henriksern Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Heisann! jeg har ganske lenge nå ønsket å lære trommer, men har aldri fått startet. men nå har jeg mye fritid, og tenkte da å prøve meg har dere noen tips? hvor å starte, hvem hva hvordan for å si det sånn.. er det vanskelig? osv osv. Henrik Lenke til kommentar
Mikal Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Det første du bør gjøre, er å skaffe deg en trommelærer. Veldig viktig. Også skaffer du et billig øvnings-sett. Mens du stiger i "gradene" kjøper du bedre trommer. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 De aller fleste klarer en basic takt i løpet av 30 minutter, ta det derifra. Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Det første du bør gjøre, er å skaffe deg en trommelærer. Veldig viktig. Også skaffer du et billig øvnings-sett. Mens du stiger i "gradene" kjøper du bedre trommer. Men likevel: 1. Det er ikke alltid nødvendig med en trommelærer (men det hjelper). Du kan lære deg selv, ved å lese bøker, og se på videoer etc. 2. Det er mye bedre å spille tøft på et kjipt tromme-Z enn å spille kjipt på et tøft et. Begynn med noe som gir deg mye for pengene, og invester i skikkelige skinn etter en tid. 3. Øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve, øve... Stå på! Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 takk for tips får lete etter en trommelærer og et billig sett. da er det bare å håpe naboen takler litt støy.. Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 takk for tips får lete etter en trommelærer og et billig sett. da er det bare å håpe naboen takler litt støy.. TAMA har helt greie sett til en billig penge. Rockstar og Swingstar er helt OK. Dersom naboene er vanskelige, kan det kanskje lønne seg å satse på et sett med pads? Evt. å legge i såpass penger at du får deg et Roland VDrum-sett... Fremdeles lykke til Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Takk takk! godt å få litt starthjelp. så litt på TAMA trommesett, kosta jo ikke stort, ihvertfall ikke i utlandet. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg vil å lære å spille trommer engang, men satser bare på gitar enda Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Gøy å se enda en fremtidig trommis . Har selv spilt i 13 år, kan prøve å gi noen tips, i tillegg til de som allerede er nevnt. En trommelærer kan være det beste, i allefall i starten for å få inn basiskunnskaper som riktig slagteknikk/stikke-holding og sånne ting. Sett noen tilfeller selvlærte trommiser som sliter med tromme-utviklingen p.g.a. ikke god nok innøvd teknikker, har "spilt på sin måte" i alle år, for å si det sånn... Man kan jo selvfølgelig lære mye av videoer og bøker, men en lærer vil i min mening være aller best. Når det gjelder utstyr så synes jeg det blir litt småfeil å si at det er bedre å spille tøft på kjipt sett enn kjipt på dyrt. I starten vil man spille "kjipt" uansett, og jeg synes det er ekstremt mye bedre å spille kjipt på bra sett enn kjipt på kjipt sett. Det virker mye mer inspirerende (synes hvertfall jeg), og man har faktisk lyst til å øve hver dag på et sett som er bra og holder stand enn på et med "smårusten" finish der kanskje holderne svikter innimellom og stativene knekker sammen (satt veldig på spissen her, men går ut fra at du skjønner hva jeg mener ). Så mitt tips er å gå for et så bra sett du kan, men du må også tenke på cymbaler. Disse er egentlig viktigere å kjøpe så gode som mulig enn trommene, for de kan man jo ikke skifte noe på eller stemme til å låte bedre, i motsetning til trommene... Er flere gode trommeprodusenter og cymbal-merker der ute, Tama som nevnt er bra, samme med Pearl, Yamaha, Premier, Sonor, Mapex, sikkert noen flere også men disse vil jeg mene lager noen av de beste settene, spesielt for nybegynnere. Lykke til! Endret 28. mai 2004 av ZprMario Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Når det gjelder utstyr så synes jeg det blir litt småfeil å si at det er bedre å spille tøft på kjipt sett enn kjipt på dyrt. I starten vil man spille "kjipt" uansett, og jeg synes det er ekstremt mye bedre å spille kjipt på bra sett enn kjipt på kjipt sett. Det virker mye mer inspirerende (synes hvertfall jeg), og man har faktisk lyst til å øve hver dag på et sett som er bra og holder stand enn på et med "smårusten" finish der kanskje holderne svikter innimellom og stativene knekker sammen (satt veldig på spissen her, men går ut fra at du skjønner hva jeg mener ). Skjønner hva du mener, men mener fremdeles at det er veldig mye utstyrsfetish ute og går. (Jeg må bare få legge til at jeg ikke er trommis, men har forsøkt meg på det meste av intrumenter, og har spilt gitar i 19 år.) Vet i alle fall såpass at et dyrt sett gjør deg ikke til en supertrommis, men en supertrommis kan spille kult på et ganske kjipt sett. Det skal selvfølgelig ikke være så kjipt at det faller fra hverandre, da. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 I see your point , ikke noe i veien for at man kan spille tøft med et dårlig sett nei, men det er altfor mange tilfeller av billigsett der ute (trax/db percussion/percussion plus/cb og lignende merker du får kjøpt for et par tre tusen) som ikke holder mål, hardware-messig spesielt. Har sett stativer som knekker sammen helt uten grunn og trommer som rett og slett hopper av festene når du spiller på de. Er derfor jeg mener at det vil lønne seg å gå for så bra utstyr som du har råd til, av kvalitetsprodusenter, ikke billigere sett enn f.eks Tama Swingstar/Pearl Forum/Yamaha Rydeen osv. Dette er den absolutte grensen etter min mening for hva som er holdbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå