Gå til innhold

Trenger litt info om Lacie 1TB USB disk

Anbefalte innlegg

Har lenge siklet etter denne:

http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=LAC300875

Uansett:

Har hørt at denne er satt sammen av 4x 250 GB disker. Er det noen som vet hvordan den er satt sammen ???

Er det 4 disker som er satt i raid eller???

Går det an at 1 disk ryker, slik at du mister alt du da evnt har på de resterende 3 diskene ?

Noen som har erfaringer fra denne, som evnt. kan anbefale den eller ikke anbefale ???

Er det noe annet man bør bemerke seg når det gjelder denne ?

Ser at det har vært et voldsomt prisras på den, og at man kan plukke den opp for kroner 9143,- hos databutikken.com . Ikke så aller verst

Mvh

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at den der ser jævlig fristende ut, men jeg ville seriøst ikke gått for noe sånt ass! Hvis den der blir herpa, da mister du utrooolig mye for å si det sånn. Pga at det er så mange feil med eksterne HD'er, så ville jeg ikke investert såpass mye penger på hd'er. Dette er bare min mening selvfølgelig, og du må jo høre flere synspunkter fra de andre her :yes:

Har selv en WD 250 gig Ekstern hd. Den funker perfekt, ingen problemer med den. Men en venn av meg hadde en maxtor 200 gig som ble fucka bare sånn helt plutselig. Han hadde over 150 gig der md filmer,mp3,bilder. Så plutselig skrur han den på en dag, så står det at alle filene er korrupte. Han måtte formatere hele greia og mista ALT!

Det siste jeg skrev var litt off-topic, men poenget er: Ikke kjøp EKSTERN HD fra MAXTOR!

:)

Lenke til kommentar
Har browset litt rundt her: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10118 og det ser for meg ut som om det er én fysisk disk.

Ja det er nettopp det Lacie vil at du skal tro.

Men jeg har løftet på "disken" og følt tyngden (ja den veier mellom 4 og 5 kg). Så ingen skal komme og fortelle meg at det kun er én harddisk inne i det kabinettet...

Grunnen til at Lacie ikke oppgir at den består av flere enn én harddisk er jo for at den skal markedsføres som ETT produkt, og ikke et produkt satt sammen av flere andre produkter... Ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Hvis det er 4 Disker som er satt i raid, vil det med andre ord si det samme som at om 1 disk ryker, så ryker hele greia....

Har behov for en STOR disk, da jeg har større databasefiler som jeg gjerne skulle hatt samlet på en og samme plass/disk.

Vil kanskje bli sikrere, og bedre å kjøpe 4 interne disker samt en raid kontroller.....

-z00l-

Lenke til kommentar
Jeg vet at den der ser jævlig fristende ut, men jeg ville seriøst ikke gått for noe sånt ass! Hvis den der blir herpa, da mister du utrooolig mye for å si det sånn. Pga at det er så mange feil med eksterne HD'er, så ville jeg ikke investert såpass mye penger på hd'er. Dette er bare min mening selvfølgelig, og du må jo høre flere synspunkter fra de andre her :yes:

Har selv en WD 250 gig Ekstern hd. Den funker perfekt, ingen problemer med den. Men en venn av meg hadde en maxtor 200 gig som ble fucka bare sånn helt plutselig. Han hadde over 150 gig der md filmer,mp3,bilder. Så plutselig skrur han den på en dag, så står det at alle filene er korrupte. Han måtte formatere hele greia og mista ALT!

Det siste jeg skrev var litt off-topic, men poenget er: Ikke kjøp EKSTERN HD fra MAXTOR!

jeg har tre eksterne disker fra Maxtor, og har ikke opplevd problemer. Så det blir bare dumt å skrive med store bokstaver at man ikke skal kjøpe Maxtor diskene.

Har du andre bevis på at disse diskene ikke fungerer, eller er så mye dårligere enn WD??? Regner ikke med det.

Alle vet at en gang i blant ryker en disk, dette gjelder både eksterne og interne. Og skulle alle som opplevde dette si at man ikke burde kjøpe denne type disk, ville vi ikke kunne kjøpt disker fra noen, for alle opplever feil en gang i blant. Vi snakker masseproduksjon her. ;)

Så skjerpings :thumbup:

Lenke til kommentar

LOL :p

Aldri hørt om programmer som gjennopretter formaterte/slettet/korrupte filer?

Hadde samme problemet for en stund siden med min 160 gig WD, ikke noe problem å fikse, eneste minuset er at du må ha en annen disk med nok ledig plass som det du skal gjennoprette.

Getdataback/filescavenger/Ibas... Velg selv ;)

Ps... Ibas er dyre.

Lenke til kommentar

Om du, Sin Hazzard, hadde brukt auene i hodet i stadenfor brunauet, hadde du sett att han treng stor plass for å lagre ein større database på _ein_ disk.

Kven seier at det er hans private disk?

Det kan være firma-innkjøp.

.. og angående disken.

Eg aner ikkje om det er ein eller fleire disken (vil tippe på fire stykk), men eg har aldri hatt problem med lacie-disker som står med konstant load over lengre tid.

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Om du, Sin Hazzard, hadde brukt auene i hodet i stadenfor brunauet, hadde du sett att han treng stor plass for å lagre ein større database på _ein_ disk.

