Gå til innhold

100% load når jeg kopierer/brenner

Anbefalte innlegg

Cpu'en går på 100% load når jeg kopierer,brenner ut ting å jobber med tunge ting..

Dette skjedde vel egentlig etter litt overklokking

Kan ikke høre på musikk mens jeg kopierer osv :(

Har hørt det kan være at pci/ide/cpu ikke kjører likt..Noen som vet noe om dette?

system:

asus a7n8x-deluxe

amd 2600+

1024 pc3200 ddr

2*ata hdd

Har vurdert en formatering men har så sykt mye stash jeg ikke får brent ut, og er redd for å miste :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DMA (Direct Memory Access) mode er at kontrolleren selv henter data til/fra harddiskene istedenfor at CPU gjør det.

Når CPU tar seg av overføringene kalles det PIO (Programmed Input/Output) mode.

DMA-kontrolleren (IDE-kontrolleren) kan lese/skrive data MYE kjappere enn CPU-en kan.

Lenke til kommentar

Av og til må en reboot til, selv om en ikke får beskjed om det. Og DMA må selvfølgelig også være skrudd på i BIOS (noe den som regel er som "default").

Hvis det fremdeles ikke funker må du sjekke om du har installert chipset-drivere, og at du har en ordentlig IDE-kabel. (80-leders. IKKE den gamle 40-leders kabelen).

Noen runde, og lange IDE-kabler har for dårlig signalkvalitet og vil dermed forårsake at modusen automatisk blir stilt ned til PIO.

Det er også viktig at Master/Slave/CS er satt opp riktig. Master skal ALLTID på enden av kabelen. Slave skal aldri stå alene på en kabel. Har du en 80-leders kabel hvor det ser ut som det er brudd på en av lederne så kan du sette begge enhetene på CS (Cable Select).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...