CBK Comm. AS Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg har selv brukt NAV og MacAffee AV tidligere, helt frem til hhv. 2004 og 7 Pro (MacAffee), og skiftet over til Avast. Den merker jeg knapt er på maskina hva ressursfobruk angår. Hvordan stiller NOD seg i henhold til Avast?Med tanke både på ressurser og hva den faktisk tar av virus? Også skal det jo nevnes at Avast er gratis (Basic-versjonen) for ikke kommersielt bruk. Jeg har bare såvidt hatt Avast installert på en test-PC hjemme, det er noen måneder siden nå. Avast'en fungerte forsåvidt greit nok, men jeg mener å huske det var en del ting i oppsettet jeg ikke likte helt, husker ikke eksakt hva det var. Ressursbruken mener jeg var helt kurrant. Avast greier seg litt bedre enn AVG i Virus Bulletins tester. Historikk Det har 9 Passes og 18 Fails. Dessverre har Avast "Fail" på Windows 2003 Server testen i november 2003, som er et ganske stort svakhetstegn. CA eTrust og Norman fikk forresten også "Fail" på denne testen. Avast er greit nok, men har litt dårlig historikk. Mvh CBK Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Da har jeg lastet ned prøveversjon for å teste, for dette virket jo genialt Lenke til kommentar
shamanix Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har lest flere steder at NOD32 skal bruke 700kb ram, men hos meg bruker det tilsammen 7mb. (nod32kui: 3.2mb, nod32krn: 3.8mb). Er det noe i programmet jeg kan skru av som jeg ike trenger? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Har kjørt litt nod32 nå . CA eTrust kjørte med 3000k + 1200K på servicer . Nod32 bruker 10300 på kernel + 4400K på ui . ... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Har kjørt litt nod32 nå .CA eTrust kjørte med 3000k + 1200K på servicer . Nod32 bruker 10300 på kernel + 4400K på ui . ... kjører nod jeg også nå med samme resultater. Fant 3 virus mer enn NIS 2004 fra telenor.... Kanskje programmet bruker en % del av rammen så det varierer med antal mb ram? jeg har 512+256 Svarte så rask den er til å scanne maskinen Endret 29. mai 2004 av Admin'c Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 På en måte er det "litt" uvesentlig om den scanner maskinen 2 minutter raskere enn andre AV hvis man har real time ON . Har man realtime ON er det vel unødvendig å scanne . (Hvis det ikke er med nyere signatur fil da som finner noe som realtime med eldre signatur-fil ikke har detektert og "quarantined" ) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 På en måte er det "litt" uvesentlig om den scanner maskinen 2 minutter raskere enn andre AV hvis man har real time ON .Har man realtime ON er det vel unødvendig å scanne . (Hvis det ikke er med nyere signatur fil da som finner noe som realtime med eldre signatur-fil ikke har detektert og "quarantined" ) så kan du jo stille inn at den skal søke litt dypere manuelt uten at det bryr deg, skal den søke dypt realtime så tar det jo litt tid. Eller er dette en bommert? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Hvis man har scannet absolutt ALLE filer på alle disker / partisjoner . Da holder det med real time , derifra og videre .(forutsatt et godt AV program) Et vettug AV program vil scanne alle "downloads" . Bruker man samme AV program vil man oppleve at manuell scan ikke finner noe da det evetuellt har blitt tatt hånd om av real time (download and execute) og evt. plassert i quarantine . Så opplegget bør være : Nytt AV program .. Scan alle disker partisjoner etter signatur update med det "nye "programmet .. Deretter programmets auto update , sjekk at det virker. AV programmets real time protection vil hindre nye threats i å legge seg på harddisk/partisjoner. En full HDD/partisjon scan etter dette vil være en forsikring/test . ...... Endret 29. mai 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Har kjørt litt nod32 nå .CA eTrust kjørte med 3000k + 1200K på servicer . Nod32 bruker 10300 på kernel + 4400K på ui . ... Ja, dette stemmer. Bruker mer ressurser enn NAV. Har prøvd den i to dager men gikk tilbake til NAV igjen. Jeg har ikke behov til å skanne hele datamaskin ofte, så jeg kan leve med det at NOD32 er raskere i dette enn NAV. Lenke til kommentar
CBK Comm. AS Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Det vi har funnet ut, er at antivirusprogrammenes minnebruk varierer veldig. Det kommer veldig an på hva som er åpent, hvor lenge maskinen har vært i bruk, hva man har brukt maskinen til, hvor mye minne man har, type prosesser som går etc etc. En kjapp titt på Taskman på to PC'er nå, og NOD32 bruker 13 MB på den ene og 1.5 MB på den andre. Sistnevnte PC har ikke gjort stort, men har gått konstant i mange dager uten omstarter. Førstnevnte PC har det vært gjort mye på, surfing, mailing, mange prosesser er igang etc. Norton og eTrust vil garantert også variere veldig i minnebruk, og vår erfaring er at spesielt Norton hadde en tendens til å beslaglegge en prosentvis stor andel av minnet tilgjengelig. Programmene tilpasser seg stort sett dynamisk til situasjonen, noen litt bedre enn andre. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Fokuseringen på minnebruk fremstår som noe merkelig. Det er da uvesentlig om et AV bruker 7 eller 10 MB RAM. Det merker man uansett ikke på en pc med brukbart med minne. Jeg har brukt Symantec i noen år, men også forsøkt en del andre AV. I det siste har jeg testet ut NOD32 og har lagt merke til at det ikke forsinker maskinen i nærheten av hva Symantec gjør. Det du virkelig merker, er nemlig hvor lang tid auto-protecten bruker på å sjekke filer fortløpende, ikke hvor mange MB RAM det bruker (innenfor en rimelig grense, selvsagt). Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, da er NOD32 og Outpost kjøpt og betalt (og seff lastet ned og innstallert). Leste i testen at det skulle komme en bundle med disse samlet, men jeg er ikke en tålmodig person... Har kjørt full Norton IS og AV 2004/2003/2002-pakke de siste årene. Er litt manisk angående sikkerhet, og har ikke turt prøve noe annet før, da jeg ikke har vært plaget med virus under Norton. Det første jeg merker er at maskinen reagerer mye raskere på alle måter. DEILIG! Om det er trygt nok gjenstår å se Takk for finfin test! Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Hvordan få NOD32 til å godta DC++!? Nå får jeg bare connection timeout... For ikke å snakke om alle nettsidene jeg ikke kommer inn på lenger. Hvis jeg f.eks. prøver å gå inn på Dinside.no, så avsluttes IE av seg selv... Forbanna møkk.. Endret 8. juni 2004 av Pantheon Lenke til kommentar
CBK Comm. AS Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hvordan få NOD32 til å godta DC++!? Nå får jeg bare connection timeout... For ikke å snakke om alle nettsidene jeg ikke kommer inn på lenger. Hvis jeg f.eks. prøver å gå inn på Dinside.no, så avsluttes IE av seg selv... Forbanna møkk.. Dette høres ikke ut som om NOD32 er problemet. Et antivirusprogram vil ikke sperre internett-tilgangen for et i utgangspunktet lovlig program. Det høres mer ut som en overivrig brannmur eller spyware. Får du opp noen beskjeder fra NOD32 om dette? Sjekk loggene etter virusbeskjeder. Kjør også en scan av hele systemet. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 For ikke å snakke om alle nettsidene jeg ikke kommer inn på lenger. Hvis jeg f.eks. prøver å gå inn på Dinside.no, så avsluttes IE av seg selv... Forbanna møkk.. Har opplevd akkurat det samme. Jeg trodde at det er noe annet, men da jeg fjernet NOD32 virket alt som det skal. Merkelig.... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Er bare å skru av internet protection det , hvis den gir deg problem Og sitte igjen med real time file scan . ... Lenke til kommentar
CBK Comm. AS Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Litt underlig allikevel. Vi har ikke vært borti dette problemet før. Prøv å ta en liten titt på innstillingene for IMON også, f.eks. endre til "Maximum compatibility" under Advanced Setup. Vi skal undersøke dette litt nærmere med Eset. Endret 9. juni 2004 av CBK Comm. AS Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Her er linkene hvor jeg bestandig hadde problemer med NOD32 http://www.dinside.no/php/art.php?id=104374 Hvis jeg prøver å se på bildene blir IE automatisk lukket etter 2-3 bilder. http://www.dinside.no/php/art.php?id=104370 Her hadde jeg problemer når jeg skulle lese leserens innlegg. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 det probelmet som nevnes her har ikke jeg erfart på min PC. Lenke til kommentar
shamanix Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Det skjer med meg også at iexplore kræsjer, men det er på forskjellige sider. (Bruker win2000) Endret 9. juni 2004 av shamanix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå