Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva jeg skal kjøpe - noen meninger?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny bil, (Honda Prelude) og det første min audiofile hjerne tenker på er selvsagt: Ny stereo!!!

Har planer om å kjøpe følgende komponenter (skal teste ut pioneer's egenskaper selv denne gang, kun installert dette for andre tidligere):

Sub: 4 stk Pioneer TS-W255C (10", 350 W rms) Pris: 898,-/stk (har tenkt på 12" også, men får se)

Front: TS-C1300R (5,25" 2-veis komponentsett) Pris: 2698,-

Bak: TS-E1375 (5.25" 2-veis coaxial) Pris: ca 1000 (eller no')

Har fra før:

0,5F MDS Kondensator

SPL Dynamics DIG-1450 (til basserne, 1000W RMS i 1ohm)

JVC KS-AX6700 (Til fronsett, 150W RMS x 2 i 4ohm)

Bakhøyttalerne skal kjøres på lavt volum, siden det nesten aldri sitter noen baki allikevel - så jeg drar dem på spiller'n tenker jeg :)

Hvordan tror dere dette kommer til å låte? Vet at kontrollen over basserne blir noe redusert pga drift i 1ohm, men faen heller: 4 stk 10" bør bli bra :) På den annen side er vel 4 stk 12" enda mer unikt, noe jeg setter høyt!

Er det noen som har peil på SPL Dynamics frontsett? Fant et 3-veis komponentsett som man får kjøpt på OKreklame.no for kun 2490,- og jeg har fryktelig lyst på dette (ser bra ut, og har delefilter på 18db/okt!). Men om Pioneer-settet spiller MYE bedre, er det jo bortkastet. Men 3-veis komponentsett er TØFT da, så om lydkvaliteten ikke er mye dårligere vil jeg bestille dette, og kanskje satse på SPL Dynamics all over. (Bortsett fra basserne, siden Pioneerene spiller J***IG bra til den prisen!!!)

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt:

IKKE KJØP DET DU HAR LISTA OPP HER!

sånn...

Du får mye og bedre lyd for penga ved å ta en titt på andre merker.

For å ta subene først. Altså; Pioneer? 4 råtne 10"???

Pioneer frontsett? Uhhhhhuhhh!

Kjøp heller en skikkelig 12" så vil du få mer lyd, bedre lyd og plass til overs.

sjekk ut Musical Transparency

og send en mail tl Glenn og be om tilbud på (forsterkere), komponenter og sub.

Resonant Engineerings 12" XXX vil spille enormt mye bedre og antageligvis høyere enn de 4 10" til samme prisen.

Ikke la deg lure av bling-bling avertering og jukse-watt!

JVC og SPL Dynamics???

Bah!

Sjekk heller ut Autosound og DynaBel forsterkerne der.

Banker JVC og SPL Dynamics kassene lett i både kvalitet, ytelse og pris.

Ikke meninga å være overmåte kritisk, men unner ingen å ha Pioneer-lyd i bilen, når de kunne hatt kremlyd :)

Tips nr 2:

Bilforumet.nnet ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Poenget med Pioneer (i mitt tilfelle) var at jeg får veldig gode priser på merket (2 stk 1201SPL for 2500 spenn, og frontsettet til 1700,- (veil. er 2700,-).

Greit, det finnes 24506 merker som spiller bedre, men til samme pris? Neppe.

Når det gjelder Musical Transparency - skal være temmelig ivrig om man kjøper så dyre elementer som den sjappa selger, uten å ha hørt (om) dem. Den dagen noen demonstrerer noe disse selger for meg, i en bil, kan jeg tenke på det.

Dessuten går det jo steike meg ikke an å si at man ikke unner noen pioneer-lyd. Pioneer er ikke akkurat kjent for dårlig lyd! Men jeg kan si meg enig i det faktum at når man snakker om Pioneers dyrere bilforsterkere, er det mye annet som scorer bedre på pris/kvalitet-skalaen.

Og ellers - én 12"er spiller umulig bedre enn 4 10". Du kan ikke komme med en sånn uttalelse før du kjenner til alle fakta (som f.eks FORSTERKEREN som brukes). Har en SPL DIG-1450, som gir >1000W RMS i 1ohm. Ved 4 stk 4ohms 10", vil disse i teorien få 250W RMS/stk (ved maks nivå, noe som ALDRI inntreffer, men la oss bruke det som et eksempel). Den 12"ern din må i såfall tåle minst 1000W RMS, ha doble 2ohms spoler og koste mindre enn 3600,- (3000 med min rabatt). I tillegg kommer det lydmessige aspektet ved saken (i den grad dette er aktuelt ved kjøring i 1ohm). I og med at de 4 10"erne spiller like høyt når de får 250W (som ikke er i nærheten av de 400WRMS de tåler) som 12"ern når den får 1000W (som antakelig er sånn ca. maks anbefalt RMS-verdi), vil 10"erne gi bedre lydkvalitet ved samme lydnivå sammenliknet med 12"eren. En høyttaler som slår nær smertegrensen, som 12"eren vil gjøre i dette tilfellet, er ikke akkurat en fryd for øret (ikke at det høres bedre ut når forsterkeren makser ut heller).

Vel, rekker ikke skrive mer, ettersom pausen snart er over (er på jobb), men som med så mye annet, er bilstereo også en smakssak.

Ville bare at folk skal ta rådene dine med en klype salt, du høres alltid så (litt for) selvsikker ut her i forumet. Kan hende det er noen andre som ikke er helt blåst heller vettu.

