Kim Roger Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 hei Er det noen her som vet om noen gode norske c++ bøker? jeg er ganske ny i dette språket så jeg ville helst ha kjøpt en norsk bok før jeg gikk over på de engelske. har hørt at c++ for dummies boka ikke er vært å kjøpe så jeg aner faktisk ikke hvilke som er bra. setter sikkelig pris all info Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 jeg har lest Programmering i C++, som jeg mener er en veldig god norsk bok. den er skrevet av Else Lervok og Mildrid Ljosland og bygger på standarden fra 98. denne boka er å finne på Gyldendal for rundt 500 kr -Lars Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 har lest den samme boka og den er verdt pengene. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Det lureste er å lære seg de engelske ordene med en gang; så slepper man å lære ting på nytt senere når man går over til en engelsk bok (noe man må). Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Det lureste er å lære seg de engelske ordene med en gang; så slepper man å lære ting på nytt senere når man går over til en engelsk bok (noe man må). I en norsk bok bruker de vel engelsk kode? F eks i VB er det en funksjon som heter LoadPicture(). I en norsk bok ville det aldri ha stått LastInnBilde() Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Jeg starta med en norsk bok, men det er ikke å anbefale. Det er greiere å gjøre alt på engelsk. Men det kan være greit hvis man ikke kan så mye og heller bare forstå det grunnlegende og så gå over til engelsk for da kan man lære begrepene uten å gå glipp av noe. Klønete forklart? Spør hvis det er noe Edit: I en norsk bok ville det aldri ha stått LastInnBilde() Skal vi vedde?? Funksjonene hadde norske navn i den boka jeg hadde. Endret 27. mai 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Ikke (nødvendigvis (bare)) "engelske funksjonsnavn", jeg mener "engelske ord" (på f.eks. "gramatikken" i språket). Function, object, instance, namespace, interface, exception, method, assignment, iterator, (de)allocate, adapter, container, aggregate, alias, ambigious, argument, parameter, sematics, constructor, destructor, bitwise, buffer, cast, callback, traits, class, subscripting, code bloat, encapsulation, polymorphism, composite operator, operator, concrete class, constant, context, conversion, coupling, covariant, declaration, definition, decomposition, decrement, increment, in-class definition, inline, volatile, dependency .. Dette er bare noen få av ordene som brukes i forskjellige situasjoner, (mangler ord fra e* til z*). Tenker også på at kompileren kommuniserer til deg v.h.a. disse ordene i advarsler, feilmeldinger og andre meldinger. Og groups.google.com er på engelsk - det er der man finner svar på de skikkelig vanskelige problemene man måtte dukke bort i. Det nytter ikke å forklare hva man mener når man bruker norske "ola-engelsk-ord", i hvertfall ikke i alle situasjoner. ..men det får bli opp til hver og en hva man velger.. Endret 27. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
Steinbitglis Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg for min del er strålende fornøyd med "C++ for dummies". Fortsatte med "Programmering i C++" for å få med litt mer detaljer + standarden for nye kompilatorer. Har aldri hatt problemer med å bruke norske bøker. Man bør nok vurdere om det er viktigst å forstå språket til forfatteren godt, eller å slippe å lære de norske programmerings-ordene. Det er fortsatt viktig å lære engelske ord, men jeg ser ikke poenget med å unngå de norske. Lenke til kommentar
Kim Roger Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 takker for all hjelp har bestemt meg for at jeg skal stikke innom bibloteket før jeg kjøper en bok hvis det er sant som zirener sier at de engelske funksjons navnene blir også oversatt til norsk. låner en engelsk bok av en kompis nå den heter c++ programmig language by Bjarne Storustrup er det en greit bok å starte med? noen som har lest den? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Jeg er enig med søppel i at det er like greit å gå rett på en engelsk bok. Hvis man ikke er dyktig nok i engelsk kan det være en idé å lære seg det ordentlig først. Hva C++ for Dummies angår er det en dårlig bok som lærer flere uvaner. Den er dessuten veldig utdatert. Edit: The C++ Programming Language er Boken (med stor B) om C++, og den er veldig bra. Den er nok kanskje litt tung å lære seg språket fra, så jeg anbefaler at du finner en annen. Du bør heller plukke opp igjen TC++PL senere. Endret 27. mai 2004 av Myubi Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Vel, dette er ikke en bok på Norsk, men den vil jeg anbefale, vært snakka en del om den her på formumet, den er veldig bra: C++ How to Program (4th Edition) (International Edition). Engelsken er grei den, han bruker noen formelle ord her å der, men det er ikke så vrient, and becides, du kan jo ha en god ordbok nær deg, eller Clue (det norsk oversettingsprogrammet, fra norsk til engelsk og vise versa, eller den som forklarer de engelske ordene på engelsk), da lærer du engelsk samtidig Endret 28. mai 2004 av pcfreak Lenke til kommentar
Kim Roger Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 hvis den er så bra som du sier så kjøper jeg meg den, skal til drammen senere i dag så jeg får håpe at bokhandleren der ikke er like håpløs som den er her. takk for hjelpen alle sammen. setter pris på det Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Anbefaler å bestille via amazon.com, med mindre de har boken i bokhandelen du skal til. Amazon.com er raskere enn å bestille i bokhandel, og gjerne en hundrelapp billigere. Lenke til kommentar
Kim Roger Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 hvor lang tid tar det før jeg får boken hvis jeg bestiller der? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Med meg tok det bare noen dager(3-5?, det var vel noe sånt). Jeg bestilte fra Amazone.co.uk da. Lenke til kommentar
Kim Roger Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 ser ut som at jeg kjøper meg en ny bok =D fant ut at jeg sparer ca 110kr på å bestille den på amazone 5dager er jo greit nok leverings tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå