DargarWhiteFang Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hei! holder på å forsøke å sette meg inn i mine rettigheter, men føler meg usikker på om jeg har noe som helst rett til å klage, så jeg søker råd av dere i form av lenk til tydelig informasjon, eller personlig rådgivning. Jeg kjøpte for snart 2 år siden en bærbar Dell Inspiron 4150. Dell har ulike "service" avtaler, men siden jeg er student og ikke ville legge ut flere tusen på den utvidede avtalen, kjøpte jeg den bærbare med minima service, 1 års garanti. Følgende har skjedd: Etter flittig men helt vanlig bruk, ble maskinen "plutselig" ustabil. Det kunne være under bruk av "office" el.l. eller spill, til og med når jeg valgte "avslutt". Jeg trodde først det var mykvare problem, men etter å ha reinstalert OS og drivere, var problemet fortsatt der. Fram til problemet oppstod var maskinen "stabil som et fjell", men nå opplever jeg ofte flere ganger daglig at den krasjer. (Blåskjerm med referens til en grafik-kort driver fil og en minnes-addresse. Dette skjedde alldrig før, men relativt hyppgit nå. Dette er uavhengig av driver-versjon, har prøvd med både de originale som kom med maskinen og de seneste oppdateringene, det er samme sak åkke som.) Basert på nedenstående, kjenner jeg meg overbevist om at det er snakk om en maskinvare skade, mer spesifikt tror jeg at det er oppstått feil i RAM-minnet til grafikkortet, mest sannsynlig pga. varme. Mine begrunnelser: - Jeg har flere års erfarenhet med både datamaskiner generelt og elektronik spesielt, da jeg snart er klar med min Master of Science: Space Electronics. Jeg forstår iallefall litt om elektronikk og jeg vet at ekstrem varme ikke er bra for den og med små marginaler i produksjonen så rekker det at jeg fikk ett eksemplar som var litt under snittet for at det skulle gå galt. At det er maskinvare feil sier seg nesten selv når det ikke hjelper å instalere medfølgende programvare fra "rein" harddisk, at det er graffikk-kort minne det er snakk om er en litt mer "flytende" antagelse fra meg, bassert på at jeg har byttet all "maskin-ram". (Graffiken er integrert men har 16MB egen ram.) - Feil-meldingen jeg får er så godt som den samme (en blå-skjerm melding som referer til en driver fil til grafikk-kortet og en minnesaddresse, påfølgt av en ufrivillig og umiddelbar omstart. All jobb som ikke er lagret går tapt.) Litt vanskelig å lese den siden den vises i ca. 2 sekunder før maskinen booter om automatisk. - Maskinen blir så varm under at man kan brenne seg på den, dette ved vanlig bruk der maskinen står på et bord. Jeg legger ofte en bok i bakkant for å lyfte opp maskinen for å bedre luft-strømmen under. - Den krasjet alldrig på det viset før, og jeg har prøvd ny-install av både de gamle driverene (originalt som levert av Dell) og de seneste, uten at det blir annerledes. - Jeg har byttet ut all den "vanlige" maskin RAM'en mot ny, så det kan ikke være den heller. Det gjenstår etter min vurdering bare maskin-vare feil på grafikk-kortet. Jeg har vært i kontakt med Dell, men de sa som jeg fryktet at min garanti på 1 år hadde gått ut, og om jeg ville bytte grafikk-kort så måtte jeg kjøpe nytt hovedkort av Dell siden grafikk-kortet er integrert på hoved-kortet. Jeg mener bestemt at det finns i Norsk lov at dersom et apparat rimelig kan forventes å ha en normal livstid ved normalt bruk som overskrider leverandørens garanti-tid, så må de gi garanti uansett? Jeg synest det er merkelig at jeg skal måtte betale ekstra ved kjøp for å få en 2 eller 3 års garanti for samme produkt, og dessuten så mener jeg at om det er maskin-vare feil så må da dette dekkes av den "utvidede" garantien som jeg tror står i Norsk lov? Jeg mener, forventet levetid på en bærbar datamaskin til 12-13 tusen må da vel kunne forvents å være mer enn litt drygt 1 år? Jeg ber om råd for videre saksbehandling og hva jeg skal gjøre videre, for jeg VIL IKKE betale masse penger (beløpet er uspesifisert av Dell enn så lenge) for å fikse en maskin som har fått en feil under vanlig bruk. Så, om det forsatt er noen som leser, TAKK! -Og vær så snill å kom med tips og råd. (Og før du stiller spørsmål, les igjenom og se om jeg allerede har svart, gjør ikke som 50% av supporten på nettet og gi standard spørsmål!) Takk!!! Lenke til kommentar