Lenke til kommentar
Poenget med Pioneer (i mitt tilfelle) var at jeg får veldig gode priser på merket (2 stk 1201SPL for 2500 spenn, og frontsettet til 1700,- (veil. er 2700,-).

Greit, det finnes 24506 merker som spiller bedre, men til samme pris? Neppe.

Når det gjelder Musical Transparency - skal være temmelig ivrig om man kjøper så dyre elementer som den sjappa selger, uten å ha hørt (om) dem. Den dagen noen demonstrerer noe disse selger for meg, i en bil, kan jeg tenke på det.

Dessuten går det jo steike meg ikke an å si at man ikke unner noen pioneer-lyd. Pioneer er ikke akkurat kjent for dårlig lyd! Men jeg kan si meg enig i det faktum at når man snakker om Pioneers dyrere bilforsterkere, er det mye annet som scorer bedre på pris/kvalitet-skalaen.

Og ellers - én 12"er spiller umulig bedre enn 4 10". Du kan ikke komme med en sånn uttalelse før du kjenner til alle fakta (som f.eks FORSTERKEREN som brukes). Har en SPL DIG-1450, som gir >1000W RMS i 1ohm. Ved 4 stk 4ohms 10", vil disse i teorien få 250W RMS/stk (ved maks nivå, noe som ALDRI inntreffer, men la oss bruke det som et eksempel). Den 12"ern din må i såfall tåle minst 1000W RMS, ha doble 2ohms spoler og koste mindre enn 3600,- (3000 med min rabatt). I tillegg kommer det lydmessige aspektet ved saken (i den grad dette er aktuelt ved kjøring i 1ohm). I og med at de 4 10"erne spiller like høyt når de får 250W (som ikke er i nærheten av de 400WRMS de tåler) som 12"ern når den får 1000W (som antakelig er sånn ca. maks anbefalt RMS-verdi), vil 10"erne gi bedre lydkvalitet ved samme lydnivå sammenliknet med 12"eren. En høyttaler som slår nær smertegrensen, som 12"eren vil gjøre i dette tilfellet, er ikke akkurat en fryd for øret (ikke at det høres bedre ut når forsterkeren makser ut heller).

Vel, rekker ikke skrive mer, ettersom pausen snart er over (er på jobb), men som med så mye annet, er bilstereo også en smakssak.

Ville bare at folk skal ta rådene dine med en klype salt, du høres alltid så (litt for) selvsikker ut her i forumet. Kan hende det er noen andre som ikke er helt blåst heller vettu.

I det nevnte tilfellet så har faktisk suben jeg har i avataren vært sammenlignbart med 4 10" TS-W255C. Denne tåler 1200W enkelt og enkelte kjører den på 1500W daglig. Dette er en rendyrket SQ sub i motsetning til TS-W255C, som heller mer mot SPL til sammenligning. Spiller sinnsvakt hardt og rent, i tillegg til høyt uten forvrengning. En av disse er målt til 152.8 db på den nyeste termlabmicen i en konkurranse i USA, en annen har vært målt til 144 db med en normal -ikke ren SPL- installasjon. Pris ferdig importert var kr. 3460. Med de små 530W jeg forer den med for øyeblikket spiller den mer enn høyt nok og gir et bra punch i mage og rygg om det er målet...

Xmax er på 26mm. Til sammenligning er Xmax på RE XXX 32mm, og disse tåler enda mere watt og spiller muligens enda renere.

Klart forsterkeren har noe å si, men signalet en høyttaler får skal gjengis av høyttaleren og da er det denne som er mest kritisk når det kommer til gjengivelse, medmindre det er uforholdsmessig mye støy på utgangstrinnet på forsterkeren.

Grunnen til at jeg virker skråsikker på enkelte ting er bygd på erfaringer, både praktisk og teoretisk. Om du ikke liker det jeg skriver får det så være, men jeg prøver alltid å ha en saklig tone og gi best mulig råd utfra mine forutsetninger.

Det at du sier du ikke har hørt om merkene MT fører viser at du ikke har satt deg grundig nok inn i HiFi. Eton, Docet Lector osv er jo kremprodukter av høy klasse!

Pioneer har veldig bra produkter når det gjelder spillere for bil og dels hjemme DVD - markedet, men høyttalerne til bilstereobruk ville jeg ikke anbefalt.

Men klart, får du store rabatter så skal ikke jeg nekte deg å kjøpe Pioneer, jeg vil bare ikke anbefale det til andre som betaler ordinær pris.

Tilslutt: Peace!

Forumet er til for å utveksle erfaringer og meninger, og viser det seg at du får en installasjon som banker folk med Focal el.l til samme prisen, så legger jeg meg flat for det. Jeg har bare vanskelig for å tro det.

Lykke til med innkjøp og installasjon :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Bare en ting jeg bet meg merke i... De reklamerer med jensen kondensatorer...

Nå har navnet stort sett ingenting å si på kondensatorer da, men...

Jensen? Makan til nedgang i kvalitet det merket har hatt siste 20 årene unner jeg ingen..

Lenke til kommentar

Jeah...SPL Dynamics e kraftige saker! S P L !! Hvordan frontsettene er vet ikke jeg, men subben er bra. Kompis av meg kjørte to stykk spl dynamics subber baki en opel calibra....146,4 desibel skulle være nok for de alle fleste! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...