Gå til innhold

haddisk på 60gb, bør jeg dele den opp ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det anbefales å dele opp hd i midnre partisjoner. Det spørst litt hva du skal bruke den til og om det er din eneste hd. du bør ha en partisjon til OS og programmer, ca 3-5 GB har jeg. Denne kjører jeg ntfs pga sikkerhet.

Resten kan du dele slik du vil til evnt spill, lagring osv..

Lenke til kommentar

Hvorfor ber alle han dele den opp?

Det kommer jo helt an på hva den skal brukes til!

hvis du ikke skal ha OS på den ser jeg ingen grunn til å dele den opp. Du blir bare mer forvirret pga mange stasjonsbokstaver.

En 80 GB HD jeg har er bare en partisjon, og den har 6 mapper i roten. musikk, filmer, programmer (setups) spill. - er det noen grunn til å dele den opp?

Hvis du derimot skal ha operativ system(er) på den ville jeg delt den opp, slik at OS og installerte programmer er på den ene partisjonen, og annet stuff på den andre.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 16:35, GeeZuZz skrev:

Hvorfor ber alle han dele den opp?

Det kommer jo helt an på hva den skal brukes til!

hvis du ikke skal ha OS på den ser jeg ingen grunn til å dele den opp. Du blir bare mer forvirret pga mange stasjonsbokstaver.

En 80 GB HD jeg har er bare en partisjon, og den har 6 mapper i roten. musikk, filmer, programmer (setups) spill. - er det noen grunn til å dele den opp?

Hvis du derimot skal ha operativ system(er) på den ville jeg delt den opp, slik at OS og installerte programmer er på den ene partisjonen, og annet stuff på den andre.

Sikkert en smakssak men personlig synes jeg det er mye mere ryddig med flere partisjoner! Har selv delt min 80gb i 4! Dessuten mister man mye plass på hd hvis man bruker fat og har disker over ca. 8 gb! Bruker man ntfs er det ikke noe problem men ville fortsatt alltid delt opp i flere partisjoner!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 16:38, MaxCPU skrev:

Sikkert en smakssak men personlig synes jeg det er mye mere ryddig med flere partisjoner! Har selv delt min 80gb i 4! Dessuten mister man mye plass på hd hvis man bruker fat og har disker over ca. 8 gb! Bruker man ntfs er det ikke noe problem men ville fortsatt alltid delt opp i flere partisjoner!

Jeg synes det er temmelig ryddig på min 80GB også. isteden for 6 partisjoner, har jeg seks mapper i den ene partisjonen - noe som fører til ryddighet.

at du tjener plass på å dele opp i partisjoner vil jeg påstå at er litt tull.

la oss si at du har 5 partisjoner, og har 100 MB ledig på hver av dem. så plutselig skal du kopiere innpå en film som tar 450 MB. da får du et voldsomt arbeid med å flytte data frem og tilbake.

Det er bedre med 500MB ledig, enn 5 x 100MB ledig.

Jeg snakker ut ifra erfaring her... har kommet i slike situasjoner flere ganger, at jeg må drive å flytte på data fordi jeg har litt ledig der og litt ledig der.

men som sagt så kommer det an på hva som skal være på disken uansett...

Skal disken inneholde OS, er det ingen tvil om at den må deles! (slik at OS med programmer får en egen partisjon)

Lenke til kommentar

Den største fordelen med å dele opp er at man kan bruke Ghost/DriveImage til å ta backup av OS partisjonen.

Selv har jeg delt min 80GB slik (kjører XP):

C: 10GB NTFS

D: 50GB NTFS

E: 15GB FAT32

Når jeg installerer lager jeg alltid flere Ghost imager underveis. Det gir mye ro i sjelen å ha mulighet til å gå tilbake ett hakk når det skjærer seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor patisjonere seg ihel?

helt enig med GeeZuZz her.

Mister plass pga av sektorer, kansje det, men

hva hvis du har 300-400 mb ledig på hver patisjon

.. er ikke mye en kan bruke det til i dag.. hadde det kun vert 1 partisjon så hadde du hatt rundt 1 gig ledig. (ved 3 patisjoner)

Har selv 1 stk 240 GB disk, er ikke noe problem i det hele tatt. Mapper folkens.

(Hvis man derimot ABSOLUT skal bruke FAT så kan en jo bare glemme å ha 1 stor partisjon)

[ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-04-11 18:32 ]

Lenke til kommentar

Litt for seint kanskje, men jeg vil ikke anbefale å splitte den opp! Jeg hadde en 100 GB harddisk, delte opp i 10 GB OS osv, 20 til spill 20 til musikk, 45 til diverse. når jeg så kom på Lan, og skulle kopiere noe ble 45 gb fort full, og jeg måtte spre ting og tang ut på 3-4 partisjoner, og da tar det en stund å organisere det når man kommer hjem igjen.. Og merginga av alle partisjonene tok ***** lang tid. Så nå kjører jeg med en ***** bråkete IBM DJNA 20 gb til os osv, og 100 til ting&tang. begge med ntfs. det er hvertfall mitt tips! og hvis man bare har en harddisk kan man evt lage 7 gb til det eller.no.

Lenke til kommentar

Til systemet er det anbefalt med opptil 8gb.

Del derreter disken opp slik som det passer.

Tenk på backup hvis man kjører 60 gb på en partisjon.

Litt feil i filsystemet og du har mistet alt.

Det er en smaksak men systemet bør helst ligge fra 6 til 8 gb.

Ha også page filen på en annen partisjon en primary.

Det man også kan gjøre er og ha mer 512 ram da kan for eksempel windows xp kjøre driten i ram.

Dette gjør man enten med tweakxp, eller fjerne hele page filen.

Dette øker guffen.

Lenke til kommentar

spørs vel egentlig helt hva du skal bruke den til.....skal du bare ha den som 'backup-disk' med musikk, filmer ++ vill jeg anbefale deg å ha den som den er...skal du ha os på den vil jeg anbefale at du deler den opp slik at du kan ha os på den ene delen og backup på den andre. dette gjør at du slipper å flytte på alt hvis maskinen kræsjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...