Hehehe..... Det var faktisk en brukbar diss ;)

Men jeg regnet med at han skulle ha den selv, som oftest så oppgir man at man skal kjøpe for et firma hvis man skal det. Samtidig så er det kanskje et lite flertall av de som kjøper til seg selv enn de som handler for et firma, ihvertfall her på forumet.... Eller hva nmedaas?????? :devil::devil::devil:

Og hvis du skal ha ekstern disk så er det vel samme faen om det er en eller fire?? Alle har jo plass på rommet sitt eller noe annet sted for å legge dem på, eller er jeg den eneste på forumet her som tilfeldigvis har eget rom? :hmm:

Tror ikke det nei.

Anngående LaCie: Det er fint at du nmedaas ikke har hatt problemer med de harddiskene, kanskje jeg spanderer på meg en etter å høre din erfaring, TAKK :green:

Edit: Muligens skrivefeil, hadde dårlig tid.

Lenke til kommentar

jeg har tre eksterne disker fra Maxtor, og har ikke opplevd problemer. Så det blir bare dumt å skrive med store bokstaver at man ikke skal kjøpe Maxtor diskene.

Har du andre bevis på at disse diskene ikke fungerer, eller er så mye dårligere enn WD??? Regner ikke med det.

Alle vet at en gang i blant ryker en disk, dette gjelder både eksterne og interne. Og skulle alle som opplevde dette si at man ikke burde kjøpe denne type disk, ville vi ikke kunne kjøpt disker fra noen, for alle opplever feil en gang i blant. Vi snakker masseproduksjon her. ;)

Så skjerpings :thumbup:

Les litt på forumet her. Du vil se at det er utrooolig mange klager på maxtor ekst. hd'er. Dessuten kjenner jeg flere folk som har fått det samme problemet. sånn helt plutselig kommer det opp en feil om at alle filene har blitt korrupte. Og dermed må man formatere. Dette skjer etter en stund med å bruke hd'ene deres. Jeg snakker ikke bare tull nå, Myhken2.

Det er utrolig mange på forumet her som har lagt ut klager på Maxtors 200/250 gig ekstern harddisker. Det er en feil med dem som Maxtor selv har innrømmet, og de jobber med å fikse den nå. Men til dere som har kjøpt ekstern hd fra maxtor, kommer det til å bli noen feil på harddiskene deres før eller senere. Du trenger ikke å tro meg, bare les selv rundt omkring her på forumet og på andre data-forum. Jeg har vel ikke noe glede av å 'disse' maxtor for de ekstern hd'ene deres, jeg prøver bare å si ifra at de har feil på 200/250 gig ekstern hd'er.

-D.G-

Lenke til kommentar

LOL :p

Aldri hørt om programmer som gjennopretter formaterte/slettet/korrupte filer?

Hadde samme problemet for en stund siden med min 160 gig WD, ikke noe problem å fikse, eneste minuset er at du må ha en annen disk med nok ledig plass som det du skal gjennoprette.

Getdataback/filescavenger/Ibas... Velg selv ;)

Ps... Ibas er dyre.

Hmm, jeg kjenner faktisk ikke til noe av dette med gjenoppretting. Han har en 200 gig ekstern hd som ble formatert, og en 120 gig intern hd. Er det mulig å gjennopprette så mye så mulig av den formaterte 200 gig hd til den 120 gig intern hd som han har i maskinen? Siden han har ikke annet enn programmer der, så det er massevis av plass der. Hvis dette går, hvilket program passer best tror du?

Kunne du skrive litt mer om åssen dette funker her, eller sende meg en PM på det?

Takker, D.G :)

Lenke til kommentar
Kven seier at det er hans private disk?

Det kan være firma-innkjøp.

Tihi, hvor mange firmaer har db'er opp mot 1Tb på en server? Og hvor aktuelt er deet at de kjører eksterne ide-disker ? Et så stor firma som har db'er på opp mot 1Tb har råd til å fyre inn et SAN med en haug med scsi-disker :yes::yes::dribble::dribble:

Lenke til kommentar
Det er umulig med dagens teknologi som er maks 100GB pr. plate, altså må disken ha 10 plater for å oppnå 1 TB. Jeg har aldri sett harddisker i standard fysisk størrelse som har flere enn 3 plater.

Bare for å nevne et par:

IBM Deskstar "deathstar" 75GXP 75GB har 5 plater a 15GB.

Hitachi Deskstar 7K400 400GB har 5 plater a 80GB.

Jeg har også sett SCSI-disker i litt større størrelse (4,3cm tykkelse i stedet for 3,5cm) med hele 10 plater.

Men det er ikke poenget her, LaCie er ikke i standard 3,5" størrelse, men et kabinett med 4 stk 3,5" disker.

PS. angående det med sikkerhet, så bør du uansett ikke ha dataene kun på en plass. Sørg for å ha nødvendig backup en plass. (der er kanskje denne 1TB-greia er til?)

PPS. Hvis du kjøper 160GB disker så blir det billigere: 6*160GB = 960GB til 6*761= 4566kr. På denne måten får du nesten dobbelt så mye plass (2TB) for samme pris som den LaCie'n til 10.000 kr. Bare husk å beregn PCI ATA-kontrollere, PSU og et fullsize ATX-kabinett med i prisen. (LaCie'n er uansett ikke så veldig flyttbar)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...