brabra Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hvis varen er kjøpt inn til deg som privatperson, og ikke gjennom et firma, og du har behandlet varen slik at du ikke kan klandres for uforsiktig bruk, har du krav på retting etter forbrukerkjøpsloven. Reklamsjonretten er i utgangspunktet 2 år, men med varer som er ment å vare lengere, som din pc, er den 5 år. Se lovdata etter spesifikke paragrafer. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Her står det også mye nyttig; http://forbrukerportalen.no/ Hadde samme greia på min I4100, men da var det hardsiken som konka, men symptomene var bluescreen med at det var feil i minne og skjermkort. Til slutt knela disken helt, når eg skifta den var alt i orden. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Hvis varen er kjøpt inn til deg som privatperson, og ikke gjennom et firma, og du har behandlet varen slik at du ikke kan klandres for uforsiktig bruk, har du krav på retting etter forbrukerkjøpsloven. Reklamsjonretten er i utgangspunktet 2 år, men med varer som er ment å vare lengere, som din pc, er den 5 år. Se lovdata etter spesifikke paragrafer. Er den privat kjøpt så si at du reklamerer på maskinen. Garantien har ingenting med dette å gjøre da den bare er på 1 år. Send gjerne kravert skriftlig(rekomadert) til dell. Gi Dell seg ikke så ta kontakt med ditt lokale forbruker kontor,så vil di hjelpe deg videre. TaZ Endret 27. mai 2004 av taz Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Takk takk takk! Ett spørsmål da.. Jeg kjøpte den via firmaet for å "slippe" momsen, har jeg da ingen rettigheter? Lenke til kommentar
brabra Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Uten at jeg er noe god på kjøpsrettigheter overfor firmaer, vil jeg anta at du da ikke har så mye å hente i denne saken. En annen sak er hvis det firmaet du kjøpte det gjennom er et enkeltmannsforetak, slik at firmanavnet er eks. Ola Nordmann, da kan du prøve deg som forbruker. Men jeg tror nok du må belage deg på noen utlegg, eller ny pc. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Takk takk takk! Ett spørsmål da.. Jeg kjøpte den via firmaet for å "slippe" momsen, har jeg da ingen rettigheter? Da har du et reelt problem. Forbrukerkjøpsloven (og dermed reklamasjonsretten) gjelder ikke ved bedriftkjøp. Så sånn jeg ser det, er det lite annet å gjøre enn å sende maskina på service og få reparert den. Du kan jo også sjekke om vifter og slikt er fulle av støv/drit. Hvis det er tilfelle, vil dette ha en særdeles kraftig virkning på temperaturen. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Sug! Jaja, får prøve å nøste i det så godt jeg kan.. Har jeg flaks kan jeg kanskje få klemt noe ut av Dell allikevel. Det eneste det koster meg å forsøke er tid, og det har jeg litt av nå faktisk. <edit skrive-leif> Endret 28. mai 2004 av Dargar Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Når det gjelder lovverk så vil kjøpsloven gjelde da dette ikke er forbrukerkjøp, heller ikke de §§ kjøpsloven der det står "i forbrukerkjø så ...." gjelder fordeg. Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Leste litt rundt og la merke til denne posten. Det er en del dager siden den siste posten, men jeg kan jo si et par ord i tilfellet du ikke har foretatt deg noe enda. Forbrukerkjøpsloven Kjøpsloven Det er riktig at kjøpsloven gjelder her, siden den regulerer kjøp og salg mellom to forbrukere, eller to ikke-forbrukere (typisk firma). For ordens skyld nevner jeg bare at forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp og salg mellom en forbrukerkjøper på den ene siden, og en profesjonell selger (firma/selskap eller annen ikke-forbruker) på den annen. Definisjonen på en forbruker er jf forbrl.§1(3): "en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. " Selv om du nok her må gå på kjøpsloven for å få klarlagt dine rettigheter, så kan du i enhver vurdering forsøke deg på å si at i realiteten har du sterke likhetstrekk med en forbruker, noe som taler for å behandle deg mildere (som f.eks. ikke være fullt så streng på at du reklamerer raskt etc.). Å sammenligne deg selv med et større selskap som har faste rutiner på dette vil i en slik sammenheng være lurt. Selv om en forbruker er ganske mye mer beskyttet gjennom forbrukerkjøpsloven enn det en ikke-forbruker/profesjonell aktør er, så betyr ikke det at en som ikke regnes som forbruker etter loven mister alle sine krav uten videre. Den største forskjellen er at en forbruker ikke har grunn til å foreta så nøye undersøkelser av tingen slik profesjonelle aktører har. Fristene for å rette reklamasjon mot selgeren er også mye lengre enn den som tilkommer de profesjonelle (man kan si at en forbruker har lov til å "somle" litt, mens en profesjonell aktør må reklamere ganske med en gang for ikke å ha oversittet den skjønnsmessige fristen). Dersom en har fått garanti, betyr det at selger påtar seg risikoen for mer enn det som følger av loven. Typisk eksempel er kjl.