Gå til innhold

Billig dansk vannkjøling? 800,- for alt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kjenner denne løsningen?

 

http://www.theinquirer.net/?article=16137

Det er vel neppe Antarctica CPU-blokken som medfølger i settet, men Aseteks "gamle" blokker er slett ikke dårlig. Black Ice Pro Radiatoren som følger med er jo også meget god. Pumpa er både god og stille. Man kan jo alltids kjøpe en Antarctica-blokk ved siden av.

 

KT03-L20

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Mulig dette er et unødig spørsmål. Kan denne løsningen brukes i de fleste miditower kabinetter, eller må jeg ha noe annet i tillegg til denne løsningen?

 

Flere nevner lekkasje. Er det et problem med denne? Hjelper ikke om den er billig hvis jeg risikerer å ødelegge en pc til 15-20.000,-

Lenke til kommentar
Mulig dette er et unødig spørsmål. Kan denne løsningen brukes i de fleste miditower kabinetter, eller må jeg ha noe annet i tillegg til denne løsningen?

 

Flere nevner lekkasje. Er det et problem med denne? Hjelper ikke om den er billig hvis jeg risikerer å ødelegge en pc til 15-20.000,-

Kan nok brukes i de fleste midi-kabinett, ja. Men noe modding må du nok regne med. Bl.a. å kutte hull i toppen til radiator. Men alternativt kan du jo bruke denne.

 

Lekkasjen er kun et problem dersom du ikke kutter slangene helt rett. Gjør du dette er det ikke noen fare for lekkasje. Men ettersom det er hurtigkobling, så bør du frakte kabinettet forsiktig, når/om du gjør det. Slangene må sitte godt nede i koblingene for at lekkasje ikke skal være et problem. Følger du bare manualen, som forresten følger med Waterchill, vil det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri(før nå) vurdert annet enn luftkjøling fordi løsninger som kompressor og vannkjøling ofte har vært meget dyre og mest for de spesielt interesserte, og stort sett for de som overklokker og trenger god kjøling.

 

Mange(som ikke skal overklokke) tenker også at 2-6.000 for et kjølesystem umulig kan være verdt pengene, men det man glemmer da er at et slikt kjølesystem ofte følger en videre i flere kabinetter og oppgraderinger fremover.

 

Jeg kommer ikke til å klokke noe spesielt, men derimot kunne jeg tenke meg vannkjøling for å få tilnærmet lydløs maskindet når jeg bygger min neste pc(når A64 er moden på s939).

 

Jeg ønsker her å bli kvitt alle vifter som kan fjernes. Må sikkert beholde en 120mm utblåsvifte i bakkant som er tilnærmet lydløs på lavt turtall, bare for å ha noe luftsirkulasjon i kabinettet. Men den vil som sagt være lydløs.

 

Men et par spørsmål.

 

1. Bråker radiatoren og pumpen?

2. Vil jeg kunne kjøle harddiskene med dette? De sitter ofte tett sammen(hvis alle plasser er opptatt) og i dag kjøles de med luft som blåser på/mellom de.

3. Må man som oftest bytte vannkjølingskomponenter når man bytter skjermkort?

4. Trenger man luftsirkulasjon når man har vannkjøling? tenkte mest på evt. å fjerne statisk ladet luft, kondensfare etc.

5. Bør man ha egen strømforsyning til vannkjølingen?

 

Regner med at det er skrevet mange gode guider rundt dette, og kommer til å lese mange av de før jeg begynner.

 

 

EDIT:

 

Fant fort ut at jeg stilte noen unødige spørsmål her.

- Radiatoren bråker ikke mer enn viftene man har på den. En svær bilradiator med diger vifte som bare svever rundt må være ideelt?

- Hardiskene må da selv benytte kjøleadaptere og stå i 5,25" brønner.

- Egen strømforsyning er vel en selvfølge.

 

Lønner det seg å bygge det meste av ting som radiator, pumpe, vanntank ekstra strømforsyning inn i samme kabinettet som pc'en? Eller lønner det seg å ha alt dette utenfor pcen? Kanskje i et eget "kjøleløsning" kabinett evt. på størrelse med en UPS el.?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En stor radiator betyr ofte stillere vifter. Så hvis du skaffer en bilradiator, kan du antageligvis kjøre det helt fint uten vifter, så sant du ikke klokker noe serlig.

 

Du kan kjøpe hd-kjølere, men som du selv skrev, tar disse som regel en 5,25".

 

Du trenger ingen egen strømforsyning til vannkjøling. Det eneste som trekker strøm er som regel vifte og pumpe. Vifta kan du fint koble til den vanlige strømforsyningen, og pumpa har som regel sin egen stikkontakt.

 

Bytting av vannkjølingskomponenter ved bytte av hardware må du nok regne med av og til. Men du kan være framtidsrettet ved å velge en cpu-blokk som passer mange prosessorer. Tror waterchill-blokka gjør det. Når det gjelder gpu, varierer dette veldig. Man kan av og til kjøpe ombyggingssett, men de fleste blokker må du enten bytte ut eller modde selv.

 

Litt luftsirkulasjon er alltid lurt. Men du kan jo slå 2 fluer i en smekk, og plassere radiatoren slik at den vifta også drar luft ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
En stor radiator betyr ofte stillere vifter. Så hvis du skaffer en bilradiator, kan du antageligvis kjøre det helt fint uten vifter, så sant du ikke klokker noe serlig.

 

Du kan kjøpe hd-kjølere, men som du selv skrev, tar disse som regel en 5,25".

 

Du trenger ingen egen strømforsyning til vannkjøling. Det eneste som trekker strøm er som regel vifte og pumpe. Vifta kan du fint koble til den vanlige strømforsyningen, og pumpa har som regel sin egen stikkontakt.

 

Bytting av vannkjølingskomponenter ved bytte av hardware må du nok regne med av og til. Men du kan være framtidsrettet ved å velge en cpu-blokk som passer mange prosessorer. Tror waterchill-blokka gjør det. Når det gjelder gpu, varierer dette veldig. Man kan av og til kjøpe ombyggingssett, men de fleste blokker må du enten bytte ut eller modde selv.

 

Litt luftsirkulasjon er alltid lurt. Men du kan jo slå 2 fluer i en smekk, og plassere radiatoren slik at den vifta også drar luft ut av kabinettet.

Og viss du ikkje får vaterchill blokka til å passe, så er det bare å "orge" seg ein liten bit plexi, og lage ein topp sjølv. Det einaste verktøyet du trenger er ein hånddrill og ein sag til å kutte plexien med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...