Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modifiserbare routere

Anbefalte innlegg

Troughput til WAN og raskt trådløs nett har alltid stått høyt på prioriteringslista mi når det gjelder routere. Derfor har jeg de siste årene kjøpt mye D-link utstyr.

Nå skal jeg sette opp et nett hvor det ikke stilles krav til dette i det heletatt. (Dvs at krava er så lave at alle routere i dagens marked tilfredstiller dem.) Så jeg tenkte jeg skulle utnytte det til å eksprimentere litt.

Har lest at Linksys routeren kjører en form for linux. Det høres ut som noe man kan modifisere endel på, om man bare kommer seg inn.

Noen som kjenner til hvilke routere man kan gjøre mest morro med? Tenker da på mulighetene for å lage sine egen routings regler og evt andre morsomheter som man normalt ikke finner på routere?

De mest aktuelle modellene er:

D-Link DI-624+

SMC Barricade Wireless G 54 Mbps

Belkin 54Mbps

3Com OfficeConnect 11g

Linksys WRT54G

(av disse er det bare D-linken og 3com'n jeg har brukt før, men aldri prøvd å komme inn på oset til noen av dem.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men husk backup av firmwaren.

Vi har smc 54mbits wlan router, som vi oppgraderte firmwaren på. Men det skjedde noe feil, slik at oppdateringen ble avbrutt, og routeren ble aldrig den samme.. :-(

Men den var veldig bra å jobbe med. Man kunne stille inn alt mulig fra http...

Brukervennlig... leste på en test at man fikk veldig bra signal med den åsså!

Lenke til kommentar
Har lest at Linksys routeren kjører en form for linux. Det høres ut som noe man kan modifisere endel på, om man bare kommer seg inn.il noen av dem.)

Til noen Linksys-er finnes det alternative firmware med langt flere funksjoner enn orginalt.

Lenke til kommentar
Har lest at Linksys routeren kjører en form for linux. Det høres ut som noe man kan modifisere endel på, om man bare kommer seg inn.il noen av dem.)

Til noen Linksys-er finnes det alternative firmware med langt flere funksjoner enn orginalt.

Har du noen kjenskap til hvilke linksys'er?

Hva med andre merker? Så vidt jeg husker var det et merke som hadde routere med omtrent samme hardware som Linksys, men annen software. Husker ikke hvilket merke det var da.

Hvorfor ikke sette opp linuxbox:

1) Jobben til fadern skal betale for denne routeren - får ikke dem med på å skaffe ny linuxbox, altså ville jeg enten måtte betalt det selv, eller tatt fra delelageret mitt. Gratis router.... ja takk.

2) En søt liten plastboks mer diskret på hylla enn en stor støvblåsende stålboks

3) Router bruker mindre strøm, og er 100% lydløs

4) En linuxbox KAN settes opp til å gjøre hva som helst. Hvor er spenninga med det? Hva skal jeg med en til, på et sted jeg ikke bor, med en linje som er for treig til å bruke til noe fornuftig?

Nei, plastboks skal det være! Og til mere eksprimentell udokumentert morro jeg kan ha med den (uten å ødelegge) desto bedre.

Har nok av kjedelige plastroutere og linuxbokser

Lenke til kommentar

Det finnes svært mange routere som har linux som operativsystem. De mest kjente benytter seg av et broadcom brikkesett.

Linksys WRT54G er den som har solgt best, og har flere modifiserte firmwarer som kan gjøre mye artig, men om du har tenkt å bruke den til VPN trafikk og tilsvarende er prosessoren for treg. Linksys har kommet med en nyere versjon som heter WRT54GS som er litt raskere på det trådløse, men har ikke kommet til norge enda. De har også en WRV54G som har en enormt rask routinghastighet og VPN (IPSec) hastighet.

Asus WL-500G har printerserver, webkameraserver, ftp server(usb disker), samt mulighet for brannmur mellom lan og wlan i tillegg til det linksys har som vanlig. Den har også bridging muligheter.

Buffalo WBR-G54 er også svært lik linksys enheten, men har bridging, og interklient kommunikasjonshindring på den trådløse siden, samt et litt svakere webgrensesnitt.

Belkin sin 11g benytter seg også av det samme brikkesettet, og bruker linux i bunnen.

Compex er et ukjent merke i norge men har en fin sak med usb printerserver, webkameraserver og "pseudo VLANs" på det trådløse. ( http://www.cpx.com )

Ovislink er også et ukjent merke, men har en meget interessant boks som har printerserver, ftp server, webkameraserver via 4 USB2 porter. Den har også QoS og VPN server (IPSec og PPTP), denne koster rundt 1400 kr hos itbutikken. Ovislink har akkuratt sendt meg en til test så da regner jeg med at den kommer opp hit iløpet av en uke.

Alle som er nevnt ovenfor benytter seg av linux som operativsystem.

D-Link har en ny modell med mange fine funksjoner som heter DI-824vup+. Det er de fleste jeg kom på i farten. Du kan bruke produktguiden vår til å finne akkuratt det du er ute etter: http://produkt.barbara.no

vi har testet mange av disse boksene og du finner dem her: http://www.barbara.no/tester

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...