Gå til innhold

Hva må til for å bli moderator/medlems-moderator?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rapportering er, så vidt jeg vet, anonymt, så jeg tviler på at det hjelper deg noe. Hvis du er aktiv, vennlig, moden og viser de rette holdningene, så er vel sjansene for å bli moderator om noen år tilstedeværende...

Og som Elyas Machera peker ut; hvis du vil bli moderator blir du ikke moderator ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (Myubi @ 27/05/2004 : 23:03)
Og som Elyas Machera peker ut; hvis du vil bli moderator blir du ikke moderator ;)

Tror nok du dro den litt langt der Myubi. Det stemmer jo i alle fall ikke.

Hvis man maser frekt om å bli det, da blir man nok ikke moderator. Men ALLE som blir moderatorer, vil bli moderatorer.

Lenke til kommentar

Der må jeg si meg uenig Myubi. Å ønske sterkt å være moderator er en egenskap som viser at man er engasjert rundt oppgaven, og vil yte sitt beste i jobben. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg må understreke at det finnes flere former av å "ønske noe". Vi har den masete drittungeversjonen, og vi har den engasjerte misjonsversjonen. (Hvor "misjon" ikke har en religiøs betydning)

Noen forklarende tillegg:

Misjonsversjonen:

"Jeg VIL gjøre forumet til et bedre sted"

"Jeg VIL skape et godt miljø og en god holdning på forumet"

Drittungeversjonen:

"Jeg VIL også være moderator"

"Kan ikke jeg få være moderator? Jeg VIL det så gjerne!

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

ikke så smart å leke moderator heller... kan sikkert referere til retningslinjer, men ikke skriv ting som:

*FEILPOST, RAPPORTERES*

Posten stenges vell om noen minutter, lær deg å poste ordentlig.

Sånt oppførsel er bare dumt, og irriterende.

Skal du rapporter, så rapporter, men ta i det minste en rolig og hyggelig tone, ingen som liker arrogante idioter heller.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

For å bli moderator må du først skaffe deg sertifisering som moderator ved å ta MCFM (Microsoft Certified Forum Moderator).

Deretter må du delta på ett av de årlige moderator kursene som arrangeres av forum.hw.no. Her vil forumets jurist ta for seg retningslinjer og regler som gjelder for forumet.

Det mest interessante på kurset er kanskje når forumets psykolog bla. gjennomgår hvordan du skal lære deg å luke ut potensielle urokråker, gjenntakelsesfaren og hvor viktig det er å få tatt regelbrudd i begynnelsen.

Du lærer deg også å plukke ut hvilke av forumets medlemmer som setter standarden for hva som er den "korrekte" mening og hvordan disses mening påvirker resten av saueflokken. Dette gjennomgås ved hjelp av praktiske eksempler. F.eks fra siste kurs: hvorfor jordtriste og gusjgrønne hjemmesider det eneste som gjelder, hvorfor er Photo Shoppa Babes en uting og hvorfor pilotbriller er kult, bare for å ta ett lite utvalg.

:green:

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

hehe, bra el-asso :)

Så starter vi på toppen:

Marvil: god oppførsel og erfaring her teller mye men ikke rapportering. Det er ikke noe vits i å spamrapportere og håpe at man blir moderator når man kommer over et visst nivå. Det er ikke slik det virker

fredrikb: det har du helt rett i, men er man engasjert så jobber man litt for det man brenner for :)

I diskusjonen mellom Myubi og Holger er jeg enig med Holger. Sammenlign det med å mase om OP på IRC. Maser du om OP er du sikret å ikke få det ;) Har du et over gjennomsnittet engasjement for forumet/nettverket så er det ingenting i veien for å vise dette, men å spamme forumstyret med "jeg vil være mod" hjelper garantert ikke ;)

QUOTE (raonnyaa)
Og slik jeg ser det er det moderatorer i pose og sekk her så du får neppe jobben ;)
Den der må du utdype for meg, for den tok jeg ikke...

