Gå til innhold

Hvorfor spille dataspill?

Anbefalte innlegg

Hvorfor spiller egentlig folk dataspill?

Mange personer har den oppfatningen at dataspill stort sett

er reservert barn og unge.

Selv har jeg vært interessert i dataspill i nærmere 20 år, og

har alltid blitt konfrontert med hvor unyttig dataspilling egentlig er.

For min egen del sammenligner jeg dataspilling med å lese en bok

eller se en film. Underholdningsverdien på et dataspill er ofte mye

høyere enn det å se en film, og i tillegg får en innlevelsesaspektet

som intet annet underholdningsmedium kan gi på samme måte.

Det å spille spill generelt kan også gi gleden av vinne, noe som ofte

kan være en god oppmuntring i hverdagen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel for å snu på spørsmålet, hvorfor samles 22 voksne mennesker på en gressplen for å sparke en ball pokkerivold og så springe etter den for å spenne den enda en gang. Slik holder de på i 90minutter og attpåtil får de som er flikest til å spenne ballen millioner av kroner for dette. Og ikke nok med det, rundt denne gressplanen er det ofte bygd store tribuner der tusenvis av mennesker har betalt for å se på at 22 voksne menn spenner en ball.

Og folk sier at Pc spill er bortkastet tid :green:

Lenke til kommentar
Sier som Longshot gjør i den "Life of a gamer"-filmen til MTV. "It's like any other hobby, but in our case it's an interactive hobby".

Javisst. Dessuten vil f.eks. reglene for fotball stort sett være de samme.

Ulike dataspill har ulike regler og vil gi ulike opplevelser. Det vil jeg også

si er et viktig element i det som gjør dataspill så spesielt.

Lenke til kommentar
For min egen del sammenligner jeg dataspilling med å lese en bok

eller se en film. Underholdningsverdien på et dataspill er ofte mye

høyere enn det å se en film, og i tillegg får en innlevelsesaspektet

som intet annet underholdningsmedium kan gi på samme måte.

Er helt enig med deg der.

Neste gang noen blir helt satt ut fordi du bruker et par timer på noe så uproduktivt som å spille så kan du jo spørre hvor mange timer vedkommende bruker i løpet av en uke på å bli passivt underholdt av 'idiotboksen'.

Mye heller en times spilling enn å følge med på mange av de dr*ttseriene som går på TV synes jeg. TV-titting er i min bok tidtrøyte med langt lavere grad av mål og mening enn å spille f.eks. online.

Lenke til kommentar
Vel for å snu på spørsmålet, hvorfor samles 22 voksne mennesker på en gressplen for å sparke en ball pokkerivold og så springe etter den for å spenne den enda en gang. Slik holder de på i 90minutter og attpåtil får de som er flikest til å spenne ballen millioner av kroner for dette. Og ikke nok med det, rundt denne gressplanen er det ofte bygd store tribuner der tusenvis av mennesker har betalt for å se på at 22 voksne menn spenner en ball.

No e jo fotball ein god del meir sosialt enn dataspill da!!!

Lenke til kommentar

Jaha. Noen av de mest sosiale jeg kan tenke meg er å møtes en gjeng,

spille et eller annet underholdende spill, kjefte og skrike.

Det er sosialt det ;)

Lenke til kommentar

Trenger det jo ikke være, det er vel like sosialt å reise på lan å spille pc, som å spille fotball. I tillegg kan men jo spille over internett og møte mange andre man kjenner og folk man ikke viste man kjente og folk man ikke kjenner i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Fordi det er skikkelig morsomt. Akkurat som PC-spill.

Lenke til kommentar

Hvorfor vi spiller dataspill?

Mange gjør det fordi de synes det er artig, eller ikke har veldig mye annet å gjøre ellers på fritiden.

Mange blir jo ofte avhengig av spill da. Det har jeg opplevd med mange av de jeg går i klasse med.

Det er ofte de spiller 6 timer hver dag. :w00t:

Lenke til kommentar
Mange blir jo ofte avhengig av spill da. Det har jeg opplevd med mange av de jeg går i klasse med.

Det er ofte de spiller 6 timer hver dag.  :w00t:

Tja. Mange ser vel 6 timer tv hver dag også ;)

Tror ikke tidsmengde er av betydning såfremt det ikke

går utover ens daglige liv...

Lenke til kommentar

Og du er vel ikke tilfleldigvis en nerd vel? :laugh:

Lenke til kommentar
Og du er vel ikke tilfleldigvis en nerd vel? :laugh:

Vel en må vel regne med at alle som skriver på dette forumet inklusiv deg Merlin er litt nerdete, selv om de fleste kanskje ikke vil innrømme det pga at ordet nerd har fra amerikanske filmer og media fått en negativ ladning.

Så hvis det å påstå at pc-spilling er mer underholdende enn å spille/se på en fotballkamp oppfattes som nerdete av deg så ja da er jeg nerd. :yes:

Lenke til kommentar

en aldri så liten historie jeg forteller til de som sier at jeg er så usosial:de andre folka i klassen min sier nesten hele tiden "ååå, nå skal jeg drekka meg dritaaa"

noe så idiotisk tenker jeg.

siden de fleste drikker i klassen min og jeg ikke gidder å drive med noe slikt tull, så ender jeg opp foran PC'en og gir en lang marsj i de andre.

og jeg er helt enig i hva dere andre sier, det er akkurat det samme som å se på TV eller noe annet tidsfordrivende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...