Gå til innhold

Hvordan få harddisken rask igjen?

Anbefalte innlegg

For omtrent ett og et halvt år siden kjøpte jeg meg en Western Digital harddisk på 120 GB. Den fungerte meget godt i begynnelsen. For eksempel tok det ikke mange sekunder å starte maskinen. Etter som tiden gikk merket jeg dog at oppstarten tok lengre og lengre tid, og i dag tar det rundt 70 sekunder. Jeg har også følelsen av at operativsystemet (Win2k) generelt sett går tregere.

Jeg har formatert harddisken flere ganger siden jeg fikk den, men uten at dette har økt oppstartshstigheten noe i det hele tatt.

Forleden fikk jeg høre at årsaken til alt sammen var at data som "slettes" på maskina - ikke slettes. Den blir bare overskrevet av annen informasjon på et senere stadie. Med andre ord er det altså denne opphopingen av dataspor på harddisk-overflaten som er årsak til at harddisken blir så ineffektiv.

Så kommer spørsmålet: Hvordan skal jeg få fjernet gamle dataspor slik at de ikke fører til lagg på harddisken min mer? Jeg vil at harddisken skal bli rask igjen! :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, hvorfor disken din blir tregere kan jeg ikke svare på. Det jeg derimot KAN si er at det ikke går ann å "slette" data fra en disk. Du må huske på at det er magnetfelt som lagrer data. Når du sletter en fil deallokerer du plassen, slik at den registreres som ledig. Hvor vidt det faktisk ligger data som er lesbar der har ingenting å si for ytelsen...

edit: er systemkonfigurasjonen din ellers NØYAKTIG den samme som den var da du kjøpte disken og installerte OS første gang? Nettverkskort? Nettverkskonfigurasjon? Programvare som kjører i bakgrunnen: antivirus, firewall, andre jalla-program?

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Har di prøvd defragmentering?

Du kan også prøve et program som heter siguardian som kan hjelpe deg i å finne ut om det er noe galt med disken og om den kommer til å ta kvelden. Programmet må brukes over litt tid (noen uker)

Defragmentering er jo ingen vits i når du nettopp har formatert....

Sjekk harddisken din ja. WesternDigital DataLifeGuard eller noe sånt, finnes på sidene til WD.

Les ellers innlegget mitt over.

edit: SJEKK OM DMA ER AKTIVERT! ;)

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Det er normalt at maskiner føles "tregere" etter et tids bruk. Det har ingenting med hverken harddisken din, eller at maskinen BLIR tregere. Det har med at 99% av alle brukere ikke vet hvordan de skal vedlikeholde en maskin skikkelig.

For brukere som dette, så er det rett og slett beste løsning å reinstallere operativsystemet med gjevne mellomrom (dvs. når du synes det begynner å bli for tregt igjen).

Å gi deg råd om hvordan du skal fikse maskinen er litt håpløst siden det alltid er hundrevis av mindre brukerfeil som er grunnen, veldig skjeldent bare _en_ ting.

Mitt råd for deg er å reinstallere OS om du ikke har noe voldsomt viktige ting konfigurert som du ikke gidd å gjøre om igjen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Å formatere harddisken er ikke å reinstallere OS. Tenke først, flame etterpå!

Ja, normalt sett innebærer det ene det andre, men denne personen har tydeligvis ikke så voldsomt peiling på data. jeg holder alle muligheter åpne. Skal ikke utelukke at OS'et hans ikke ligger på den nye harddisken i det hele tatt, men på den gamle disken (mange folk forstår ikke nødvendigvis slike ting som er åpenlyst for vanlig datakyndige, og han spesifiserte heller ikke at han bruker den nye som primær system disk).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for den fyldige responsen!

Jeg har som sagt formatert harddisken. Jeg vet dessuten en god del om vedlikehold av maskinen.

Selvfølgelig har jeg installert OS på den nye harddisken. Harddisken består av 2 partisjoner:

en til OS på 6,83GB og en til all annen data på 104GB.

Ut fra det dere har skrevet hittil er det to interessante saker jeg gjerne vil prøve:

1: Kontrollere om DMA er aktivert (gjør man dette i bios?)

