Gå til innhold

Pagefil og ram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pagefilen unngår du vel ikke uansett, men jo mer ram, jo mindre swapping til disk.

aperture size bør være halvparten eller like mye minne som du har på grafikkortet. Altså; 64mb grafikkort -> agp aperture=64, 128mb grafikkort -> agp aperture=128 osv.

Lenke til kommentar

Litt faktafeil i tidligere poster:

Litt avhengig av hvordan windows er satt opp hos deg, men ofte vil win kjøre data til page fila når det er mindre enn 50% ram ledig. Det betyr økt diskaktivitet, som igjen setter ned ytelsen.

Du kan fint skru av pagefila. (dvs husker ikke om xp har valg for å skru den av, men du kan jo sette størrelsen = 0.) Maskina vil da bli raskere i de tilfellene hvor den bruker mer ram enn den nedre grensa windows har for paging, og mindre ram enn de 1024MB du har.

Problemet kommer da hvis/når du har brukt opp all ramen din. Da blir systemet ustabilt, og skal ikke bli overasket om alt henger seg, eller går ekstremt tregt.

Et triks du kan prøve er å opprette en liten ramdisk, og legge swapfila på den. Da mister du riktig nok litt ram, men windows vil kunne varsle programmer om at det er lite med swap plass. Det kan gjøre maskina litt mer stabil. Siden ram er mye raskere enn hd vil ytelsen være omtrent som om du ikke hadde swap i det heletatt.

Følg med i taskmanager hvor mye ram du bruker normalt, så får du en følelse av hvor store marginer du har.

(Hadde jeg hatt mer enn 768MB ram ville jeg skrudd av swap. (Har daglig peaker på 700MB, og synes det er altfor nære 768 til at jeg tør å skru den av.)

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvordan windows er satt opp hos deg, men ofte vil win kjøre data til page fila når det er mindre enn 50% ram ledig. Det betyr økt diskaktivitet, som igjen setter ned ytelsen.

Du kan fint skru av pagefila. (dvs husker ikke om xp har valg for å skru den av, men du kan jo sette størrelsen = 0.) Maskina vil da bli raskere i de tilfellene hvor den bruker mer ram enn den nedre grensa windows har for paging, og mindre ram enn de 1024MB du har.

Problemet kommer da hvis/når du har brukt opp all ramen din. Da blir systemet ustabilt, og skal ikke bli overasket om alt henger seg, eller går ekstremt tregt.

Et triks du kan prøve er å opprette en liten ramdisk, og legge swapfila på den. Da mister du riktig nok litt ram, men windows vil kunne varsle programmer om at det er lite med swap plass. Det kan gjøre maskina litt mer stabil. Siden ram er mye raskere enn hd vil ytelsen være omtrent som om du ikke hadde swap i det heletatt.

Følg med i taskmanager hvor mye ram du bruker normalt, så får du en følelse av hvor store marginer du har.

(Hadde jeg hatt mer enn 768MB ram ville jeg skrudd av swap. (Har daglig peaker på 700MB, og synes det er altfor nære 768 til at jeg tør å skru den av.)

apropos faktafeil...synes ikke du bør kaste egg i hønsehus petterg...

du kan jo begynne å lese litt her.

fritt sitert fra www.tweakguides.com

"3. Back in the Virtual Memory window, you should select the "Custom Size" option. Now here comes the tricky part. There are many differing opinions on just how big or small the pagefile should be. One rule every expert agrees on however is never ever set your pagefile=0, regardless of how much RAM you have. WinXP needs a pagefile in order to operate correctly. Setting the pagefile to zero does not speed up your WinXP by forcing XP to "just use my RAM"...it doesn't work that way - refer to the guide above for more details."

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
kjør msconfig og legg inn følgende i system.ini under "386enh"

ConservativeSwapfileUsage=1

Dette skal gjøre at windows bruker swapfilen mindre.

m0rg

Fungerer denne på noe annet enn Win9x? Ref:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q223294

Uansett, som det står:

You can disable this feature, causing the system to behave as Windows 95 does, at some cost in overall system performance.

Edit: Har nå testet dette på min Win2k-maskin. Kan ikke se at dette har noen effekt overhode.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

apropos faktafeil...synes ikke du bør kaste egg i hønsehus petterg...

du kan jo begynne å lese litt her.

fritt sitert fra www.tweakguides.com

"3. Back in the Virtual Memory window, you should select the "Custom Size" option. Now here comes the tricky part. There are many differing opinions on just how big or small the pagefile should be. One rule every expert agrees on however is never ever set your pagefile=0, regardless of how much RAM you have. WinXP needs a pagefile in order to operate correctly. Setting the pagefile to zero does not speed up your WinXP by forcing XP to "just use my RAM"...it doesn't work that way - refer to the guide above for more details."

I noen situasjoner blir det raskere, i andre blir det stikk motsatt.

Les hva jeg skrev NØYE, og prøv selv!

Kaster du et egg rett opp.... gjett hvor det faller ned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...