kinoene selv ha. Da kan de trekke fra momsen på ting de selv kjøper inn, og derfor er momsen på bare 6% (tror jeg). Selv syns jeg da de burde sette ned billettprisene, for så å legge på momsen.

4.Ville du ha firt litt på standarden mht dyre lydanlegg, bildefremvisere og seter mot en lavere billettpris?

Kunne vært greit å ha muligheten til å se filmer som ikke stiller så høye krav, på mindre gode kinoer.

5.Hva synes du om kinotilbudet i Norge generelt? For få smale filmer eller jevnt bra utvalg? (i byene altså).

Jeg syns kinotilbudet er veldig bra, og bor i Oslo. De fleste filmer blir vist på en eller annen kino.

Når jeg så troya så jeg den på colluseum, full sal (980 plasser) og betalte hele 90 kr. Dette er for en vanlig ungdom 1 1/2 time arbeid. Noe jeg syns er alt for mye. At prisene for godteri er høye bryr jeg meg fint lite om, fordi dette kan man kan ta med hjemmefra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Så lenge kommunale kinoer tjener staten penger og ikke omvendt ser jeg ingen grunn for å ikke ha dette. Med det sagt, syns jeg det er ingen grunn til å ikke ha private kinoer heller. Da kan de som vil betale mer for kvalitet få akkurat det, mens andre kan gå på kommunekinoen.

Kinobilletter i USA er 55-105kr, så jeg syns egentlig kinobilletter egentlig ikke er så dyre her, siden vanligvis er alt dobbelt så dyrt her i forhold til USA (eller mer).

Lenke til kommentar

Privat. Kommunene/staten har nok å ta seg av.

Nei, smale filmer kan ikke regne med samme inntekter som blockbustere. Det er opp til kinoen om de vil redusere prisene på en film det ikke er mange som vil se.

Jeg er for et filmfond som støtter opp om enkelte smale produksjoner.

Det er moms på alt annet. Ser ikke hvorfor kinoer skal slippe unna.

Nei, jeg liker kvalitet, og betaler deretter.

Bergen har et godt filmtilbud, med filmfestivaler og det hele. :)

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Umulig å lage en standard her. Det bør (som i dag) tas opp på lokalt plan i kommunestyrer og avgjøres der hva som er mest hensiktsmessig. Jeg for min del har ikke noe prinsipp om hverken det ene eller det andre.

Nei, norske filmer bør ikke koste mindre enn svenske, amerikanske eller hva det måtte være. Norske filmer er generelt meget bra og normenn vet å verdsette dette, det vises igjen på statistikkene de siste årene.

Nei, så lenge medisiner ikke er momsfrie bør heller ikke kinobilletter være det.

Nei, kvalitet er viktig i dag. Det eneste konkuransefortrinnet kinoen har over hjemmekinoen - utenom utgivelsesdato - er nettopp den tekniske kvaliteten.

Her i Stavanger er jeg fornøyd med både det tekniske og selve tilbudet.

Lenke til kommentar

Filmene som blir vist på kinoene blir leid inn av statens filmtilsyn (elns) og de "store" filmene som feks ringenes herre, den siste samurai, troja og nå day after tomorrow koster mer å leie enn de mindre populære filmene. Dermed må billettprisen justeres etter hvordan film som vises.

Ellers har reklamen litt å si. Jo mer reklame før filmen jo billigere billettpris kan man ha pga inntektene for vist reklame. Om man kuttet reklamen helt ville det ført til ca 5kr høyere billettpris.

Syns selv prisen begynner å bli drøyt høy på enkelte filmer og prøver ikke å forsvare den på noen måte med innlegget, men ville heller betalt en femmer ekstra og slippet å se 10-15min med reklame før hver forestilling..

Lenke til kommentar

Nå gadd jeg ikke lese alt, så håper dette ikke har blitt besvart/diskutert...

Vil ikke privatisering av kinoene føre til at byene får filmene? Det er jo der det er mest folk og kapital, og dermed flere inntekter og muligheter.

En kommunal kino trenger ikke tenke like mye på innbyggertallet, og om det er en grei statsstøtte som holder, kan alle og enhver få se film, selv ola som bor i ytre namdalen. Og ikke bare geir fra bergen.

Lenke til kommentar

Det må være et vurderingsspørsmål i de forskjellige kommune/bystyrene. Men mener at det burde være i allefall litt "offentlig" og regulert av styresmaktene med henhold til tilbud og standarder.

De burde ha et mål utover det kommersielle, men ikke nødvendigvis subsidiert. Hadde vært greit hvis de ble tvunget til litt mer smale og ukjente filmer, for å få et bredere tilbud

Nei, selv THX kinoene her i Bergen mener jeg er bare ok. Kinosalene burde være bedre enn det folk kan skaffe seg hjemme (vet at det er noe helt annet, men du "burde" ikke ha bedre lyd og bilde i stuen din enn på kinoen)

Helt greit utvalg her i Bergen, men er for det meste norske og amerikanske filmer. Savner filmer fra f.eks. asia og andre deler av europa.

Forresten flott tiltak å fjerne fokuset fra alle jalla diskusjoner rundt Irak, Bush osv... Vi trenger å diskutere politikk, men trenger også å ha diskusjoner som fjerner commie/kapitalist skillet her på forumet. Hyggeligere å føle at en diskusjon fører noen vei uten å strande på ideologiske motsetninger :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
jeg tror vel en offfentlig kino hadde fokusert mer på norske filmer.

En privat kino hadde uten tvil sendt Fahrenheit 911.

Jepp, men private får gjøre som dem vil. Det kalles ytringsfrihet. Jeg vil derimot ikke at staten skal sende slikt.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke særlig interresert i at det offentlige skal fore den norske befolkningen med Michael Moore og annet søppel.

Jeg vil heller snu på det; vil ikke det heller si at de offentlige fora faktisk også har respekt for ytringsfriheten? Private kinoer ville neppe vise Moore. Hvorfor det? Det boikottes av sentrale aktører i USA.

Jeg ser ikke hvorfor vi ikke skulle ha kommunale kinoer, og jeg ser heller ikke hvorfor vi ikke skulle ha private.

Lenke til kommentar
jeg tror vel en offfentlig kino hadde fokusert mer på norske filmer.

En privat kino hadde uten tvil sendt Fahrenheit 911.

Jepp, men private får gjøre som dem vil. Det kalles ytringsfrihet. Jeg vil derimot ikke at staten skal sende slikt.

Så staten skal ikke ha ytringfrihet?

Eller, hvertfall når det gjelder filmer som kritiserer USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...