LtdEdFred Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Topicet sier sitt. Jeg tenker ikke på å sikte mot sola for å ta bilde av den, men f. eks noe som beveger seg i solas retning el. Grunnen til at jeg spør er at fra der jeg satt i stad så det ut som et jetfly haddde krasja i sola for det kom en av de kjente jetstripene rett ut fra sola Lenke til kommentar
Jove Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Tok du bildet på høykant? Får av og til loddrette stråler når jeg tar bilder og der er et kraftig lys. F.eks solen. Har 2 ganger fått forstyrrelser på bildet. Ble da redd for å ha skadet kameraet men nå er alt bra. Håper på en ekspertkommentar her mvh Jan Ove Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Med ett kompakt digital-kamera, og _spessielt_ ett prosumer-kamera med telezoom skal du være ekstremt forsiktig med å i det hele tatt peke kameraet mot sola! Det står helt sikkert også advarsel i manualen mot dette. Gjorde ihvertfall det på en prosumer-modell jeg hadde før. Grunnen er at disse kameraene alltid har bildebrikken eksponert, uten noe speil/lukker-mekanisme til å beskytte den. Så selv om du ikke tar bildet av sola, vil sola fortsatt "brenne" på brikka når kameraet pekes mot den. Og er dette en prosumer med f.eks en 200mm telelinse kan resultatet bli katastrofalt. Noen lekt med sol + forstørrelsesglass når de var små? Da ser man fort att ett tynt forstørrelsesglass er nok til å antenne papirark ved hjelp av solstråler. Da kan man jo la fantasien tenke ut hva en 200mm telelinse kan klare På speilrefleks er det ikke like farlig, for der vil brikken bare være eksponert så lenge lukkeren står åpen, og om du tar bildet rett mot sola, så vil det kanskje bare være 1/4000 sekund. Men det som kan være farlig med speilrefleks med optisk søker og telelinse, er å titte på sola gjennom søkeren. Her kommer igjen forstørrelsesglass-teorien inn (bare langt kraftigere når det er snakk om telelinser) og krefter som kan tenne på papir, få maur til å brenne opp (ok jeg var litt sadistisk som liten kanskje ) kan garantert ødelegge øyet ditt for resten av livet. Håper dette gav deg svarene du lurte på Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Noen lekt med sol + forstørrelsesglass når de var små? Da ser man fort att ett tynt forstørrelsesglass er nok til å antenne papirark ved hjelp av solstråler. Da kan man jo la fantasien tenke ut hva en 200mm telelinse kan klare Det du skriver stemmer ikke.... fordi når sola treffer linsa, blir det som en omvendt kikkert. Det er jo retning UT av kameraet som forstørrer, og solas lys inn mot brikken blir jo forminsket. Så jo mindre zoom du har når du sikter, jo "farligere" er det. Men jeg har hørt at det ikke er så farlig som de skal ha det til. Jeg har hørt at det er øynene det er farlig for gjennom viewfinderen.. men det er jeg ikke sikker på. F828 Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Nå tror jeg heller det er du som tuller... Om du tar av objektivet og kikker gjennom det, og prøver å zoome så ser du at det blir større. Og forresten, om det hadde vært retning ut av kameraet som hadde forstørret, så ville jo bildet blitt med mindre forstørring jo mer du zoomer. Så det så. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Det er uansett sola. Bare å se på den uten noe zoom er skadelig for øyet. Er sikkert ikke så digg for diverse elektronikk etc i kameraet. Men som nevnt; et kamera med lukkemekaniske for bildetagningen vil nok funke bra. Men uansett bør nok ikke kameraet peke mot sola for lenge, noe blir jo truffet av lyset. Lenke til kommentar
donjon Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Skal ikke ta parti med noen, men når man zoomer vil jo avbildningen på bildebrikken bli større. Det betyr vel at energien i lyset fordeles på et større område, og faren for at brikken skades blir mindre jo mer man zoomer? Nå har kanskje teleobjektiv større lysåpning enn normal-/ vidvinkelobjektiv, slik at teleobjektiv er farligere likevel? Ikke vet jeg... Lenke til kommentar
rolfy81 Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hvis du tar en kikkert riktig vei mot sola, kan du smelte loddetinn!!! Hvis du har den feil vei kan du ikke få fyr på en dritt. bare prøv selv. Hvis du har en telezoom linse med ca 10x zoom vil det si at du på full tele er ti ganger nærmere solen, eller at du har forstørret solstrålene ti ganger, og det vil igjen si at du kan gange effekten med ti. har ikke peiling på hvor mye effekt solen avgir pr. kvadrat cm ved havet, men la oss si at det er 30w (noe som sikkert ikke er helt borti hampen) det vil si att du ved full tele har ca 300w på den lille bildebrikken din... hvis ikke det er skadelig vet ikke jeg!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå