Gå til innhold

Linux nybegynner vil gjerne lære. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å bruke Linux(første gang). Jeg troro jeg skal installere Slackware og kommer til å bruke KDE og blackbox(eller en annen ***box). Hvordan skal jeg begynne for å lære? Vil helst slippe å lese i flere måneder/år... Jeg vil gjerne ha hjelp hvis noen kan hjelpe.

EDIT av moderator - Endret emnetittel til noe mer beskrivende

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å starte med Fedora Core 2, som visst nok skal være helt ypperlig for å komme i gang med linux.

Det er litt kjipt å starte rett på slackware, ikke at jeg sier slackware er dårlig, men man mister fort motivasjonen i begynnelsen.

Så jeg anbefaler deg å starte med en litt enklere distro, og hvis du liker linux, så kan du vel gå over til slackware senere.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil lese mye bør du ikke begynne med Slackware. Fedora/mandrake/SuSE er heller og anbefale til folk som ikke gidder å lese :p

Selv starta jeg rett med Slackware, det gikk helt greit, litt konfigurasjon har vel alle godt av.

Hvis du fremdeles vil installere Slackware så er en fin guide her.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg sier go for it. Debian burde ikke være verken for vanskelig, eller for lett. Du slipper modullasting og slikt, men det meste gjøres via CLI. Litt lesing slipper du ikke unna, men du kommer til å takke deg selv for det når du forstår systemet.

Lenke til kommentar
hvordan bør jeg starte å lære?er vel litt vanskelig hvis jeg barebeveger musa uten å vite hva jeg gjør eller hvordan... heh.

men skal teste fedore, takk for hjelpen.

Bruk Linux - HELE tiden! Det tar 2-6 måneder, men så er du varm i trøyen. Men IKKE juks - bruk KUN Linux i denne perioden!

Lenke til kommentar
Etter det har du garantert innsett at windows suger hardt (dvs. om det bare hadde vært kraftig nok. Så derfor suger det bare svakt...)

snakker av erfaring!

Det har jeg innsett for mange år siden, selv om jeg ikke har brukt annet.

Lenke til kommentar
jeg vil ikke ha en for enkel distro, da lærer jeg ikke noe...

Beklager, men læring er en involvert prosess. Det er vanskelig å lære slike ting uten å lese noe. Du kan velge mellom en «vanskelig» distro + lese mye, og en lettere distro + lese mindre. Det er bare til å svelge stoltheten din -- det er ingenting galt med å bruke en distro som Mandrake.

Lenke til kommentar

Fast linux-bruker i snart 1 1/2 år, og jeg kjører FC2, selv om noen velger å kalle det en nybegynnerdistro. Eneste jeg savner er et like rikholdig repositorium som Debian.

"Hvilken linux" du velger har egentlig ikke så mye å si. Du kan installere LFS og ikke lære noe, eller du kan kjøpe en boks med lindows preinstllert og lære masse. Det det kommer ann på, er DEG SELV og din vilje til å innse at "OK, mye av det jeg vet om windows, stemmer ikke for Linux. Jeg er ingen ekspert. Jeg må lære en hel masse på nytt." Når du først har innsett det, går ting veeeldig mye lettere.

Og en god skjerm/ubegrenset tilgang til laser-printeren på skolen etc. (+ hullemaskin og snor :D) hjelper stort. Glemmer ikke den gangen vi skulle ha inn printerdriverene til lexmark på skolen, og printet ut en 150-siders manual. Alle kom og spurte "Jøss, så inni-****** ille det luktet her da!" (trykksverte :roll:), og printeren var offisiellt "i ustand"/opptatt for en stor utskrift, prøv en annen printer du (hint hint) i 30 minutter...

Seff. viste det seg etterpå at ca. 2 sider var gyldige for linux, og de beskrev "installer denne rpm'en". Men det stod MASSE om AIX da. Arg...

Men det var fint lesestoff. Lærte masse HP-UX...

Lenke til kommentar
"Hvilken linux" du velger har egentlig ikke så mye å si. Du kan installere LFS og ikke lære noe, eller du kan kjøpe

en boks med lindows preinstllert og lære masse.

Nettopp! Jeg vet om folk som kjører Gentoo som ikke kan det spøtt, de bare følger «guider» fra steg til steg, slavisk helt ned på kommandonivå. Og jeg vet om folk som kjører Mandrake som kjenner systemet inn og ut, fra init til /etc/* til pakkeproduksjon osv. Sannheten er at hvor mye du «lærer» har lite å gjøre med hvilken distro du kjører, det har med din egen nysgjerrighet og utforskningstrang å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har disse å velge mellom hittil: fc2, debian og suse. lurer på hvilken...

det er ikke sååå nøye, men jeg vil ha en jeg liker. hva vil dere tippe jeg liker, eller som er best å begynne med. alle sier forskjellig. men jeg velger å høre på dere.

Lenke til kommentar

FC2 er gratis, og du kommer fort i gang med det.

Samme med SuSe. Rent teknisk sett er den største forskjellen mellom FC2 og SuSe YAST (vil jeg tro). SuSe koster penger, men en ftp install er gratis.

Debian er også gratis, og er mer tenknisk. Stable inneholder stort sett utdaterte men gjennomtestedede pakker. Trolig best egnet for servere.

Men les rute. Da lærer du masse grunnleggende ting, og du får fort en basis for å lære mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...