Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke engang PD170 har ekte widescreen. PDX10 har det, men merkelig nok ikke TRV950 (som er søstermodellen).

Jeg har nettopp satt sammen en film vi laget i sommer med mitt TRV900 (eldre modell) hvor vi altså filmet i sånn "falsk" widescreen som kameraet mitt hadde. Og jeg tror at dersom du noensinne kommer til å lage noe i widescreen, så bør du holde deg unna falsk-widescreen-kamera. Jeg ser nå etter å ha rendret filmen ca 3 ganger (først grovklippe, så klippe, så mastereffekt-ting) så begynner jeg å tydelig se noen horisontale linjer som resultat av DV-kompresjon. Dette er mildt sagt EKSTREMT og INTENST irriterende, og hadde ikke vært på langt nær like fremtredende dersom jeg hadde hatt full oppløsning. Det er selvfølgelig ikke noe "vanlige" folk legger merke til, men for en fotograf ødelegger det mye av intrykket.

Jeg tipper Sony ikke gadd å implementere denne funksjonen (ekte 16:9-brikke på PD170) rett og slett fordi de vil presse semiproffe til å kjøpe minimum de 100000-kronerskameraene med innebygde widescreen-CCDer. 500W og 570WS het dem sånn ca. Tipper også de har avtaler med Optex og Century Optics som tar 10000 per solgte anamorfe linse til disse kameraene (anamorfe linser er linser som presser sammen bildet og derav gir widescreen)... Helt sinnssyke priser.

Altså: irriterende at produsentene ikke gir oss det de er i stand til! GRUSOMT irriterende. De KAN virkelig gi oss billige HD-kamera med 2/3 toms stor CCD og 1920x1080p oppløsning, men dem gjør det ikke siden det vil ødelegge for dems dyrere kamera... ARRRgh jeg skal starte mitt eget kameraselskap og gi folk det dem trenger....

Beste alternativet til PD150 blir nok Panasonics AG-DVX100, som har skikkelig widescreen.

men: ekte widescreen for oss "dødelige" finnes i følgende kamera: Sony: TRV80, HC85, PC105, PC33, PC330, PDX10, Canon: MVX2xx, MVX2x, MVX3, Panasonic: AG-DVX100.

Det er sikkert flere enn disse også men ikke som jeg klarte å se i farta.

Lenke til kommentar

takk for svar...

Skal lage en reklamefilm for et reisebyrå og skal bruke pd-150,

så det var derfor jeg lurte.. Er litt kjipt hvis jeg skyter alltid i "16:9" ,

og det viser seg at resultatet ikke blir tilfredstillende..

Irriterende at kamera i den prisklassen ikke har ekte widescreen,

men sånn er livet i blandt..

(Jaja skal ikke sippe mer :p )

Grobian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...