Gå til innhold

Plassering av radiator

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nettopp kjøpt meg vannkjøling, og lurer litt på hvor jeg skal plassere radiatoren hen... :hmm:

Hadde en diskusjon med pappa; han mente at den burde stå øverst siden man best transporterer vekk varme der det er varmest eller noe sånt, mens jeg mente at jeg hadde hørt et sted herifra at den ideelt sett burde stå nede i front... :dontgetit:

Noen som kan gi fasit? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir egerntlig det samme, det er riktig at varme stiger opp, men har du store gode vifter riktig plassert i kassen så er det bare å sette det der det passer best.

Mot bakveggen nede med viften blåsende gjennom radiator og ut av kassen f.eks vil funke bra hvis du har en vifte i front nede som blåser inn kald luft.

Editerte litt.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Blir egerntlig det samme, det er riktig at varme stiger opp, men har du store gode vifter riktig plassert i kassen så er det bare å sette det der det passer best.

Mot bakveggen nede med viften blåsende gjennom radiator og ut av kassen f.eks vil funke bra hvis du har en vifte i front nede som blåser inn kald luft.

Editerte litt.

Bakveggen nede...? samme bakvegg som man har ATX-, PCI- og AGP-utganger på? :p

Lenke til kommentar

WizendraW - Hvis du ikke bruker alle PCI sporene og har plass så gjør det vel ikke noe at du stripser fast radiatoren der PCI kort festes vel? Er jo plass og lett å feste og du har hull i kassen der allerede uansett :roll:

Lenke til kommentar

Den beste plasseringen er der hvor man kan ta inn kaldest luft. Da må det være luft fra utsiden av kabinett. Beveger man seg ned mot gulvet finner man kaldest luft her. Den naturlige varmetransporten igjennom en radiator (som nok din far tenkte på) tar viften(e) seg av. Plassering i toppen av kabinettet er derfor ikke en optimal løsning.

Nede i fronten er nok regnet som en av de aller beste plasseringene.

Vaffelkake sin løsning kan ofte være ørlite bedre rent ytelsesmessig. Men kan by på litt småproblemer med hensyn til støv/rengjøring, innvendig plass, og en løsning med å få tilstrekkelig klaring under kabinett.

Lenke til kommentar

Vaffelkake Skrevet 27/05/2004 : 23:02

Vel, jeg har plassert min nede fremme.

Sån som du har plasert radiatoren så kan du bruke PC en som støvsuger. jeg har min AC240 øverst i kabinetet.

Endret av korny
Lenke til kommentar

Vaffelkake Skrevet 27/05/2004 : 23:02

Vel, jeg har plassert min nede fremme.

Sån som du har plasert radiatoren så kan du bruke PC en som støvsuger. jeg har min AC240 øverst i kabinetet.

HAHA! :D Jeg er farlig redd for det ja :p

Vi får ta det som det kommer, tror jeg! Har alltids en ekstern støvsuger også som kan ta seg av hybelbjørnene etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...