Gå til innhold

Ny Windows install tar 25GB

Anbefalte innlegg

Ja som dere skjønner la jeg inn windows på en spillter ny HD, men saken er at nå viser den at det er 25GB brukt på HD. Hvordan i svingende kan det være 25GB brukt. Merker jeg alt på HD tar det 1.1GB.

Noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan sjekker du at 25GB er brukt?

Hvordan sjekker du at 1,1GB er brukt?

Det må jo være noe med avlesningen eller programmene som rapporterer det siden de viser så ulikt.

Det kan være som nevnt over at det ene programmet ikke tar hensyn til papirkurven eller andre ting.

Lenke til kommentar
Har du testet den tidligere og vet at det skal være 25gig mer?

Du "taper" noen gig på større disker siden windows oppgir størrelsen forskjellig fra produsent..

Tviler på at det er problemet. Hvis han har sjekket ved å høyreklikke på disken og så velge properties så er jo både brukt plass og total kapasitet på disken angitt med "windows-metode" dvs. 1024. Hvis han ikke har funnet ut på denne måten så må han ha tatt brukt plass + "forsvunnet plass" og funnet ut at det er lik 25GB? Vet ikke... en teori bare.

Lenke til kommentar

Først.

For å sjekke hvor mye plass det er brukt på disken, høyre klikker jeg på c: og så egenskaper. Der står det at det er brukt 25GB

Hvis jeg merker alle mappene på c: tar det 1.1GB

Altså er det 25GB som er i bruk, men hva som tar all den plassen aner jeg ikke.

Jeg har akkurat lakt inn windows på en flunkende ny HD som er formatert i dos og så konvertert til NTFS under windows installeringen.

Og ja. Det er ingenting i papirkurven.

Systemrestore hva da? Har jo ingen system restore da det er en fersk windows.

Endret av fatsheep
Lenke til kommentar

d er faktisk forskjell på om du merker alt og trykker på egenskaper og ser der og hvis du bare merker alt og ser på den lille rubrikken nederst... den rubrikken nederst viser bare størrelsen på alle filene der (d er ikke tatt med filene som ligger i mapper).

ellers kan du sjekke om du har noen skjulte filer der

Lenke til kommentar
d er faktisk forskjell på om du merker alt og trykker på egenskaper og ser der og hvis du bare merker alt og ser på den lille rubrikken nederst... den rubrikken nederst viser bare størrelsen på alle filene der (d er ikke tatt med filene som ligger i mapper).

ellers kan du sjekke om du har noen skjulte filer der

Ja. Jeg vet det. Er ikk ehetl dum da vet du. Har tilogmed tatt med skjulte filer og så merket alle mappene og filene og høyreklikket på egenskaper.

Lenke til kommentar
Få tak i spacemonger, det viser grafisk hvor stor hver enkelt mappe/fil er på harddisken.

Ok. Det skal jeg, men dere andre må bare svare hvis dere har noen teorier.

Jeg stemmer også for å sjekke med Spacemonger 1.4. (NB. Den nyere v2.1 er ikke freeware, men det gjør ikke noe siden v1.4 er glimrende nok som den er.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...