inaktiv000 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hei, på jobben har vi en Cisco (827?) router. Den skal ha støtte for VPN, men jeg kan ikke nok Cisco til å sette opp. Planen er å kunne koble meg fra én PC (Windows 2000) til nettverket på jobben. Kan noen hjelpe meg igang? Et alternativ kan vel være å sette opp en egen server (støtter ikke Windows 2000 Server dette) til "VPN-server", men det går gjerne litt ut over sikkerheten. Kan jeg i såfall forwarde én port til denne maskinen, eller går VPN på et annet lag? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Du kan sette opp win 2000 server som VPN-server (under "routing og remote access") og da må du åpne port 47 og 1723 i brannmuren for PPTP. VPN er et like stort sikkerhetshull uansett om den ender opp i routeren eller i serveren din.Bl.a. fordi all VPN-trafikk er jo kryptert så branmuren kan ikke utføre SPI (Stateful packet inspection) på pakkene som kommer gjennom VPN'en. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Takker, TCP går jeg ut fra? Vel, jeg er litt mer skeptisk på å slippe verden direkte inn til en Windows server enn til en router, så jeg får nok disktuere dette litt før jeg eventuelt gjør det! Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 slippe verden inn??? Er det ikke der brukernavn og passord kommer inn??? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Jo, men diverse Microsoft produkter er kjent for å ikke ta så nøye på slikt. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 nå forvirrer du meg litt. Er det ikke du som administrator som styrer det da? Hvis du bruker win2000server som VPN-server:Sørg for at du bare tillater MS-chapV2 eller bruk digitale sertifikater hvis du har det. Bruk så Remote Access policyes til å styre hvilke brukere som får tilgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå