Gå til innhold

Er TwinMOS minnebrikker bra?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en TwinMOS SecureDigital Card 256MB SD-Card, High Speed 40X til mitt Pentax Optio S4. Er det en bra minnebrikke? Eller er det ikke noe særlig forskjell på de ulike merkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller helst Scandisk og Lexar? Sandisk er også et merke, men jeg har alldit innbilt meg at det er et "jallamerke".

Hehe, nei, det er faktisk Sandisk og Lexar som er korrekt. Scandisk har ikke jeg personlig hørt om i det hele tatt, men spør du meg så høres det ut som en dårlig kopi av Sandisk :D

EDIT: Når det er sagt så er det litt drøyt som dragon9 påstår, at "De er de eneste trygge du kan ta". Det kan oppstå feil på disse også, selv om feilprosenten er mindre enn på andre kort. Akkurat som en Toyota også kan begynne å fuske, selv om den regnes som en meget driftssikker bil. Med andre ord, Sandisk og Lexar er kanskje tryggere enn andre kort, men helt trygge er de ikke.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Hei

Har ikke hatt problemer med de fire TwinMos kortene jeg har hatt til nå (64-256MB). Har hatt dem i ca 4 år uten tull. Det en skal være oppmerksom på med minnekort er at de er ømtålelige for støv. Ha de derfor i etuiet når de ikke er i bruk. Ikke minst gjelder det CF utgaver hvor støv i ett av hullene er så og si umulig å få ut. Sandisk leveres normalt originalt til f.eks Canon. Lexar kan etter hva jeg har erfart ha problemer med visse kortlesere. Tips: it24.no har ikke så værst priser på Sandisk.

Lykke til i jakten på billige og bra kort

:yes:

Lenke til kommentar

Bare vil legge til at Optio S4(i) ikke har bufferminne, slik at tiden mellom hvert bilde vil være avhengig av skrivehastigheten til minnekortet.

Vil derfor anbefalle et raskt kort. Twinmos 40X har 2MB/s les/skriv mens Sandisk Ultra II er oppe i 8-10MB/s... 4 ganger så raskt.... detter er noe som vil påvirke ytelsen din.

Twinmos Ultra X ligger vel på ¤-6MB/s (midt i mellom)

Selv har jeg bestilt et Pentax Optio S4i, og kommer til å kjøpe meg et Sandisk Ultra-II kort når feriepengene kommer.

Lenke til kommentar
Hehe, nei, det er faktisk Sandisk og Lexar som er korrekt. Scandisk har ikke jeg personlig hørt om i det hele tatt, men spør du meg så høres det ut som en dårlig kopi av Sandisk  :D

Har nok et snev av dysleksi ja! Måtte opp med kameraet og sjekke, har alltid trodd det var scandisk av en eller annen grunn... Du hadde selvsagt helt rett!!

Lenke til kommentar
Bare vil legge til at Optio S4(i) ikke har bufferminne, slik at tiden mellom hvert bilde vil være avhengig av skrivehastigheten til minnekortet.

Vil derfor anbefalle et raskt kort. Twinmos 40X har 2MB/s les/skriv mens Sandisk Ultra II er oppe i 8-10MB/s... 4 ganger så raskt.... detter er noe som vil påvirke ytelsen din.

Twinmos Ultra X ligger vel på ¤-6MB/s (midt i mellom)

Selv har jeg bestilt et Pentax Optio S4i, og kommer til å kjøpe meg et Sandisk Ultra-II kort når feriepengene kommer.

De fleste kompaktkamera har ikke et grensesnitt som klarer å utnytte den høye lese/skrive-hastigheten til kort i UltraII-klassen. Derfor vil det som regel være fornuftig å kjøpe et "tregere" kort og spare penger. Hvis man derimot har planer om en fremtidig investering i et kamera som nyttiggjør seg raske kort(typisk SLR, eks Nikon D70), kan det likevel være lurt å overveie et slikt kjøp. Nå bruker vel riktignok Optio S SD-kort(?) mens majoriteten av SLR benytter CF, men poenget kommer vel frem. De fleste vil vel unngå å bruke mer penger enn strengt tatt nødvendig..

Lenke til kommentar

Har en Twinmos 256mb brikke i mitt kamera jeg. Kjapt, billig og greit og funker helt fint det.

- Tror nok det er marginale forskjeller på akkurat hvilket merke man har, hastighetsforskjeller ol. måles gjerne i nanosekunder likevel, så rent praktisk vil man sansynligvis ikke merke forskjell på dem etter min mening.

(Det samme gjelder jo forøvrig for pc minne )

Lenke til kommentar

Det er sant det som znapperen sier...man merker så vidt forskjell på merkene, det eneste man kan merke er fail-raten.

De som feiler minst er SanDisc(Har lært at det ikke heter SCAN) og lexar...

Du kan merke forskjell hvis du bruker minnekortet til noe mer "proft" om du skjønner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...