Gå til innhold

Hvordan bygger dere opp databasene deres?

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt phpMyAdmin, ble dette fort forferdelig tungvint. Det tok lang tid, ble my scrolling og klikking.

Har installert mysql på maskina mi (windows) og setter igang - for så å oppleve at som jeg har over 9 kolonner i tabell min, så skriver den over teksten (kjører altså mysql i cmd). Det blir jo håpløst å jobbe sånn..?

Hvordan er det dere bygger opp databasen? Er det noen smarte løsninger?

Må jeg kanskje bygge et slags web-grensesnitt, der jeg logger på og har selv designet en side med de feltene jeg skal plotte inn...?

Ser positivt på innspill.

EDIT: pressiseringer

Endret av Glenn'ern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker et program som heter DBDesigner. Helt genialt syns jeg. Har ikke link, men prøv å google så finner du det sikkert.

Kan lage tabeller og relasjoner lett som bare det. Så lager du SQL script av det, og importerer til phpmyadmin. Kan også gå direkte inn i databasen tror jeg. Og du kan "reverse engineer" databaser.

En ting som er litt tungvint med det, er at du ikke kan dra linjene til relasjonene akkurat slik du vil. Må derfor være litt kreativ for at linjene ikke skal gå gjennom tabeller og sånn. Ikke noe stort problem, ser bare litt finere ut når du printer det ut, om ikke relasjoner går gjennom tabeller... ;)

Går greit å få til da, jeg har 32 tabeller i databasen min, og bare en relasjon går gjennom en tabell (den var klin umulig å få til uten å redesigne, og det gadd jeg ikke).

Anbefales! :)

Lenke til kommentar

Eg tenker bruker vanlegvis ein dag eller to som eg tenker på kva informasjon eg trenger i det "scriptet". Deretter skriver eg alt ned, for deretter å tenke ut den beste database layouten. Tilslutt setter eg det opp i phpmyadmin. Kunne sikkert klart det raskere med andre programmer, men då må eg kjøpe lisenser etc + det tar jo ikkje lengre enn 15-20minuttene å sette opp 30+ tabler i phpmyadmin så lenge du har alt planlagt fra før.

Lenke til kommentar

Eneste måten å lage skikkelige databaser på er å bruke sql kommandoer. Å bruke ett eller annen fikst program fungerer ofte ikke slik du vil ha det. Mitt råd til deg er å finne deg en bok eller lete på internett for så å lære deg hvordan opprettingen av databaser foregår

Lenke til kommentar

Det å designe databaser er jo et fag i segselv. Personlig gjør jeg mye med penn og papir for design, det er vurderingene rundt designet som er det viktige :) Om en brukere det ene eller det andre for å få det inn i databasesystemet er egentlig ikke så nøye, så lenge det gjør hva en ønsker. Hvis ikke antall tabeller ol. er alt for mange så kan det ofte gå greit å bare trykke ned et sql skript og kjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...