King_mephisto: :yes: Det er ingenting som er værre enn å komm til en tråd hvor en stakkars n00b har feilpostet av ren uvitenhet og vedkommende blir spammet/flammet med feilpost *rapportert*. Det får meg til å ville kaste rundt meg med advarsler og bans...

Luftbor: takk for ditt syn på saken. Du er herved uaktuell som kandidat :p

Neida, hvis du tror det er det som skal til så har du misforstått alt. Det første en moderator må innse er at hvis man ikke har peiling på et enme så bør man heller ikke moderere det.

Kamerat: mobber du siggen min i siggen din eller? :p

FtZ-: Som jeg har sagt før så må man ha litt erfaring. man bør kjenne forumet godt og ha vært litt rundt omkring. Det er en fordel å kjenne de ulike grupperingene, og hvite hvem det er man har med å gjøre. Det er ikke noe kupp å sette folk med en ukes fartstid på jobben med å moderere et såpass stort forum. Antall poster har ikke direkte noe med saken å gjøre, men det er klart at de som har vært her en stund, og som på den måten utmerker seg med erfaring har en del poster. Selvfølgelig blir bare de som har gode poster plukket. En person med 10.000 poster av typen "omg wtf" (skal ikke nevne navn) vil aldri bli plukket til å holde orden på et seriøst forum :)

For de av dere som tror det er dritgøy med "makten" som moderator, og tror det er en dans på roser kan jeg påpeke at det er ganske mye jobb, men ser mye dritt og får mange sure tilbakemeldinger. Noen ganger kommer det koselige PM-er som sier at man gjør en god jobb og bare skal stå på, og da er det faktisk ganske stas. Dessverre er dette unntakene som bekrefter reglen. Men vi som modererer aktivt bruker veldig mye tid her på forumet, og vil gjerne at dette stedet skal være så koselig og konstruktivt som mulig.

dette var bare noen få tanker, men jeg skl spare dere for resten :) Ha en fortsatt fortryllende fredag.

Endret av enden
Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 28/05/2004 : 11:50)
fredrikb: det har du helt rett i, men er man engasjert så jobber man litt for det man brenner for :)

Joa, men det er liksom det at folk tror man liksom får seg en haug med venner som forguder deg fordi det står moderator under nicket ditt. Selvfølgelig, om forumstyret finner ut at du er et moderatoremne så er jo det et kompliment på seriøsiteten din, men det er jo som du sier også et ansvar og man får endel dritt av folk. Tror det er mange som innbiller seg at med en gang de har makt så kan de herje rundt, stenge her, ban der og warns der borte. Hihi, igjen synes jeg at jeg skrev et uoversiktelig innlegg.

EDIT: Dette var litt mer av det jeg mente med mitt forrige innlegg.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

QUOTE (FtZ- @ 28/05/2004 : 02:59)
MASSE poster hjelper sikkert litt og ... bare se på b|real da .. 10203 og enden 6398

dette er vel di som har vert bruker og blitt mod og jeg tipper at det hjelper litt på at du har XXXXX GODE poster

Feil feil feil. Flere admin/mod som har under 1000 poster!

Når det var phpBB her, teltes også offtopic poster? Sikkert grunden til at et par her har litt mange poster..

Lenke til kommentar

QUOTE (Jonas @ 28/05/2004 : 14:20)
QUOTE (FtZ- @ 28/05/2004 : 02:59)
MASSE poster hjelper sikkert litt og ... bare se på b|real da .. 10203  og enden 6398 

dette er vel di som har vert bruker og blitt mod og jeg tipper at det hjelper litt på at du har XXXXX GODE poster

Feil feil feil. Flere admin/mod som har under 1000 poster!

Når det var phpBB her, teltes også offtopic poster? Sikkert grunden til at et par her har litt mange poster..

Joda, men det er folk som er moderator pga av tilknytning til HW.no eller en av søstersidene, nå er det snakk om brukermoderator ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...