2: Kjøre WesternDigital DataLifeGuard

Endret av AndreasLR
Lenke til kommentar

Vet du at det er harddisken som er problemet? Har du kjørt en speed-test på harddisken for å se hvor fort den kan lese og skrive data? Om det er noe problem med disken vil det jo gi utslag på lese og skrivehastighet i forhold til det du forventer. Hadde ihvertfall gjort det først av alt, så vet du litt mer. (verktøy finner du på WD sine sider, eller du kan bruk nero's integrerte harddisk-tester)

Når det gjelder oppstarten så er det et kjennt problem med at XP ofte sliter med å start fort når du kjører den eneste disken fra en IDE kontroller, enten ekstern eller sekundær integrert. I såfall vil winXP stoppe på loade-skjermen og gjøre ingenting i nesten et minutt. Jeg tror dette også gjelder for win2K, men jeg er ikke 100% sikker. Hvis det jeg beskriver høres kjennt ut, så si ifra. jeg skal si hva du kan prøve for å fikse det.

Ja, du aktiverer for DMA i BIOS, men du må også ha windows satt til å bruk det (men det skal stå på automatisk som default).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma skrev:

Når det gjelder oppstarten så er det et kjennt problem med at XP ofte sliter med å start fort når du kjører den eneste disken fra en IDE kontroller, enten ekstern eller sekundær integrert. I såfall vil winXP stoppe på loade-skjermen og gjøre ingenting i nesten et minutt. Jeg tror dette også gjelder for win2K, men jeg er ikke 100% sikker. Hvis det jeg beskriver høres kjennt ut, så si ifra. jeg skal si hva du kan prøve for å fikse det.

Jeg svarer:

Det er nettopp det der som skjer. Maskina går som et villdyr helt fram til loading-screen nr.2 (hvit bakgrunn med Win2k logo og blå loading-status). Den blir stående her i alt fra 30-60 sekunder for å gjøre tilsynelatende ingen ting. Når dette er over går resten meget fort. Det er ikke innloggingen som er problemet.

Trenger hjelp her.

Lenke til kommentar

Høres ut som den går på timeout på søken etter en eller annen hardware.

Har du installert drivere for alt du har installert?

Ikke noen gule eller røde utropstegn eller ukjente komponenenter i enhetsbehandling?

Prøv å legge inn drivere på all hardware i så fall, ikke la noe stå uten drivere fordi du ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Hvis det er det samme problemet som på XP, så prøver windows å finne en harddisk på standard IDE-kontrolleren. Om du ikke har noen der, så ser det ut som den bare leter til den timer-ut før den gir opp og fortsetter.

Det er en enkel løsning. Gå til device manager, og sjekk options på den primære og sekundære kanalen på den primære IDE kontrolleren. master og slave på disse står sansynligvis på "DMA if availiable" alle sammen. Sett alle de du IKKE bruker til disabled. Da vil ikke windows lete så fælt i oppstarten etter ting den ikke kan finne uansett.

Så lenge du ikke blokkerer ut OS harddisken din, så er alle forandringer du gjør helt harmløse og reversible selvfølgelig. Det er verdt et forsøk. Jeg har akkurat samme problem på min PC faktisk, og dette fikset det. Det virker som om det er et ganske utspredt problem for dem som ikke kjenner til hvordan de skal løse det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Stigma skrev:

Jeg svarer:

Det er nettopp det der som skjer. Maskina går som et villdyr helt fram til loading-screen nr.2 (hvit bakgrunn med Win2k logo og blå loading-status). Den blir stående her i alt fra 30-60 sekunder for å gjøre tilsynelatende ingen ting. Når dette er over går resten meget fort. Det er ikke innloggingen som er problemet.

Trenger hjelp her.

Et lite tips bare. Bruk quote knappen når du ønsker å svare på et innlegg. Den står til høyre over innlegget.

Lenke til kommentar

Slik det har blitt forklart hittil så vil jeg foreslå å oppdatere drivere. Spesielt hvis du bruker default drivere på nettverkskortet. Det gjorde jeg en stund og da stoppet det litt opp under oppstarten. Har opplevd at skjermkort drivere også kan lage slikt trøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...