§32(2): "Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. " I en rettslig vurdering ser man da først på om reklamasjon er foretatt innen de to årene. Er denne fristen oversittet har man i utgangspunktet mistet retten til å kreve misligholdssanksjoner. Men dersom selgeren har garantert for varen i 3 år etter kjøpet, vil denne fristen overstyre lovens frist slik at man likevel kan ha mulighet til å kreve retting/omlevering/prisavslag/hevning/erstatning (om man da er innenfor denne frist da). PUNKTER DIREKTE FOR DIN SAK: Garanti-tiden din er ute. Innenfor garantitiden hadde selger måttet reparere enhver mangel som oppstod (så lenge ikke du har ødelagt den med vilje eller noe da selvfølgelig). Nå som garantien er utløpt, betyr det ikke annet enn at du må ty til loven for å hevde dine rettigheter. Det er SNART 2 år siden du kjøpte maskinen sier du. Da kan du fremdeles reklamere, siden den absolutte 2-års frist ikke er utløpt. Første spørsmål blir om du har reklamert "innen rimelig tid" jf §32(1). Dette innebærer å gi selger beskjed om hva slags mangel det gjelder. Du har jo sagt fra hva som er galt. Du har også undersøkt forholdene for å se om du kunne få maskinen til å fungere ved å reinstallere etc. Så lenge du har en saklig grunn kan du unnskylde at du ikke har reklamert med en gang du merket noe var galt. Men i prinsippet er det ikke lange tiden som du skal vente før reklamasjonen utløper. Men du kan prøve deg og være taus om reklamasjonsspørsmålet slik at du bare inneforstått går ut fra at dette er i orden. Først dersom selgeren tar opp det problemet trenger du selv å omtale dette. Så tar vi for oss mangelen. Først må det sies at selger ikke har risikoen for noe som skjer med tingen etter at kjøper har overtatt den. Men det kan ligge latente mangler i tingen fra tiden før levering, som først viser seg etter en tid. Dette kalles en skjult mangel og er det vi er ute etter å påvise. Etter kjl §17(1) jf (3) har en vare mangel dersom den ikke er "i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen". Jeg går ut i fra at ingenting uttrykkelig er avtalt. Derfor går vi på annet ledd, bokstav a: "Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". Nøkkelen er "skal tingen passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". Et formål med en bærbar pc er å ha et verktøy, slik som typisk kontorarbeid. Det er en relativt dyr gjenstand, som også taler for at det ikke er noe du kaster ut av vinduet etter et år eller to. Alt tyder på at det er en alminnelig forventning om at en bærbar pc i det minste skal vare mer enn 2 år. Selv om pcen ikke er like kraftig i forhold til programvare etter 5 år spiller ingen rolle; den skal likevel ikke bli stekhet, gi blåskjerm og bli ubrukelig som følge av forholdene. Jeg vil på bakgrunn av dette si det er helt åpenbart at en bærbar pc er ment å vare lengre enn et par år. Viktig å påpeke er at du har brukt tingen på helt vanlig måte og har ikke utsatt den for noe skadelig (går jeg ut i fra?). Det høres for meg ut som om det er et klart tilfelle av overoppheting; du skal ikke brenne deg på en laptop, og blåskjerm og restarting er klare tegn på at maskinen blir for varm. Det kan til og med lukte litt svidd (noe jeg på beklagelig vis opplevde med min 6 år gamle trofaste pc da jeg kom ut av dusjen en morgen). Dette kan nok skyldes en del ting, men det høres jo mest ut som om det er en vifte som plutselig har gitt seg. Og da blir det fort fryktelig varmt. Men akkurat hva som er galt skal du ikke bry deg så mye om; så lenge du har brukt maskinen på vanlig måte uten å utsette den for uvanlige påkjenninger, og at du opplever at den slutter å fungere som den skal før du med rimelighet kan regne med at den skal være utslitt og klar for søppeldynga, så har du en sak. Selger kan kanskje klare å ta deg på at du har ventet for lenge med å reklamere jf "innen rimelig tid", men det er så vanskelig å påvise akkurat når mangelen oppstod og hvor mye du egentlig har somlet. Så jeg tror ikke at de vil prøve på det. Selger har i første rekke krav på å få forsøke å rette den med mindre særlige grunne foreligger. Så du kan si at du krever retting, og hvis ikke de får retta så krever du omlevering (ny tilsvarende vare - men ikke dårligere enn det du allerede har), og til sist vil det jo være heving som er det interessante for deg. Men enten klarer de å rette det, eller så gir de deg noe nytt. Heving slik at du får penga tilbake tror jeg du kan skyte en hvit pil etter, og du vil nok uansett ha mer lyst til å få den reparert eller få en ny en. Men husk: etter at du har reklamert om mangelen (sagt fra til selger hva som du mener er mangelen - såkalt nøytral reklamasjon), løper det en ny "innen rimelig tid"-frist for hva du vil gjøre gjeldende som sanksjon. Dersom du samtidig som reklamasjonen på mangelen sier fra hva du vil gjøre gjeldende, så er jo alt i orden. Nå har det jo gått en stund siden du sa fra om at du mente det var en mangel, og da spøker det for den spesielle raklamasjonsfrist der du sier fra til selger hvilken sanksjon du vil gjøre gjeldende. Men det skader aldri å prøve; i verste fall har du mistet en rettighet ifølge loven og selger gjør deg oppmerksom på det. I beste fall har du mistet en rettighet ifølge loven og selger ser bort i fra det og gir deg retting eller omlevering allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå